• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Tekstr_

Skriv skarpere

  • Forside
  • Artikler
  • Shop
  • Værktøjer
    • Lixberegner
    • Ordtæller
    • Freewriting
    • Tekstrytme
    • Fjern fyldord
    • Konverteringsrate
  • Om
  • Kontakt
  • Log ind

Copywriting

3 copywriting-bøger til din sommerferie
(2 klassikere og en overraskelse)


Læsetid: 5 minutter 7. juni 2022Skrevet af: Tina Thor Jørgensen

Sommerferien er lige om hjørnet, og snart er du langt væk fra tastaturet.

Laaangt væk.

Men heldigvis kan du holde skrivemusklerne ved lige ved at ty til en afslappende sommeraktivitet.

Alt, du skal gøre, er at pakke en bog sammen med håndklædet, badesandalerne og solcremen.

Men.

Hvad skal du læse?

Det får du 3 bud på her.

For jeg har været i mit bibliotek og har udvalgt 3 af mine yndlingsbøger om copywriting.

3 bøger, som egner sig særligt godt til ferielæsning.

De er underholdende. De er skrevet med blik for, at det godt må være lækkert at læse om at skrive. De er faglige page-turnere.

So let’s get to it.

Her får du 3 anbefalinger til din sommerlæsning.

Det kan du glæde dig til:

  1. Klassikeren, der i korte (og knivskarpe) kapitler opsummerer alt om copywriting
  2. Klassikeren, som serverer 6 ingredienser, der effektivt fanger og fastholder din læser
  3. Overraskelsen: skrivetips fra en verdensberømt og anerkendt forfatter

1) Klassikeren, der i korte (og knivskarpe) kapitler opsummerer alt om copywriting

Titel og forfatter:

Everybody Writes af Ann Handley

Ann Handley - Everybody Writes

Derfor skal du læse Everybody Writes af Ann Handley

Fordi Ann Handley her samler copywriting-værktøjskassen til dig. Så du får alt, der er værd at vide, serveret ét sted.

Bogen er delt ind i korte kapitler. Og det er en af dens absolutte kvaliteter. For så fungerer den som en ægte førstehjælpskasse, når du har akut brug for både plaster, bandage og sprit.

Ann Handley disker op med skrivetips til:

  • Din skriveproces
  • Storytelling
  • Overskrifter
  • Landingssider
  • ‘Om os’-sider
  • Sociale medier

Og alt muligt andet.

Det er en bedrift i sig selv at komme omkring så mange tekstforfatter-emner (og bevare den faglige tyngde undervejs), som Handley gør i Everybody Writes på 275 sider.

Everybody writes er god til begynderen, der gerne vil have en introduktion til skrivehåndværket. Men den er også til den mere øvede skribent, der gerne vil genopfriske og forfine.

Det er sådan en bog, der bare er drønlækkert selskab, når man er lidt hverdagstung i skrivefingrene og mangler et godt råd.

Som Brian Clark (mesterskribent og grundlæggeren af tekstnørd-go-to-kilden Copyblogger) siger på bagsiden af bogen:

”The alternate click-bait title of Ann’s great new book could have been 73 Ways to Improve Your Writing and Conquer the World! …and it would have been an understatement. We’re all publishers now, and the better writers connect, persuade, and win. Be one of them with this book.”

Handley skriver så fængende, finurligt og varmt, at bogen absolut er sommerferievenlig. Og så er den nem at gå til og fra. Kapitlerne er i gennemsnit 2-8 sider lange, og du behøver ikke læse bogen fra ende til anden.

Du kan sagtens cherry-picke 5 kapitler og nyde dem. Du har stadig fået et inspirerende fagligt boost i din ferie.

Ik’ så ringe endda, vel?

Glæd dig også til hendes tone of voice. Den er virkelig beundringsværdig og en oplevelse i sig selv.

Hvem er hende der Ann Handley så?

Handley er skribent, forfatter og en ‘du skal ikke regne med at få hende i det her kalenderår’-populær oplægsholder. Derudover er hun Chief Content Officer hos MarketingProfs, der har marketingkurser på hylderne.

Hun er også en af forfatterne bag den (også) storhittende bog Content Rules om content marketing.

Her finder du Everybody Writes:

  • Shop bogen.
  • Eller reserver den på dit nærmeste biblioteket.

2) Klassikeren, som serverer 6 ingredienser, der effektivt fanger og fastholder din læser

Titel og forfattere:

Made to Stick af Chip og Dan Heath

Made to Stick - Chip og Dan Heath

Derfor skal du læse Made to Stick af Chip og Dan Heath

Fordi den sølvfadsserverer 6 vigtige copywriting-ingredienser i trestjernet Michelin-kvalitet.

Bruger du ingredienserne i dine tekster, kommer de til at klistre en del mere til dine læsere. Altså på den gode måde. For som forfatterne selv siger i bogen (s. 8):

“By ”stick” we mean that your ideas are understood and remembered, and have a lasting impact – they change your audience’s opinions or behavior.”

De 6 ingredienser – eller principper for velklæbende kommunikation – er:

  • Simplicity
  • Unexpectedness
  • Concreteness
  • Credibility
  • Emotions
  • Stories

Principperne er lige til at tage og bruge i blogindlæg, artikler, pressemeddelelser, opslag på de sociale medier mv. Kort sagt: Du kan bruge det alle steder, hvor du gerne vil sætte dagsordenen med dine ord.

I Made to Stick kommer du virkelig i dybden. Den er en fagligt solid isvaffel med 6 kugler, softice, guf, syltetøj og flødebolle. Den er underholdende og velskrevet.

Og den sproglige kvalitet er altså en fornøjelse, når du har lagt dig til rette på et lunkenvådt håndklæde og rækker ud efter sommerlæsningen.

Hvem er det lige Chip og Dan Heath er?

Chip Heath er professor i Organizational Behavior ved Stanford Graduate School of Business. Her underviser han i kurser om forretningsstrategi og organisationer.

Dan Heath arbejder også i det akademiske miljø. Nærmere bestemt på Duke Universitys Center for the Advancement of Social Entrepreneurship.

Sammen har de to brødre skrevet i alt 4 voldsomt populære bøger.

Her finder du Made to Stick:

  • Køb bogen her.
  • Du kan også låne den på biblioteket.

3) Overraskelsen: skrivetips fra en verdensberømt og anerkendt forfatter

Titel og forfatter:

Hvorfor skriver jeg? af Karl Ove Knausgård

Hvorfor skriver jeg - Karl Ove Knausgård

Derfor skal du læse Hvorfor skriver jeg? af Karl Ove Knausgård

Fordi du virkelig har meget tilfælles med den norske forfatter.

Og forfattere i det hele taget (det er da smigrende, ik’?).

For hvordan ser deres skriveproces ud? Og hvad gør de, når ordene sidder fast i fingrene og nægter at lade sig drysse ud over tastaturet?

Det er to af de emner, Knausgård dvæler en del ved i det fine essay på 70 sider:

Skriveproces og skriveblokering.

Hør bare her:

”Ét er at vide noget om et eller andet, noget andet er at skrive om det, og ofte står det at vide i vejen for det at skrive (s. 33).”

Og hvad gør man så?

Med et Knausgård-ord hjælper det at komme uforvarende til teksten. Altså at give tankerne frit løb og bare at begynde (det kan du få hjælp til i freewriting-toolet her på Tekstr_).

Et andet fif er at opstille regler for sig selv. Lave små benspænd. F.eks. at skrive et vist antal sider hver dag.

Hvorfor skriver jeg? er en inspirerende og let læst lille sag. Og altså, det er virkelig spændende at få lov til – kniiirk – at åbne døren ind til en af de helt store forfatteres arbejdsværelse.

Og så er det da også altid betryggende at læse om, hvordan andre også kan bokse med at få ordene ud – selv Knausgaard, der jo ellers har mange ord i sig.

Bogen vil gøre sig godt til en sommereftermiddag. Du ved, benene oppe og fuglekvidder eller bølgeskvulp som soundtrack.

Hvem er ham der Karl Ove Knausgård så?

Knausgård er forfatteren bag det omfattende værk Min kamp. I fortællingens 6 bøger (og over 4000 sider) fortæller han om sin svære opvækst, ungdom og voksenliv. Det er virkelig en kamp, men en uhyre vedkommende og vigtig én. Hans værker er oversat til mere end 30 sprog.

Her finder du Hvorfor skriver jeg?:

  • Bliv ejer af Knausgård-bogen.
  • Lån den på dit nærmeste bibliotek.

Når nu vi er ved det med sommerferien

Mark, Heine og jeg lader Tekstr_ gå på en god lang badeferie fra i dag. Bloggen er tilbage igen tirsdag d. 6. september.

Så har vi bare tilbage at sige følgende:

Hav en helt og aldeles fantastisk sommer.

Og god læselyst.

God læselyst

(Tak til dygtige Sara M. Jensen, der har lavet kaffekoppen på billederne.)

Online-kursus:
Sådan skriver du tekster, der får dit salg til at eksplodere

Snup kurset her og få 13 konkrete lektioner i at skrive, så du sælger – uanset om det er timer, produkter eller viden.

Snup kurset her

Skrevet i: Skrivetips

Tina Thor Jørgensen

Tekst, tekst, tekst. Det har været min hverdag de sidste 10 år. Jobtitlen er selvstændig tekstforfatter, og her på Tekstr_ får du mine bedste skrivetips.

Siden 2012 har jeg hjulpet en række af Danmarks største brands med at få det store ord-puslespil til at gå op. Du ved, fængende overskrifter. Tekst, der fastholder. Alt sammen selvfølgelig med fokus på både konverteringer og søgemaskiner. Men mest mennesker.

Få mere at vide (+ 3 anbefalinger)

Læserinteraktioner

Del dine indspark Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Footer

Lixberegner
Tilgængelighed
Nyhedsbrevet

© Copyright 2023 · Tekstr_ · Handelsbetingelser · Privatlivspolitik · Cookies · Kontakt

Design og teknisk fikumdik af Buskbjergs Bureau