Jeg skriver denne artikel til Lise.
Lise er nemlig en af dem, der læser med her på Tekstr_.
Hun er 32 år, højtuddannet og arbejder med kommunikation. Så hun tjener sine penge på at skrive. Men hun har brug for ny inspiration.
For ordene på papiret er begyndt at ligne hinanden mere og mere. Hun er kørt fast og savner sparring på kontoret.
Du hedder nok ikke Lise (hvis du gør, er det virkelig et heldigt tilfælde). Men hvis du læser med her, har du måske de samme udfordringer som hende:
Du har dage, hvor teksterne skal vrides ud af dine forkrampede fingre, der hænger utålmodigt henover tastaturet. Du har brug for lidt teknikker til at få (bedre) ord på papiret (hurtigere), og du søger inspiration til dine skriblerier.
Derfor læser du med her. Ligesom Lise.
Men jeg har en tilståelse.
Lise findes ikke.
Hun er en persona – en detaljeret beskrivelse af en læser her på Tekstr_. Et snedigt redskab, der gør det nemmere for mig at skrive den her tekst.
Når jeg skriver til en persona, kan jeg svare på de rigtige spørgsmål på det rigtige tidspunkt. Jeg ved, hvem min målgruppe er, og hvad hun knokler med. Min målgruppe er pludselig mere end et tilfældigt navn mellem to semikoloner på mailinglisten (bare rolig, det har du selvfølgelig aldrig været).
Her får du en begynderguide til personaer:
Hvad er en persona?
Hånden på hjertet. Hvor meget ved du egentlig om dem, du skriver til?
En persona er en fiktiv, men ikke usand beskrivelse af din ideelle målgruppe (eller kunde om du vil). Det er en beskrivelse af, hvem hun faktisk er, og hvad der driver hende (også hvad der driver hende til vanvid).
Med en persona ved du alt, du har brug for at vide om din målgruppe for at kunne skrive en god (og måske endda konverterende) tekst. Du kender nemlig din ideelle kundes alder, køn og bopæl, men også hendes udfordringer, behov og drømme.
Det vigtigste ved din persona er, at hun er baseret på din faktiske målgruppe og ikke på, hvem du håber eller tror, der sidder på den anden side af skærmen.
Din persona kan beskrives i et format, der virker for dig. Om du er til et digitalt mood board eller en planche på kontorets opslagstavle er lige meget. Begge dele virker, så længe du kan kigge din Lise i øjnene, når du skriver.
Start din content marketing-motor op i dag
Skriv dig direkte ind i kundernes hjerter med værdiskabende indhold, der både styrker din autoritet og knytter bånd mellem dig og dine kunder. Dyk ned i vores tema om content marketing her.
3 gode grunde: Derfor skal en persona have plads ved dit skrivebord
Når marketingfolk planlægger kampagner, er tanken at få en bestemt persona til at reagere. Når UX’ere designer nye produkter, gør de det til en persona. Og ligeså; når du skriver, skal du skrive til en specifik persona.
For skriver du til alle, rammer du ingen.
Det er en frase, der går igen i alle tekstforfatteres ’Selvhjælpsguide 101’ (bær lige over med mig her). Men det er rigtigt. Hvis du ikke er knivskarp på, hvem der er modtager af din tekst, kan du lige så godt bruge bagsiden som indkøbsliste.
Her er tre argumenter for, hvorfor din persona bør have plads ved dit skrivebord:
#1 Du skriver mere målrettet
Med en persona ved du, hvem du skriver til. Du skriver ikke bare til det der tilfældige navn mellem to semikoloner på din mailingliste. Du skriver til Lise. Eller Svend. Eller Rebecca. Ja, eller alle tre.
Forskellen er, at du ved, hvem du skriver til. Du ved, hvad der driver hende. Og hvorfor hun overhovedet læser med i første omgang.
#2 Du kan bedre planlægge (og lave) indhold
Det er ingen sag at planlægge indhold, når du kender din målgruppe.
Du ved, hvilke spørgsmål hun har. Hvad der er vigtigt for hende, og hvad der bekymrer hende. Brug den viden til at planlægge og lave noget relevant indhold. Du får lynhurtigt en krudttønde af ideer til dit indhold.
#3 Dine tekster konverterer bedre
Når du kender din målgruppe bedre end tante Oda, kender du også de argumenter, der kan overbevise hende om at købe dit produkt (eller hvad du nu vil have hende til).
Du ved, hvad hun kan lide, og du ved, hvorfor hun måske er lidt tilbageholdende, før hun trykker på købsknappen på dit website. Og den viden er uundværlig, når du skal skrive tekster, der rykker din modtager lidt tættere på mållinjen.
Et par tips til, hvordan du laver din persona
Okay-okay. Du ved, du skal lave en persona. Det står måske allerede på din to do-liste (igen i år). Men når først du får dig plantet på din nussede kontorstol og skal i gang, ender du med at stirre tomt på din skærm. For hvor pokker starter du?
Du kan ikke google dig frem til din persona (hvis bare det var så vel). En persona er lavet på reel indsigt i målgruppen, så du skal i gang med både data og interviews.
Data om din målgruppe
Har du en forretning og et website, har du allerede adgang til noget data, du kan bruge, når du skal beskrive din persona.
Du har måske data om, hvem din modtager er. Hvor bor hun typisk? Hvor gammel er hun? Hvad er hendes jobtitel?
Kig i salgstal, Google Analytics, din mailplatform – hvad du nu har til rådighed, og brug så data til at give dig noget viden om, hvem du egentlig skriver til.
Interview med din målgruppe
Jep, der er ingen vej udenom.
Du skal snakke med dem, det rent faktisk handler om.
Inviter dine kunder ind til en kop kaffe og en snak. Lær dem at kende. Få dem til at sætte ord på, hvorfor (eller hvorfor ikke) de køber dit produkt. Eller læser med på din blog. Lad dem beskrive, hvad der er vigtigt for dem, og hvad de ikke kan udstå.
Eller (jeg ved ikke, om personaeksperter lyncher mig for det her, men…) send dem et spørgeskema. Eller et par spørgsmål på mail. Lidt er bedre end ingenting. Bare du lader dine kunder selv sætte ord på alt det, du gerne vil vide.
Sådan kan din persona se ud (og et eksempel på en persona)
Din persona skal være ret udførlig for at virke. Du skal kunne se hende i øjnene, når du skal skrive din tekst, og det skal være som at skrive til en faktisk person.
Her er lidt input til, hvad du (som minimum) skal vide om din persona:
Navn
Bring din persona til live med et navn.
Demografi
Der er en række demografiske facts, der giver lidt mere liv til din persona:
Hvad er din personas køn, alder, bopæl og familieforhold? Hvad er din personas uddannelse og nuværende indkomst?
Job
Hvad laver din persona? Og hvilken type virksomhed er hun ansat i?
Beskriv hendes jobtitel og ansvarsområder.
Medier og viden
Hvor får din persona sine nyheder fra? Hvor opsøger hun viden?
Beskriv, hvordan hun holder sig opdateret og søger viden om nye produkter. Er hun social mediac, old school papirnusser eller foretrækker hun lyd fremfor at læse?
Fritid
Hvad laver din persona i sin fritid? Hækler, læser, crossfitter, arbejder på et sideprojekt? Og hvorfor?
Beskriv, hvad din persona får tiden til at gå med, når hun har et ledigt øjeblik.
Mål og udfordringer
Hvad er din personas mål og drømme? Og hvordan kan du (eller dit produkt) hjælpe din persona med at nå de mål og drømme?
Beskriv også gerne din personas største udfordringer, og hvordan du (eller dit produkt) hjælper din persona med at løse de udfordringer?
Værdier og bekymringer
Hvis du skal give din persona lidt mere dybde, giver det mening at beskrive de værdier, din persona har. Hvad er vigtigt for hende, når hun skal vælge et produkt som dit? Og hvorfor?
Og beskriv også gerne, hvorfor hun måske kunne være tilbageholdende over for dig og dit produkt. Hvad er hun bange for?
Din persona kan indeholde alt det, der er relevant for dig og de tekster, du skal skrive. Der er kun én regel:
Din persona skal være baseret på, hvordan din målgruppe (eller kunde) rent faktisk er – ikke på, hvordan du forestiller dig hun er.
Al din nu uundværlige viden skal derefter sættes sammen til noget, du rent faktisk bruger, når du skal skrive. Lav en planche, et slide eller mood board, der indeholder alt, du har brug for at vide, når du skal skrive din næste tekst.
Og nu – som lovet – et eksempel på, hvordan din persona kan se ud:
Her på Tekstr_ vil vi også gerne blive endnu klogere på vores læsere.
Så lad os høre:
Hvorfor læser du med her på kanalen?
Del dine indspark