Din content plan er klar. Nu mangler du bare at plotte indhold ind i den.
Når du planlægger dit indhold, kan du vælge at planlægge for næste uge, næste måned eller næste kvartal. Det er op til dig.
Uanset hvordan du arbejder bedst, er det rart at have nogle gode ideer til indhold på blokken – og allerhelst plottet ind i en plan, så du kan forberede dig lidt.
Men har du styr på dit næste blogindlæg?
Det kan være svært at finde på gode ideer til dit indhold. Især hvis du gerne vil dele noget jævnligt. Men heldigvis er der masser af små tips, der kan hjælpe dig på vej.
Og dem har jeg selvfølgelig samlet til dig her. Faktisk hele 12 meget konkrete tips.
Sådan får du gode ideer til dit næste indhold:
Ideerne kommer ikke altid som et lyn fra en klar himmel (desværre), men de bliver hjulpet godt på vej med de her 12 tips.
#1 Årshjulet
Der findes alt fra pandekagedag til folketingsvalg. Et årshjul giver dig alle de vigtigste (og knap så vigtige) datoer og begivenheder, som du kan lægge dit indhold op ad.
Google er et skatkammer af den slags. Kunsten bliver at vælge, hvad der er relevant for dig. Og lade alt andet ligge.
Pandekagedag er måske relevant for din biks, mens du skal lade andre om folketingsvalget. Eller omvendt.
Men brug et årshjul til at kigge lidt fremad, så du er bevidst om, hvad der kommer af relevante dage og begivenheder. Og brug det så til at finde på den der gode ide til dit næste blogindlæg.
#2 Ofte stillede spørgsmål
Hvad spørger dine kunder dig om? Eller hvad spørger de Google om?
Noget af det bedste indhold, du kan lave, besvarer de spørgsmål, som dine kunder sidder med. Dit indhold skal derfor besvare de spørgsmål.
Spørg kundeservice, hvis du er ansat et sted med sådan en. Find ud af, hvilke spørgsmål der rammer supportmailen. Eller notér de spørgsmål ned, som kunderne stiller dig.
Du kan også spørge offentligheden. AnswerThePublic er en af dem, der ofte bliver nævnt i denne sammenhæng. Der kan du tilføje et relevant ord, og retur får du en række spørgsmål, vi brugere stiller internettet. Som med mange af den slags redskaber, er AnswerThePublic bedst på engelsk, men det kan stadig så nogle indholdsfrø hos dig.
Og så er der selvfølgelig sociale medier og alle de grupper og fora, der følger med. Find relevante grupper rundt omkring og hold lidt øje med, hvad der bliver diskuteret og spurgt om.
Når du har en lang liste af spørgsmål, starter du fra en ende. Besvar spørgsmålene, og lav how to-guides.
Start din content marketing-motor op i dag
Skriv dig direkte ind i kundernes hjerter med værdiskabende indhold, der både styrker din autoritet og knytter bånd mellem dig og dine kunder. Dyk ned i vores tema om content marketing her.
#3 Indhold i serier
Tænk dit indhold i serier. Som små kapitler i en bog, der løbende uddanner din læser. Det kan være guides til at arbejde med tempereret chokolade eller til at arbejde med SEO som tekstforfatter. Eller det kan være længere fortællinger, der fungerer godt i mindre dele.
Du kan gruppere de oftest stillede spørgsmål (tip #2) og så lave serier, der gør din læser klogere på det specifikke emne.
Lad os forestille os, at du vil skrive om tempereret chokolade (ifølge Den store bagedyst er det åbenbart en hel videnskab). En serie om tempereret chokolade kunne se sådan ud (den ville nok se anderledes ud, hvis jeg rent faktisk vidste noget om tempereret chokolade):
- Hvorfor overhovedet temperere din chokolade?
- Hvilken chokolade er bedst til temperering?
- Hvordan rammer du den perfekte temperatur, når du tempererer chokolade?
- Hvilke redskaber har du brug for, når du skal arbejde med tempereret chokolade?
Udover at du måske er blevet lækkersulten, har du nok fanget pointen. Nemlig, at du med én ide pludselig har indhold til længere perioder. Og det er intet mindre end ge-ni-alt!
#4 Konkurrenter
Indrøm det. Du kigger også konkurrenten over skulderen en gang imellem. Udnyt det!
Brows en tur rundt og se, hvad andre, der ligner dig, skriver om. Det kan give dig nogle ideer til nogle vinkler, som du ikke selv har berørt endnu.
Du skal selvfølgelig ikke kopiere, men gøre det endnu bedre!
#5 Relevante ord online
Det her er en af mine favoritter.
Du kan søge på relevante hashtags eller ord på sociale medier og se, hvad andre taler om i den forbindelse.
Det er heldigvis ret nemt at søge på hashtags på Twitter. Og på LinkedIn bruger du søgefeltet, som hvis du skulle søge på en person.
Pludselig har du et langt feed af opslag, artikler og pointer, som sagtens kan ende ud i konkrete ideer til din egen content plan.
#6 Overskrifter på formel
‘Sådan laver du en content plan’.
‘12 tips til at finde på genialt indhold til din blog’.
Du kender den slags overskrifter (og du har måske allerede lagt mærke til overskriften på det her blogindlæg).
Overskrifter kan fås på formel. Og du kan relativt nemt skifte et par ord ud i en overskrift, så den passer til dig. Her er et par stykker, du kan lege lidt med:
Din titel: Og så lige en forklaring
Den effektive skriveproces: Sådan skriver du mere og bedre
En løsning og et løfte
Sådan laver du en content plan, du rent faktisk bruger
Et tal, en løsning og så lige et problem
12 tips til at finde på indhold, når du er løbet tør for ideer
En handling, en sammenligning og en løsning
Skriv lige så flydende som Hemingway med de her 6 tips
Prøv selv. Når du har en overskrift på plads, har du en ide på plads. Og så er det bare med at skrive løs.
#7 Det, der allerede virker
Du har formentlig allerede en række blogindlæg. Ved du, hvilke der virker bedst?
Hvis du har en blog, har du også et eller andet analyseredskab tilknyttet (det bør du have). Mange bruger Google Analytics. Kig lidt i tallene, og find ud af, om der er røde tråde mellem det, der bliver læst mest på din blog.
Måske tempereret chokolade er en genganger blandt dine mest læste opskrifter. Og hvis det er, så dyk yderligere ned i emnet. Ved at kigge i tallene finder du jo ud af, hvad din læser kan lide at læse om, og det kan du lige så godt udnytte.
#8 Behind the scenes
Hvordan ser det ud, når dit produkt bliver samlet på fabrikken? Hvordan ser dit køkken ud, når du tempererer chokolade? Eller hvad sker der, når du går i den kreative proces?
Tag din modtager med behind the scenes i din virksomhed. Ofte vil det være et interessant kig ind i, hvordan din krøllede hjerne fungerer, eller hvordan modtagerens favoritprodukt (for det er din vare selvfølgelig) bliver til.
Og måske du rent faktisk har en masse gode historier at fortælle indefra?
#9 Søgeordsanalysen
Når man arbejder med online tekster, er der et ekstra element, du altid skal være opmærksom på. Nemlig SEO.
Du har måske fået lavet en søgeordsanalyse, der har givet dig de vigtigste nøgleord for dit website. Hvis du er løbet tør for ideer til indhold, kan du kigge efter huller i din søgeordsanalyse.
Er der nogle nøgleord, som du ikke har skrevet om (endnu)? Er der nogle nye vinkler, du kan lægge på nogle af de vigtigste nøgleord? Og hvad søger folk egentlig på?
Din søgeordsanalyse kan fungere som god inspiration, når du skal planlægge dit næste indhold.
SEO for tekstforfattere
Her får du den komplette guide til SEO for tekstforfattere. Lige fra de grundlæggende elementer i SEO til nørklet optimering af dit eksisterende indhold.
Det er her, du rykker dit indhold til tops i søgeresultaterne.
#10 Spørg andre
Sæt dig sammen med andre, der ved noget om det, du skriver om. En kollega for eksempel.
Hvis du arbejder i en bank, kan det være en god ide at snakke indhold med bankrådgiveren. Hun kender kunden.
Eller fagspecialisten. For sådan en er der helt sikkert i din virksomhed. Hun er mere nørdet end dig og ved måske mere end dig om det emne, du skal skrive om.
Hvis du er selvstændig, kan du sætte dig sammen med nogen, der arbejder med det samme som dig. Eller du kan spørge dit netværk på LinkedIn. Eller oplagt: Lave en brainstorm sammen med din kunde.
Du bestemmer selv, om du kører fuld post it-brainstorm, eller om et fælles dokument gør det for dig. Men det kan give dig rigtig meget at vende nogle tanker med andre.
#11 Ud i virkeligheden
Har du prøvet at hænge fast i en tekst foran skærmen i noget, der virker som alt for lang tid, men når du så rejser dig for at hente kaffe, rammer den dig? Den der formulering, du manglede? Eller vinklen, som du ikke kunne blive skarp på?
Sådan har jeg det. Derfor kan det også hjælpe dig, at du dropper skrivebordet og tager ud i virkeligheden. Ud i virksomheden. Ud at møde kunder. Eller måske bare ud at gå en tur.
De bedste ideer kommer, når du mindst venter det, og luftforandring er godt for krøllerne i din hjerne.
#12 Genopliv gammelt indhold
Der er ingen skam i at genbruge dit indhold. Tværtimod.
Har du allerede brugt mange kræfter på en artikel, en e-bog eller en video, som gik rent hjem hos modtageren? Så støv det af, og genopliv det efter noget tid.
Det kan du gøre med dine mest populære blogindlæg. Eller du kan bruge noget krudt på at optimere de blogindlæg, som ikke rigtig er blevet læst. Måske et par friske øjne er alt, der skal til.
Læg dit gamle indhold ind i din content plan, så du rent faktisk får sat tid af til at kigge på (og bruge) det igen.
Gem ideerne, så snart du kommer på dem
Det var 12 konkrete tips, som du forhåbentlig kan bruge, når du er løbet tør for ideer.
Ligesom med min swipefile samler jeg ideer til blogindlæg et sted, hvor jeg hurtigt kan få skriblet dem ned (som regel i en note på mobilen). Det sker jo, at man kommer på en genial ide, når man mindst venter det. Og så er det bare at få den nedfældet. Og helst hurtigt.
Hvad er dit bedste tip?
Jeg spurgte andre på LinkedIn for at nå frem til hele 12 tips til at finde på indhold, modtageren vil elske.
Hvad er dit bedste tip til at finde på indhold?
Del dine indspark