Inger Marie Guldhammer er 43 år, kører en Limestone Grå Volkswagen Polo og har to teenagebørn. Og nå ja, så er hun helt og aldeles opdigtet. Hun er den persona, jeg skriver til i et af mine projekter.
Men Inger Marie ligner alle andre læsere (også dine) på tre måder:
- Hun gider ikke læse det, du skriver
- Hun stoler ikke på dig
- Hun gør ikke noget, bare fordi du beder hende om det.
Hun er hverken ugidelig, dum eller uambitiøs. Hun har bare lige 631 punkter på to-do-listen, der skal krydses af, før hun har tid til dine salgsargumenter for Automatiseret Lead Enrichment.
Overvej det lige. Du kæmper mod folks børn, ASAP-mails fra chefen og frygten for næste projektstatus, når du sender nyhedsbreve, produkttekster og LinkedIn-opslag ud i verden. Det er hårde odds.
I artiklen her får du tre grunde til, at Inger Marie (og resten af dine læsere) vender ryggen til dit indhold. Og så får du selvfølgelig løsningen i form af:
- 3 strategier til at fange og fastholde din læsers opmærksomhed.
- Dén vigtigste ingrediens, når du skal opbygge tillid mellem dig og din læser.
- 1 skrivemodel og 1 guide, der får din læser til at handle. Nu.
1. Hun gider ikke læse det, du skriver
Jeg har en trist besked: Din læser har mere meningsfulde ting at fylde sit liv med end dine tekster.
Det er selvfølgelig sundt nok. Vi glemmer det bare så let, når vi sender tekster ud i verden. Vi har nørklet med dem i timevis. Skrevet, redigeret og rykket rundt. Kælet for underoverskrifter og nusset om en punktopstilling. Vores tekst har al vores opmærksomhed.
Men du skal kæmpe for at få din læsers opmærksomhed bare et par minutter.
Det arbejde starter med en god overskrift. Det er der showet starter. Og er du i tvivl om, hvordan du får styr på overskriften, så giver Heine dig opskriften til at skrive en røvfed overskrift her.
Men overskriften er kun det første skridt. Skal du have Inger Marie til at nå enden af din tekst, så skal der mere til end en lækker overskrift. For overskriften er jo bare en påstand. Det rigtige arbejde starter, når du i teksten skal vise din læser, at du kan leve op til det.
Her er tre måder, du fastholder din læsers opmærksomhed:
Udbytte: Hvorfor skal hun overhovedet bruge sin tid på dig?
Inger Marie er ligeglad med, at hendes iPhone har et kamera med 12 megapixel. Det er en egenskab. Og hun forstår ikke, hvad det reelt betyder. Hun har lidt lettere ved at forstå fordelen, når hun får det oversat til, at kameraet tager gode billeder. Men den er der stadig ikke helt.
Udbyttet er argumentet, der vinder Inger Marie over: Hun behøver ikke længere slæbe rundt på det store Nikon.
Arbejdet med egenskaber, fordele og udbytte kan vi opsummere med EFU-modellen. Og den har Tina fra Tekstr_ heldigvis skrevet en guide til her: EFU-modellen. Gi’ din tekst nyt liv (og skab mere salg).
Læsevenlighed: Gør din tekst lettere at læse
Det kræver energi at læse tekster. Og besværlige tekster kræver meget energi. Derfor skal du arbejde med at gøre dine tekster læsevenlige.
Du skal eksempelvis arbejde med punktopstillinger, rytme og skarptskårne tekster (uden fyldord).
En helt konkret måde at måle læsbarheden er lix (læsbarhedsindex). Jeg har skruet et værktøj sammen, der hjælper dig med at skrive tekster, der er lettere at læse: Prøv lixberegneren her.
Målretning: Ram din læser lige i hjertet
Jeg indledte den her tekst med at fortælle dig om Inger Marie Guldhammer. Hende skriver jeg fast til, når jeg skriver indhold til Alt om ledelse.
Inger Marie er godt nok fiktiv. Men hun er bygget op af al den feedback, mine læsere giver mig på siden. Deres udfordringer, deres sprog og deres drømme. Så sørg for at få lavet dit forarbejde godt – start dit arbejde med en persona her.
For ja. Min overskrift var løgn. Inger Marie gider godt læse, når du skriver til hende. Du skal bare huske, at det handler om at hjælpe hende videre i hendes liv. At der er et udbytte på den anden side. Husker du det, så læser hun også dine tekster.
2. Hun stoler ikke på dig
Nu har du fanget hendes opmærksomhed. Og med en myreflittig omgang optimering af din tekst, så holder du også din læser engageret. Sætning for sætning.
Men der er et grundlæggende problem. Hun stoler ikke på dig.
Du kan jo godt skrive, at hun kan slippe knuden i maven, løse alle sine problemer og blive ramt af evig ekstase, når hun gør, som du siger. Når hun følger dine råd. Når hun køber dit produkt. Når hun skriver sig op til dit nyhedsbrev.
Men du skal ikke forvente, at hun tror på dig.
En tillidsfuld relation opstår over tid. I bliver ikke kærester af et Tinderswipe, og det er edderrådme sjældent, det store checkhæfte bliver trukket frem efter et enkelt opslag på LinkedIn.
Men det starter der. Lige der, hvor du lægger noget af dig selv ud. Og viser, at du har noget at byde på.
Dit opslag på LinkedIn, dit nyhedsbrev, dit produkt. Alt sammen er det et løfte. Et løfte om at løse et problem for lige netop din målgruppe.
Vores løfte her på Tekstr_ er at fodre din indbakke inspirerende råd til at skrive lækre og levende tekster.
Vi beder dig stole på os. Og i artikel efter artikel knokler vi for at holde, hvad vi lover dig. Og så afgør du suverænt, om du vil blive hængende.
Det er let at bryde den tillid.
Du kender godt den flade følelse, når du ivrigt tuner ind på en overskrift, der viser sig at love for meget.
Du har lige set titlen:
“Den ultimative, altomfattende og uretfærdigt gennemført udtømmende guide til så let som ingenting at gøre noget ekstremt svært.”
Og hvad får du så? To slatne råd, der hverken gør dit eller andres liv det mindste nemmere. Krydret med en tæt skov af pop-ups, der trygler dig om at udlevere e-mail, telefonnummer og blodtype.
Du skal holde, hvad du lover.
Og selvfølgelig må du sælge til mig. Eller bede om min blodtype. Du skal bare lige huske, at din relation til mig (og Inger Marie Guldhammer) skal kunne holde til det. Gør du dig umage, så får du lov til at se både indersiden af min indbakke og mit Dankort.
Nu har du både fanget opmærksomheden og er begyndt at vinde en lille smule tillid. Men Inger Marie Guldhammer og resten af dine læsere gør ingenting, bare fordi du siger det.
3. Hun gider ikke gøre noget, bare fordi du beder hende om det
Det er klart. Har du fanget Inger Maries opmærksomhed og vist hende, at du holder, hvad du lover, så bliver det også lettere at bede hende om noget.
Det handler ikke om at snyde Inger Marie til at følge dig som en blind lemming.
Det handler om, at du viser hende, at du forstår hendes problem. At du viser hende, hvordan du kan hjælpe hende videre.
Det hele kan ret enkelt beskrives med PAS-modellen:
Problem – agitate – solve.
- Problem: Beskriv et problem, som læseren kender.
- Agitate: Beskriv den følelsesmæssige smerte ved problemet.
- Solve: Præsenter løsningen på problemet.
PAS-modellen er enkel og universel. Tried and tested.
Men derfor er det stadig ikke nok, at du bare koster rundt med din læser og disker op med den ene flade call-to-action efter den anden. Call-to-actions som “se mere” og “klik her” er no-go (jep, Tina her fra Tekstr_ har blacklistet dem).
Men hvordan pokker fletter du så et godt call-to-action sammen? Det har Tina her fra Tekstr_ helgivis svaret på. Klik her og lær hemmeligheden bag et call-to-action, der konverterer.
Tak – fordi du læser med
Vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi gerne vil berige din indbakke med diamantskarpe råd til dit skrivearbejde. De skrivestrategier, der giver mere skriveglæde. De råd, der får dine tekster til at konvertere bedre. De skabeloner, der gør dit arbejde lettere.
Så hvad knokler du med? Smid en besked til os her. Vi bruger dine inputs i planlægningen af vores nye artikler. Og vi vil også gerne hjælpe med dine udfordringer.
Chris Cater skriver
Din tekst skal holde, hvad din overskrift lover. Absolut enig. Det opbygger både troværdighed og er samtidig med at kvæle livet ud af clickbait overskrifter.