• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Tekstr_

Skriv skarpere

  • Forside
  • Artikler
  • Shop
  • Værktøjer
    • Lixberegner
    • Ordtæller
    • Freewriting
    • Tekstrytme
    • Fjern fyldord
    • Konverteringsrate
  • Om
  • Kontakt
  • Log ind

Content marketing

Sådan får du en åbningsrate på 50 % på dit nyhedsbrev (4 tips til din emnelinje baseret på vores erfaringer)


Læsetid: 5 minutter 24. februar 2020Skrevet af: Thea Jepsen

Du har skrevet et kioskbaskende blogindlæg, og nu skal alle på dit nyhedsbrev læse med.

Du er næsten klar til at trykke send.

Men du mangler den vigtigste ingrediens.

Det, der afgør, om dit nyhedsbrev overhovedet bliver åbnet.

Din læsers indbakke er med stor sandsynlighed en daglig tsunami af mails, der tikker ind om alt fra tips og tricks til tilbud og to-dos. Og dit geniale nyhedsbrev risikerer at forsvinde i en syndflod af spammails, notifikationer fra e-boks og ASAP-beskeder fra chefen.

Det, der gør forskellen på, om dit nyhedsbrev bliver åbnet eller flyttet direkte til papirkurven, er din emnelinje.

Den skal ramme hovedet på sømmet.

Så det skal vi kigge på nu: Hvordan du skriver en emnelinje, der får dine åbningsrater op at knalde i den store gonggong.

Du får 4 tips til at skrive en emnelinje baseret på vores egne erfaringer (og en gennemsnitlig åbningsrate på den pæne side af 50 %).

Det kan du læse om:

  • Hvad er en god åbningsrate?
  • 4 tips til din næste emnelinje
  • Hvor lang skal din emnelinje være?
  • Ryd op og øg åbningsraten
  • Find opskriften, der virker for dig

Hvad er en god åbningsrate?

Når du sender nyhedsbreve, er der mindst to tal, du skal have styr på:

  • Åbningsrate: Hvor mange åbner dit nyhedsbrev?
  •  Klikrate: Hvor mange klikker sig videre til din artikel?

Åbningsraten bliver afgjort allerede i indbakken, hvor du med en god emnelinje og et præcist preview-felt skal kæmpe slaget om din læsers opmærksomhed. Klikraten bliver afgjort af dit indhold og din call to action i nyhedsbrevet.

I dag fokuserer vi på at banke din åbningsrate helt til tops.

Og hvad du kan gøre for at få flere til at åbne dit nyhedsbrev.

Her på Tekstr.dk har vi en åbningsrate på 54% i gennemsnit.

Det er højt. 

Især sammenlignet med den gennemsnitlige åbningsrate på 21,33%, som skal tages lidt so-so, fordi det er globale tal og derfor ikke helt sammenligneligt med, hvordan vi arbejder med nyhedsbreve i Danmark.

(Det giver alligevel lidt stolthedskløe i øjenregionen…)

Så jeg har kigget i tallene (tro mig, det her indlæg er blevet til med Excel-sved på panden).

4 tips til din næste emnelinje:

Lad os kaste os ud i det. Her får du mine 4 tips til at skrive din næste emnelinje baseret på, hvad der har virket for os. 

#1: Guides og tips

Drop al mystik og lav en emnelinje, der er helt ligefrem.

Guides, lister og ’sådan’-artikler funker.

Og selvom vi alle er blevet enige om at være trætte af overskrifter, der lover læseren 5 hacks til et langt og lykkeligt liv, kan vi ikke komme udenom, at lister og guides virker.

Det får modtageren til at læse med, og allerede i dit emnefelt forventningsafstemmer du med din modtager.

”Det her får du…”

”Sådan skal du bare lige gøre…”

”5 tips til et eller andet…”

Det er ingen hemmelighed, at mange af vores indlæg (og derfor også nyhedsbreve) her på Tekstr.dk lugter af den slags diy-guides til bedre tekster.

Her får du lidt eksempler fra det virkelige liv (og åbningsraten fra hver af dem):

  • Sådan skriver du en indledning, der tryllebinder din læser (56%)
  • ⚡ Din lynguide til bedre overskrifter⚡ (66%)
  • Få styr på de drilske sammensatte ord (66%)
  • Skriv en røvfed overskrift på 10 sekunder: 21 skabeloner du kan ‘stjæle’ lige nu (58%)

Faktisk er der en tendens til, at emnelinjer med bydeform (få, skriv, flueknep, tyvstjæl…) har en lidt højere åbningsrate (58%) end gennemsnittet (54%) af vores nyhedsbreve

#2: Vær personlig med ’du’ og ’din’ (eller navn, hvis du kan)

Det er altid en god ide at være personlig, når du skriver. 

Slet ’man’, og skriv ’du’. Altid.

Det samme gør sig gældende for dit emnefelt.

Hvis du kan flette modtageren ind, gør det.

68% af alle de nyhedsbreve, vi har sendt siden vores allerførste nyhedsbrev, har haft ’du’ eller ’din’ med i emnefeltet.

Her er nogle eksempler:

  • Hjertestarter til din tekst: Sådan bruger du EFU-modellen til at give nyt liv (68%)
  • 11 fyldord, der ødelægger din tekst (og som du skal slette – lige nu) (52%)
  • Sådan redigerer du din tekst til awesomeness (de 9 vinkler) (57%)

Hvis dit mailsystem tillader det, kan du lave et flettefelt, hvor systemet automatisk tilføjer din modtagers fornavn til emnefeltet. 

#3: Pir læserens nysgerrighed

“Du gætter aldrig, hvad der så sker…”

Eller:

“Her er hemmeligheden…”

Pir læserens nysgerrighed allerede i dit emnefelt. 

Det er du nødt til, hvis hun skal vælge din mail frem for de hundredvis af andre mails, der tikker ind i løbet af en uge.

Her er nogle af dem, der har virket for os:

  • Få 7 udødelige skrivetips fra en copywriting-legende (55%)
  • Hemmeligheden bag den effektive skriveproces (65%)
  • Tyvstjæl det her trick til at skrive episke tekster (73%)

#4: Stil et spørgsmål

Et spørgsmål har den magiske effekt, at vi (ubevidst) svarer, når vi læser det.

Derfor kan du stille et spørgsmål allerede i din emnelinje. 

Vi har gjort det meget lidt, men vores nyhedsbreve med et spørgsmål i emnelinjen har i gennemsnit 3% højere åbningsrate.

Her er nogle eksempler:

  • ☕️ Café latte, sixpence og Starbucks. Det er sådan tekstforfattere arbejder, ikke? (60%)
  • Løbet tør for ideer? 12 konkrete tips til at finde på indhold, din læser vil elske (60%)
  • Hvad kan du lære af Bowie, Burroughs og Turéll, når du skriver tekster? (65%)

Hermed tilføjet på min egen to-do-liste: Stil flere spørgsmål i emnelinjen.

Hvor lang skal din emnelinje?

Du har helt sikkert fået at vide, at du skal skrive en kort emnelinje. Og måske skal du.

Men hvis der er noget, vi er dårlige til her på Tekstr.dk, er det at skrive korte emnelinjer. Og overskrifter for den sags skyld.

Vi har mange lange emnefelter.

Den længste er:

”Yes! Den ukendte smutvej til tekster, der konverterer: De 5 bevidsthedsniveauer (den er god nok)” (52%)

Den er lang, ikk’?

96 tegn for at være helt præcis.

Men kigger jeg på tværs af antal anslag og åbningsrate på alle vores nyhedsbreve, er der ikke en tendens til, at åbningsraten falder for hvert anslag, som vi med vold og magt propper ind i emnelinjen.

Men jo længere emnelinjen er, desto mere går modtageren glip af, fordi alle mailudbydere er nødt til at cutte emnelinjen et eller andet sted.

Og Mailchimp anbefaler, at din emnelinje er kort. Helst 9 ord eller 60 anslag.

Og de har sikkert ret.

Vores egne erfaringer understøtter bare ikke den påstand.

Ryd op og øg åbningsraten

Okay, jeg pakker lige praletasken sammen for en stund.

Godt nok har vi en åbningsrate på 54%, men vi har heller ikke 10.000 nyhedsbrevsmodtagere.

Der er nemlig en generel tendens til, at åbningsrater falder i takt med, at modtagerlisten stiger.

Det samme gør sig gældende for os. Det kan vi se over tid.

Men din åbningsrate (sammen med din klikrate) er vigtig for dig. Både når du skal finde på indhold og emnelinjer, men også hvis du skal rapportere et eller andet sted.

Derfor er det en god ide med en forårsrengøring i ny og næ.

Ryd op i din modtagerliste, og slet dem, der hard bouncer eller aldrig klikker på noget af det, du sender ud.

For din emnelinje kan være nok så god, men en gang imellem dør en mailadresse, fordi en person skifter job, og har du nok af dem, påvirker det din åbningsrate. 

Find opskriften, der virker for dig

Det kræver hårdt arbejde at få dine modtagere til at åbne dit nyhedsbrev, for konkurrencen er stor. Derfor må du prøve dig frem.

Bare fordi det virker for os, er det ikke sikkert, at det virker for dig.

Men du kan teste det. Prøve dig frem. Og se, hvad der får din åbningsrate i vejret.

Med lidt armbøjninger finder du opskriften på den emnelinje, der får åbningsraten på dit nyhedsbrev helt i vejret.

 

Online-kursus:
Sådan skriver du tekster, der får dit salg til at eksplodere

Snup kurset her og få 13 konkrete lektioner i at skrive, så du sælger – uanset om det er timer, produkter eller viden.

Snup kurset her

Skrevet i: Skrivetips

Thea Jepsen

Jeg skriver hver dag. I tweets, på blogs eller i min lille notefil på telefonen. Jeg lever af at skrive og brænder for at fortælle historier gennem ord online.

Min professionelle titel er Content Manager, og jeg skaber røde tråde mellem ord, indhold og kanaler. Mit absolutte mål med at skrive er at give læseren lyst til mere.

Sig hej på Twitter eller LinkedIn.

Læserinteraktioner

Kommentarer

  1. IT Mehmed skriver

    28. februar 2020 kl. 8:37

    Det er fede tips. Måske en lille smule naturligvis-agtigt, til dels, men stadig godt at vide og have in mente. Men er det ikke stadig lige lovlig meget at forvente helt op til 50% åbningsrate?

    Svar
    • Thea Jepsen skriver

      1. marts 2020 kl. 19:54

      Jo, 50% er højt. Og jeg forventer også, at åbningsraten vil falde en smule i takt med, at der kommer flere og flere på listen.

      Vh Thea

      Svar

Del dine indspark Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Footer

Lixberegner
Tilgængelighed
Nyhedsbrevet

© Copyright 2025 · Tekstr_ · Handelsbetingelser · Privatlivspolitik · Cookies · Kontakt

Design og teknisk fikumdik af Buskbjergs Bureau