Copywriting. Kunsten at strikke ordene sammen, så din læser gør noget. Klikker på din købsknap. Åbner dit nyhedsbrev. You name it. Gør noget.
Copywriting bliver tit bare oversat til salgstekster. Men der er mere på spil her. Det er psykologien bag at skrive tekster, der får din læser til at gøre noget. Og så er det sådan set lige meget, om du gerne vil låne naboens hækkeklipper i weekenden, skal have 1000 tilmeldinger på dit nyhedsbrev eller sælger sorte sokker.
Psykologien. Teknikkerne.
Det er det samme. Og lige her – i temaet om copywriting – kan du lære det hele. Go’ fornøjelse!
Indhold i temaet om copywriting
Copywriting er tekster, der konverterer
I copywriting er konverteringen det endelige mål. Din læser skal gøre noget. Og det er dit job som ordsnedker at forme teksten, så din læser forstår, hvordan du løser hendes problemer.
Det kræver selvfølgelig en god tekst. Men det er endnu vigtigere, at du skriver en overbevisende tekst.
Det kræver viden om psykologien bag.
Og det er drivkraften for de fleste af vores artikler her i temaet om copywriting. Hvordan du med enkle – gennemtestede – modeller, indsigt i adfærdspsykologi og solid viden om din læser skriver overbevisende tekster.
Tekster, der konverterer.
Få copywriting-guldglimt i din indbakke
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Tekstr_ – så fylder vi din indbakke med guldkorn hver anden tirsdag.Hvor kommer begrebet copywriting fra?
Du støder oftere og oftere på ordet copywriting, når du leder efter:
- Tricks til at skrive et call-to-action, der konverterer.
- Tekstsnedkere til at snitte din landingsside efter alle kunstens regler.
- Skrivemodeller til at spytte ekstremt effektive tekster ud af fingrene til din e-mail-markedsføring.
Men begrebet copywriting og fagpersoner med titlen copywriter er langt fra et nyt fænomen.
Mennesker har altid skullet overbevise hinanden. Din stenalder tip-tip-oldefar skulle overbevise Høvding Halefjer om overlevelse efter et sløjt jagtresultat.
Gadesælgere i antikkens Grækenland skulle også overbevise forbipasserende om at stoppe op og købe lige netop deres lerpotte-design med de sidste nye Achilleus-indgraveringer.
Og Luther kickstartede reformationen i 1517 med overbevisende argumenter mod den katolske kirke.
Med trykpressens indtog, så blev det også muligt at massedistribuere det trykte ord. Og det udnyttede driftige sjæle selvfølgelig lynhurtigt til at sprede deres overbevisende budskaber om alt fra oprør mod enevældige diktatorer til reklamer for Porked Beans.
Og pludselig var mennesker, der med det skrevne ord kunne overbevise andre, i høj kurs. Jobbet copywriter bliver udbredt. Og efterspørgslen ser ikke ud til at forsvinde.
Slet ikke, faktisk.
Skal du have produceret en overbevisende reklamefilm, så skal du først og fremmest have skrevet et overbevisende manus. Enter the copywriter.
Skal du have solgt dit nye online-kursus, så skal der flettes en overbevisende tekst sammen. Enter the copywriter.
Vi er blevet vant til at finde svar, services og produkter online. Og skal virksomhederne gøre sig gældende der, så … du har gættet det … Enter the copywriter.
Snup e-bogen her
Her får du den ultimative tjekliste og guide til at fluekneppe dine tekster.
Hent e-bogen herHop med på vores copywriting kursus
Vil du lære at skrive, så englene svinger dankortet og kunderne synger hele vejen gennem kasseapparatet?
Du er kommet til det rigtige sted. Tekstr_ giver dig både et hav af smækre artikler om copywriting, der er lige til hælde i svælget. Slurp.
Men vil du have den rigtige trylledrik, så skal du med på vores copywriting kursus.
Her får du:
- 13 ind-til-benet lektioner om copywriting
- Ugentlige hjemmeopgaver
- Mere end ét godt grin undervejs
- Styr på dine salgstekster
Yes. Jeg vil skrive tekster, der får salget til at eksplodere 👉
Hvad er forskellen på copywriting og andre tekster?
Helt kort, så bliver tekster ofte delt op i to kategorier:
- Content writing til content marketing, der skal engagere, informere og underholde.
- Copywriting til indhold, der skal sælge og konvertere.
Det er langt hen ad vejen et relevant skel, fordi det er to typer tekster, der har forskellige formål.
Content marketing handler om at bygge tillid og autoritet med indhold, der skaber værdi og hjælper potentielle kunder. Det er for eksempel blogindlæg, infografikker og whitepapers.
Copywriting handler om at få mennesker til at træffe en beslutning. Det kan være alt lige fra at købe dine produkter til at abonnere på dit nyhedsbrev. Det er landingssider, salgstekster og calls-to-action i lange baner.
Men omvendt, så indeholder langt de fleste tekster alligevel en lille dosis af copywriting.
For overskriften på din guide til at skifte LK Fuga-kontakter ud i køkkenet skal selvfølgelig konvertere mennesker fra stadiet ‘argh, jeg bliver nødt til at finde hjælp til at få styr på de stikkontakter‘ til ‘ah, der var den – jeg finder lige brillerne frem og læser guiden‘.
Din overskrift skal altid sigte efter at konvertere de rigtige mennesker til at læse videre i din tekst.
Derfor kan vi ikke skarpt afgrænse copywriting til at være bestemte teksttyper og sige helt firkantet:
- Copywriting handler om at skrive salgstekster, som rent faktisk får folk til at spæne ind i MobilePay-appen og swipe.
- Copywriting handler om at skrive knaptekster, der får folk til at klikke.
- Copywriting handler om at skrive e-mails, der får kasseapparatet til at larme.
For nej:
Copywriting er ikke bestemte teksttyper på den måde (ja, det kunne godt lige tåle en gentagelse, synes vi – for pointen er vigtig).
Det er tværtimod en bestemt tilgang til at skrive alle slags tekster. Uanset om du skal have mennesker til at købe dit kursus på en landingsside eller i en e-mail skal overbevise chefen om at godkende det kursus, du drømmer om.
FAQ om copywriting
Her kan du læse vores spørgsmål og svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål om copywriting.
Hvad er copywriting?
Copywriting er kunsten at skrive tekster, der får mennesker til at reagere. Det mest almindelige er at bruge det om tekster, der skal sælge.
Men i virkeligheden vil vi hellere tale om tekster, der konverterer. For copywriting handler om mere end det endelige salg. Det handler eksempelvis også om at få mennesker til at klikke videre fra dit opslag på sociale medier (interaktion), tilmelde sig et nyhedsbrev (leadgenerering) og oprette en prøvekonto.
Det handler om at få mennesker til at foretage en handling. Eller det vi også kalder en konvertering.
Hvorfor hedder det copywriting?
Ordet copy virker måske forvirrende i starten. For hvad vil det egentlig sige at skrive copy? Ordet copy betyder i klassisk forstand noget, der er værd at trykke eller med særlig nyhedsværdi. Altså et stykke tekst, det er værd at sende ud i den gode gamle trykpresse med alt, hvad det kræver.
Ja. Det var dengang, du ikke bare kunne publicere hvor som helst på det store vide internet.
En anden forklaring giver måske mere mening i dag. Nemlig at copywriters er en flok snedige tyveknægte, der samler andres små guldklumper op og bruger dem i deres egne tekster. Ikke så meget deres endelige tekster, men de mange små indsigter i adfærd og tekstformularer som fx PAS-modellen.
Hvad laver en copywriter?
En copywriter skriver tekster, der konverterer. Det gør hun typisk ved være målrettet i sin research og god til at skrive, så det overbeviser din potentielle kunde til at foretage en bestemt handling.
Så en copywriter skriver – kort sagt – tekst, der skaber et ønsket resultat.
Hvordan bliver du en copywriter?
Hold fast i bordkanten: Du er allerede en copywriter.
A’ hva’?
Ja. Du skriver hele tiden tekster, der skal have mennesker til at gøre noget.
Det kan være din kæreste, der skal lokkes til at svinge forbi Netto efter en liter is på vejen hjem. Eller din chef, der skal godkende det kursus, du drømmer om. Eller den salgstekst, du skriver på.
Du er allerede en copywriter, fordi du allerede strikker argumenter sammen, der skal få andre mennesker til at træffe en beslutning.
Spørgsmålet, du skal finde svaret på er: Hvordan bliver jeg en god copywriter?
Det gør du, når du kender de mekanismer, der overbeviser. Det kan eksempelvis være at lære om:
- Reciprocitet som motoren bag salg
- Kohærensmarkører som de små ord, der binder dine argumenter sammen
- Anchoring til at påvirke læserens opfattelse af værdi.
Eller når du lærer at bruge de rigtige skabeloner til din tekst. Eksempelvis:
Alle artikler om copywriting
Future pacing: 13 skabeloner, der får din læser til at drømme sig tættere på et køb
E-mail basics: 3 nemme måder at øge dit salg – uden at ligne en desperat Sælger Helge
5 scroll-stoppende hook-formler, der fanger din læser (+13 eksempler fra det virkelige liv)
7 skrivemodeller, de færreste kender (som får konverteringsraten i vejret)
17 skrivedogmer: Bliv en bedre tekstforfatter på 5 minutter
Pop-ups: Sådan nailer du de 3 vigtigste elementer i din tekst (+ 15 eksempler til inspiration)
3 teknikker til at finde det fordømte udbytte (så du forfører din læser)
Bucket Brigades: Sæt en krog i din læser med den her enkle tekst-finte (+ 11 eksempler)
3 copywriting-bøger til din sommerferie
(2 klassikere og en overraskelse)
41 hacks til at skrive sætninger, der konverterer BIG TIME (+ 56 eksempler til inspiration)
Sådan skriver du til læsere, der skimmer (hint: det gør de alle)
Message match: Sådan optimerer du teksten på din landingsside med et fingerknips
9.141 anslag, der lærer dig at gøre din tekst mere specifik (og overbevisende)
Sådan gør du din tekst troværdig (3 teknikker og 17 eksempler, der får dine ord til at sælge mere)
Illusion of truth: Den psykologiske finte, der får din læser til at tro på, hvad du skriver
Reciprocitet: Den vigtigste ingrediens i din content marketing-maskine?
Dette magnetiske makkerpar får dine potentielle kunder til at sige: “Ja tak!” (17+ eksempler)
Anchoring: Sådan påvirker du din læsers opfattelse af værdi
Små ord, der gør din tekst overbevisende
Sådan kommer du i gang med at skrive value propositions, der gi’r flere kunder
Justification: Et enkelt princip, der booster dit salg
The Endowment Effect: Pirk din læsers forestillingsevne og sæt fut i salget
Sådan skriver du en killer landingsside med De 4 P’er
Sådan undgår du at ødelægge din tekst med tomme tillægsord (3 enkle råd)
Brug abstraktionsstigen, og få flere læsere (med 3 nemme teknikker)
Afsnit i din tekst: Sådan kommer du i gang med at lave masser af dem (nu!)
Salgstekst: 21 psykologiske hacks til at skrive tekster, der sælger
5 enkle spørgsmål, der skyder gang i din researchproces (+3 eksempler fra kongerne)
Aktive verber (med smæk på) puster liv i din tekst
“Hvor lang skal min tekst være?” (5 spørgsmål du skal stille dig selv)
5 slags billedsprog, du skal kende, hvis du vil skrive med boblende champagneblæk
Sådan skriver du fængslende tekster med teknik fra modebranchen
11 fyldord, der ødelægger din tekst (og som du skal slette – lige nu)
Punktopstillinger:
8 regler, alle seriøse skribenter skal kende
Derfor er din afslutning det vigtigste i din tekst – og 8 tips til at skrive den
3 genveje til labre underoverskrifter, der fastholder din læser (+ 9 eksempler)
Sådan skriver du en indledning, der tryllebinder din læser (med 10 lækre teknikker)
Sådan overbeviser du din læser med Cialdinis 6 principper
Den ukendte smutvej til tekster, der konverterer: De 5 bevidsthedsniveauer
11 skarpe skrivemodeller, der gør tekstproduktion legende let
Crash, bang, pow: Pust liv i dine tekster med lydord (+59 eksempler)
Skriv en røvfed overskrift på 10 sekunder: 21 skabeloner du kan “stjæle” lige nu
Tre-trins-raketten giver liv, rytme og kapow til din tekst
10 tips fra adfærdsdesign,
der får langt flere til at læse dine tekster
Skriv til sanserne: Ord, der borer sig ind i din læsers hjerne (+ 33 eksempler)
Hemmeligheden bag et call to action, der får flere til at klikke
Din lynguide til bedre overskrifter og flere læsere (3 klassiske formularer og 1 forbudt)
PAS: Den klassiske skrivemodel, som får din læser til at handle nu
Hjertestarter til din tekst: Sådan bruger du EFU-modellen til at sælge mere