En mail tikker ind i din indbakke. Emnefeltet er: Jeg har en god nyhed. Og en dårlig.
Du kan ikke lade være. Du må bare klikke.
Jeg kender det godt.
Mødet med en tekst, der får dig til at ønske, det var dig, der havde skrevet den.
Der findes så mange gode tekstforfattere derude, der har tryllet med ord for at få dig til at gøre noget. Eller for at få dig til at læse frem til allersidste punktum i en 900-siders roman.
Du kan blive en lige så god tekstforfatter, og et genialt redskab kan hjælpe dig på vej.
En swipefile. Din skattekiste af (stjålne) ord, som du kan genbruge.
Indhold i artiklen:
Hvad er en swipe file?
En swipe file er et sted, hvor du gemmer gode formuleringer, skæve vendinger eller billedrige ord, som du støder på. Det kan være alt fra bøger, sange, nyhedsbreve eller i samtalen med din mest velformulerede ven.
Den kan indeholde alt fra de bedste call to actions, der får dig til at trække pungen op af lommen, til sjove formuleringer, der rykker lidt i dit smilebånd.
Din swipe file kan være noget så simpelt som en note på telefonen eller en lap krøllet papir, du altid har i lommen.
Min swipe file ligger på telefonen som en simpel notefil. Mest fordi jeg altid har den med mig og hurtigt kan tilføje ting til min efterhånden lange liste af ord, som bare venter på at blive brugt igen og igen.
Jeg har swipet i et års tid, og det tager efterhånden et par minutter at scrolle gennem den. Jeg har samlet alt muligt brugbart (og mindre brugbart) i den, men det vigtigste er, at jeg har gemt alt det, der har fået mig til at standse op eller tænke.
Du skal selvfølgelig ikke snydes for et lille udpluk fra min swipe file.
- Damebladene skal stoppe med at cirkelonanere over fascinationen af ungdommen og fejre årene bedre.
- Strategien er så underfrankeret, at den ikke har porto nok til at forlade hjørnekontoret.
- Han er en poppsykolog, der tygger sin mad som en rockstjerne.
- Med hudorme så store som blindskrift.
Alt i min swipe file er selvfølgelig tyvstjålet fra andre. Gode kunstnere kopierer. Fantastiske kunstnere stjæler, siger man. Eller det gjorde Picasso i hvert fald. Og du kan lige så godt begynde at samle til bunke.
De mest billedrige eksempler fra min swipe file
Uanset om din tekst har til formål at skabe billeder hos læseren (”med hudorme så store som blindskrift”) eller få læseren til at gøre noget (”…stop med at cirkelonanere over fascinationen af ungdommen…”), er en swipe file dit bedste redskab.
Lad mig komme med et par eksempler (hvis du scroller lidt længere, får du konkrete eksempler på call to actions, der er lige til at swipe).
- Han kiggede på mig og afkrævede et svar.
–> Han kiggede på mig med stikkende øjne og hudorme så store som blindskrift og afkrævede et svar. - Det nye album lever op til forventningerne.
–> Det nye album får os til at danse, så græsset kan ikke gro under fødderne på os. - I går virkede det som en god ide.
–> Nu står vi i regnen efter en bytur og ønsker et alternativ. - Politikerne skal fokusere på andre og vigtigere ting.
–>Politikerne skal stoppe med at cirkelonanere over maskeringsforbuddet og fokusere på vigtigere ting. - Han er meget konfliktsky.
–> Han er så konfliktsky, at han ikke engang kan slå tid ihjel.
Call to actions – lige til at swipe
Du kan gemme hvad som helst i din swipe file, og når listen bliver lang, kan du dele den op i underkategorier som gode call to actions, overskrifter, emnefelter eller bare gode ideer.
For en swipe file kan også bruges til mere end at visualisere hudorme. Her et par eksempler på gode call to actions, der er lige til at swipe.
Få folk til at tilmelde sig ved tydeligt at fortælle dem hvorfor.
Dine nyhedsbreve kan blive bedre, og vi har ideerne til hvordan.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips og tricks til e-mail marketing.
[Tilmeld] [Nej tak, mit nyhedsbrev er allerede bedre end dit]Få din modtager til at gøre som de andre.
Downloadet af 1.221 andre trætte mødre.
Den ultimative guide til, hvordan du får din baby til at sove.
[Din email] Få en god nattesøvn allerede i natGratis sælger altid. Brug det i din call to action, hvis du kan.
Tusindvis af film og serier. Se gratis med i en måned.
Knaphedsprincippet er velkendt, og hvor ofte der rent faktisk er tæt-på-udsolgt er ikke til at sige. Men leg med det, og brug det til at konvertere bedre.
Webinar: Hold fri, når du har fri.
Hold fri en time, og deltag på dette webinar om, hvordan du bliver bedre til at holde fri, når du har fri. Der er kun få pladser tilbage. Tilmeld dig nu, og vær sikker på en plads.
[Tilmeld mig]Swipe away, darling
Du swiper bare løs. Inden længe har du samlet så meget inspiration, når du skal skrive en tekst, at du bliver som mig en fredag aften, når jeg rammer byens bedst bland-selv-butik.
Skriv ned, gem og vend tilbage, når du har brug for lidt hjælp til din tekst. Der er ingen skam i at indrømme, at du lader dig inspirere af andre. Andre tekstforfattere swiper også. Jeg er i hvert fald armeret med en swipe file og klar til kamp.
Din swipe file kan bruges i en nødsituation eller som inspiration. Jeg har altid min swipe file ved hånden. Når jeg rammer en skriveblokade eller har brug for lidt inspiration, scroller jeg en tur gennem den. Nogen gange er det hvad, der skal til, for at få ordene til at flyde. Andre gange læser jeg en tekst igennem, jeg allerede har skrevet, og kigger i min swipe file for at finde idéer til at pifte min tekst lidt op.
Og helt ærligt, nogle gange scroller jeg også igennem uden at have en tekst foran mig, fordi der er så meget godt, som bare inspirerer mig.
Men nu er det din tur.
Swipe løs.
Del dine indspark