Hvordan skriver du en killer landingsside?
Mon ikke vi alle har stillet os det spørgsmål.
Både første, anden og nittende gang vi skal skrive en landingsside.
For det er sgu ikke nemt.
Der er meget på spil. Du har varmet læseren op med en cocktail af forførende e-mails, opslag på sociale medier og lokkende annoncer, og nu har du – endelig! – fået hendes opmærksomhed.
Din landingsside sidste stop. Der, hvor erobringen konverteringen skal ske. Der, hvor pengene tikker ind på din konto. Der, hvor det bliver afgjort, om det er knald eller fald (ahem).
Men hvordan skriver du en effektiv tekst til landingssiden?
Hvor starter du? Hvad skal den indeholde? Hvilke ting er gode at få med på den? Hvordan strukturerer du indholdet på siden? Hvordan skriver du teksten på siden?
Fat mod.
Det er her, De 4 P’er kommer svansende ind som en glinsende ridder med smørhår og slagter dragen, redder prinsessen og vinder den halve landingsside og hele mother-freaking kongeriget.
For med de 4 P’er får du en to-i-én-pille, der kurerer dig for landingssidefrygten:
1. En model for hvordan du opbygger teksten
2. Et analyse-redskab til at syreteste din tekst
Hele to ting på én gang, det går da næsten ikke, hva’?
I artiklen får du:
- et lynoverblik over, hvad de fire P’er er (jeg kan afsløre, at der er fire af dem)
- dernæst eksempler på, hvordan du bruger modellen som en skabelon til at opbygge teksten på din landingsside
- og til sidst får du et redskab til at analysere din tekst med de fire elementer.
Sounds good, no?
Først skal vi lige se på, hvad modellen De 4 P’er er for en størrelse.
De 4 P’er
De 4 P’er er en model, du kan bruge til at strukturere teksten/opbygningen på din landingsside – og bagefter analysere den.
Modellen består af (suuurprise) 4 elementer:
Promise
Picture
Proof
Push
Lad os lige forklare dem kort.
Promise
Lov din læser et udbytte, hun gerne vil have.
Picture
Få læseren til at forestille sig resultatet, hun vil opnå, eller smerten, hun vil undgå.
Proof
Bevis, at du gør det, du siger, du gør.
Push
Vis hende, at hun skal handle nu.
Enkelt ik’?
Det er de fire elementer, som teksten på din landingsside skal bestå af.
Så bevæbnet med De 4 P’er har du allerede en overordnet skabelon for din tekst. Du ved, at du som minimum skal have de her fire elementer med i teksten.
Men: Der er mere i det end det.
Et par af P’erne er nogle bøller, der indeholder flere delelementer, så dem skal vi lige kigge på.
Lad os dykke ned i, hvordan du bruger De 4 P’er på din landingsside.
De fire P’er og Parametermix
Du kan også støde på fire P’er under navnet parametermix eller marketingmix. Her er P’erne: Product, Price, Place og Promotion.Meeen det er altså ikke dem, vi snakker om nu. Bare for lige at udrydde eventuelle misforståelser.
Sådan bruger du De 4 P’er på din landingsside
Promise
Promise handler om, at du skal give din læser et løfte.
Du skal love hende et resultat eller et udbytte.
Og det betyder altså ikke, at du skal kaste dig ud i en TV-shop-hullahop-ring og love både guld, grønne skove og en japansk fiskefileteringskniv oveni.
Dit løfte skal (blot) matche produktets udbytte.
Så hvad får hun ud af at købe dit produkt? Hvilken forskel gør det i hendes liv eller hverdag? Det skal du vise hende.
For hvorfor i alverden skulle hun være interesseret i det, du sælger, hvis hun ikke får noget ud af det?
ALLE produkter giver et udbytte. Nogle gange et lillebitte ét, andre gange et stort ét. Men der er altid et udbytte.
Svært ved at finde et udbytte? Hiv artiklen om EFU-modellen frem, hvor Tina viser dig en konkret metode til at finde udbyttet.
Grunden til at Promise kommer først, er selvfølgelig, at det er resultatet, som din læser er interesseret i. Det er udbyttet, hun vil have. Det er derfor, hun overhovedet kigger på din landingsside.
Så ved at lægge ud med dét resultat, som hun higer efter, skaber du en stærk krog, der fanger hendes interesse og motiverer hende til at læse videre.
Du kan jo spørge dig selv, hvilken af de to følgende overskrifter, der giver dig mest lyst til at læse videre:
“5 SEO-tips” (Ikk’ så meget promise)
“Sådan får du din blog til tops i Google – på én eftermiddags arbejde” (Masser af promise)
Eller hvad med de her to:
“Den effektive arbejdsdag” (Ikk’ rigtig noget promise)
“Sådan får du en effektiv arbejdsdag – uden at være en Marie Kondo’sk kontrolfascist” (Kæmpe-promise)
TIP:
Allerede i din overskrift skal du give læseren et løfte om det udbytte, hun vil have. Det er her, du fanger hende – og får hende til at hungre efter det resultat, du stiller i udsigte.
Se meget mere om røvfede overskrifter her: Sådan skriver du en overskrift på 10 sekunder (med 21 skabeloner, du må stjæle)
Picture
Her skal du engagere din læsers hjerne og få den til at arbejde for dig.
Det lyder tricky, så lad os få det helt ned på jorden.
Du engagerer din læsers hjerne ved at male et sprogligt billede for hende. Smæk hende direkte ind i historien og vis, at det her handler om hende. Om hendes drømme, længsler, smerter, lykke, glæde, tvivl, osv.
BONUS: Tjek Tinas artikel om de 5 slags billedsprog her, og lær at skrive med boblende champagneblæk
Som nævnt er der to vinkler på Picture:
Vinkel #1:
Du kan få hende til at forestille sig, hvordan hendes verden vil se ud, når hun har købt dit produkt. Altså det resultat, hun vil opnå. Målet her er at få hende til at visualisere, hvordan hendes liv eller hverdag bliver bedre, efter hun har købt det, du sælger.
Vinkel #2:
Du kan få hende til at forestille sig smerten ved det problem, som dit produkt løser. Her maler du et billede, der minder hende om smerten, og forstærker hendes følelser, så hun føler trang til at handle på det. (Nogen, der kan huske PAS-modellen?)
Så det andet P i modellen handler om at male et sprogligt billede for din læser.
Og det mener jeg helt bogstaveligt:
Du må gerne beskrive det som en scene. Tænk det som en film
Vær så specifik du kan, og inkludér så mange detaljer som muligt.
Hvis du fx beskriver det problem, hun gerne vil undgå, så gør det konkret: Hvor er hun henne, når hun oplever det problem stærkest? Hvad laver hun? Hvad er der omkring hende? Hvad er hun i gang med?
Alt dette er med er med til at gøre forestillingen virkelig for hende.
Fordi here’s a secret:
Hjernen skelner stort set ikke mellem det, du forestiller dig, og virkeligheden.
Hvis du tænker på en rød brandbil, er det for hjernen lige så virkeligt, som hvis du stod og så på bilen.
Derfor skal du være konkret. Og male et billede, der aktiverer din læserens hjerne.
Så fortæl en historie. Vis en scene. Giv din læsers hjerne noget, den kan tygge på.
TIP:
Drys masser af sanseord ud over din tekst for at aktivere flere områder i din læsers hjerne. Det kan du læse mere om i artiklen her: Skriv til sanserne: Ord, der borer sig ind i din læsers hjerne
Proof
Nu skal du bevise at det, du lover, er rigtigt.
Det kan du gøre på flere måde:
- Kundeudtalelser
- Cases
- Statistik/data
- Resultater
Yes, det er gode gamle social proof, du bringer på banen her.
Kundeudtalelser er selvfølgelig en oplagt måde at bevise, du taler sandt. Og brug endelig masser af kundeudtalelser.
Men Proof fungerer også på et andet niveau:
En metode, som snedige copywriters bruger til at føre bevis, er at forklare læseren, hvordan dit produkt gør det, du siger, det gør.
Altså går du et stik dybere og forklarer, hvorfor det virker, som det gør, i stedet for bare at sige, at det gør det.
Lad os tage et eksempel.
Du kan sige, at din løsning er billig – måske endda billigere end de andre på markedet.
Men det er en påstand. Og din læser har ingen jordisk chance for at vurdere, om du bullshitter (den slags er jo set enkelte gange før i reklamebranchen).
Hvis du i stedet for at sige, at din løsning er billig, forklarer, hvorfor den er billig – her kunne vi sige, at du har skåret fordyrende mellemled væk – SÅ er dit udsagn straks mere troværdigt og overbevisende.
Så altså:
I stedet for at bruge meningsløse tillægsord, som ikke giver læseren noget konkret mentalt billede (flashback til picture og hjerneforskningen), skal du forklare hvorfor dit produkt er/gør det, du siger det er/gør.
Drop floskler som billig/hurtig/effektiv/fleksibelt/ogsåvidere, og vis i stedet, hvordan produktet er det.
Sådan kan du bevise, at det, du siger, er sandt. Simpelthen fordi vi er mere tilbøjelige til at tro på et udsagn, når vi får forklaringen bag.
Så forklar din læser, hvorfor dit produkt er det, du siger, det er.
(Metoden med at forklare, hvorfor et produkt er [indsæt floskel] i stedet for at sige, at det er det, kaldes ‘reason why-copy’ og er en af Claude Hopkins’ geniale teknikker.)
TIP:
Brug masser af detaljer. Fordi detaljer er konkrete og mere overbevisende end det generelle. Brug tal, statistik og fakta om produktet til at gøre din tekst lige så troværdig som Stig Tøfting, der lover dig tæsk.
Push
Nu er din læser ved at være overbevist, og du skal have sidste element i spil: Push.
Det er her, du opfordrer hende til at handle.
På et overordnet niveau er Push dit call to action. Der, hvor du rækker hånden frem og beder læseren om at købe dit produkt.
Og selvfølgelig skal din landingsside have et call to action. Det behøver du ikke have mig til at skrive 2.500 ord for at lure.
Men du kan også se Push i et lidt andet lys:
Du har givet hende løftet om et fedt udbytte, fået hende til at forestille sig, hvor fedt livet bliver efter købet, og du har bevist, at andre har det fedt med købet.
Nu skal hun bare have et lille skub.
Men … hvorfor skulle hun købe lige nu?
Hvorfor ikke vente til på torsdag?
Hvad er grunden til, at hun skal rykke nu?
Vi er inde at pille ved noget centralt i menneskets psykologi her, for hvis hun ikke har en god grund til at handle nu, mindsker det sandsynligheden for, at hun gør det.
Så giv hende en grund til at handle NU.
Her er tre ideer:
Ide #1:
Vis, hvor ufarligt det er. Det kan du bl.a. gøre med tilfredshedsgarantier og lignende. Så hun intet har at miste.
Ide #2:
Vis, hvor nemt hun får udbyttet. Alle vil gerne have [det fede udbytte], men få gider arbejde for det. Vis hende, hvor lidt hun skal investere (af sin tid og energi) for at få det lækre resultat. Men husk, at du selvfølgelig skal være realistisk. Lad være med at love mere, end du kan holde.
Ide #3:
Vis, at tilbuddet kun er tilgængelig i en begrænset periode. Jep, det er en kliche, men det virker. Hvis det lækre udbytte kun er tilgængeligt I DAG, kan hun ikke vente til torsdag med at handle. Der har du et effektivt push.
TIP:
Når din læser tvivler eller er skeptisk over for dit produkt, er det en naturlig del af beslutningsprocessen. Hjernen kværner løs i for og imod-tanker, og det ender med et ja tak eller et nej tak.
Den tvivl og de indvendinger, som din læser har, kan du bruge aktivt i din tekst. En effektiv landingsside udrydder din læsers indvendinger én efter én. Så det er en god ide at lege Djævlens Advokat og finde de største indvendinger, som din læser har – og så udrydde dem i teksten.
I artiklen her får du 3 måder, du kan afmontere din læsers indvendinger på.
Syretesten: Slib din tekst skarp med De 4 P’er
Nu har du skrevet din landingssidetekst efter De 4 P’er. All good. Næsten.
For du er ikke færdig.
De 4 P’er er nemlig mere end blot et simpelt framework, du kan bygge din teksts skelet efter.
Det er også et redskab til at lave en analyse af, om hvert eneste afsnit på siden er så stærk, som det kan blive.
På en landingsside skal der ikke være noget fluff. Du er en hardcore sælger med et tastatur, og du skal overbevise din potentielle kunde om, at hun skal investere i det, du sælger.
Det er et afgørende øjeblik: Som da Indiana Jones træder ud på den usynlige bro i The Last Crusade – it’s all or nothing, baby.
Derfor skal hvert eneste afsnit på din landingsside gøre sig fortjent til at være der.
Det skal tjene et formål. Ellers skal det væk.
Og det er her, De 4 P’er stikker sit smørhårsfjæs frem igen.
For hvert afsnit på din landingsside skal enten give læseren et løfte (promise), male et billede for læseren (picture), bevise, at det er det rigtige valg (proof), eller opfordre læseren til at handle (push).
Kan du se, hvor jeg vil hen?
Når du har skrevet din tekst, gør du sådan:
1. Læs langsomt din tekst igennem.
2. Hver gang du ser et promise, picture, proof eller push, sætter du et P ud for afsnittet.
3. Til sidst tjekker du, om du har afsnit, hvor der IKKE står et P ud for.
Hvis du har afsnit uden et P, så spørg dig selv:
Hvorfor er det afsnit med? Hvilket formål tjener det? Hvad er afsnittets funktion?
Jeg siger ikke, at du død og pine aldrig må have afsnit, der ikke har et P, men du skal være bevidst om, hvorfor afsnittet er med. Ellers risikerer du, at det bare er fyld.
Sådan bruger du De 4 P’er til at syreteste teksten til din landingsside.
Final words
Ja, det er her, hvor jeg normalt spørger, hvad dine bedste tips til at skrive landingssider er, eller om du har prøvet at bruge De 4 P’er, men lad os være ærlige: Du lægger ikke en kommentar alligevel.
Så off you go.
Jeg håber, du vil tænke over De 4 P’er, næste gang du skal skrive en landingsside – eller måske kan du analysere en landingsside, du allerede har skrevet med modellen.
Og må jeg så lige indskyde, at du jo også kan bruge modellen til andre tekster end landingssiden? Just sayin’.
Tak, fordi du læste med.
Rasmus Gullaksen skriver
Nu lægger jeg sgu en kommentar ud af ren protest!
Love fra Gullaksen.
PS. Pisse god artikel – især finten med at skrive P’er ud fra afsnittene. Et konkret tip, jeg faktisk kan se mig selv bruge 👌
Heine Aaen skriver
Tak, Rasmus! Fanme dejligt at du kan bruge det ❤
Og fedt at du fangede min kyniske bemærkning om kommentarer 😀
Stina skriver
Haha, jeg tænkte netop det samme som Rasmus – at lægge en kommentar i protest. Hermed gjort.
Og samtidig tak for de supergode fif, som jeg helt sikkert kommer til at benytte mig af.
Heine Aaen skriver
Selv tak, Stina! Megafedt at du kan bruge det.
Og tak for protestkommentaren 😀💪
Thomas Rosenstand skriver
Gode råd og en altid tiltrængt opfriskning! Her er så min protest: Hvor er dit push?
Heine Aaen skriver
Artiklen her skal ikke sælge noget – men du lagde en kommentar alligevel 😘
Camilla skriver
Kender du den engelske marines adage om de 7 p’er?
The 7 Ps is a British Army adage for Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance. The 7 Ps are normally referred to as “the 7 Ps” rather than as an acronym: (i.e. PPPPPPP). Educators and trainers in military or civilian situations find it useful to first introduce the phrase, “the 7 Ps”.
Tak for fantastiske og brugbare artikler!
Like!!!
Heine Aaen skriver
Tusind tak, Camilla! ❤
Yes, jeg kender godt de 7 P’er. Forberedelse er alt!
Ulrik skriver
Det kunne være fedt, hvis der var et eksempel på en landingsside, hvor disse værktøjer var blevet brugt, så man i fuld tekst kunne læse og reflektere over de argumenter der bruges. Det er mange gode idéer, men er det kun idéer eller er der eksempler, hvor de er ført ud?
Heine Aaen skriver
God ide, Ulrik! Det vil jeg notere som en eventuel tilføjelse til artiklen.
Jeg har set et eksempel på en salgstekst, der er blevet gennemgået med de 4 P’er i bogen ‘The art of the click’ af Glenn Fisher. Den kan jeg varmt anbefale.
Dorthe Frøstrup skriver
Hej Heine,
Tjah alle dine tekster er jo skrevet efter dine egne gode råd – så tak for en masse eksempler :-).
Jeg tror dog, at hvis man appellere til kundetyper som jegselv, så skal man være lidt forsigtig med at være FOR pushi :-). Skubber man for hårdt til mig, så bliver jeg stædig og vil slet ikke købe – for hvis de har så travlt med at stoppe det i halsen på mig, så er nok et l…. produkt, der ikke lever op til løfterne – næh, giv mig informationen og ro til at tænke mig om og undersøge mere selv – Så vender jeg tilbage gang på gang på gang.
Så det jeg siger er – tænk også på hvilken TYPE du ønsker som kunde – alle tænker og handler ikke ens (heller ikke selvom de er i samme demografiske segment 😉 ).
Det var det hele :-). Og som altid er der gode brugbare fif i din tekst 🙂
Heine Aaen skriver
Tusind tak for din kommentar, Dorthe! Jeg er enig – man skal passe på med at være for pushy. 😀