Forestil dig det her: Ups, det er mere end en uge siden, du sidst har skrevet et blogindlæg. Din dårlige samvittighed rammer dig. Du har intet.
Ingen ideer på post its. Ingen gemte overskrifter i din notesbog. Intet.
Du googler desperat efter sjove ideer. De mest almindelige spørgsmål. Måske et par inspirerende artikler hos konkurrenten.
Stadig intet.
Du er ikke alene. Mange tekstforfattere, bloggere og content managers har stået med håret i den samme postkasse.
Men i dag har jeg en god nyhed til dig.
Du kan undgå det bøvl. Og svaret er en content plan.
Indhold i artiklen
- Hvad er en content plan?
- Hvorfor skal du lave en content plan? 4 argumenter, der overbeviser dig
- Mange typer content planer – fra årsoverblik til detaljeret dag-til-dag
- 6 ting din content plan (måske) skal indeholde
- En skabelon (faktisk tre) til dig
- Er du til Excel, Trello eller noget helt tredje?
- Det vigtigste i din content plan: Indholdet
En skabelon (faktisk tre) til dig
Tyvstart arbejdet med en god skabelon til din content plan.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender vi skabelonerne direkte til din indbakke.
Du får tre skabeloner til en content plan. En plan for et år, en måned og en uge.
Du kan tage dem i brug, som de er – eller redigere dem lige så tosset, du vil.
Hvad er en content plan?
En content plan er præcis, hvad du tror, det er. Et værktøj til at planlægge og strukturere alt dit indhold, så du ikke ender med at skulle stampe geniale idéer op af jorden i sidste øjeblik – igen.
Men en content plan kan også hjælpe dig med at strukturere dine mange ideer til indhold, så du udkommer jævnligt og er konsistent i dit budskab.
En content plan kan være et simpelt overblik over dine udgivelser den næste måned. Eller det kan være et mere detaljeret overblik over et helt år. Det kommer lidt an på, hvad du har brug for.
Med det her blogindlæg vil jeg forsøge at overbevise dig om, hvorfor du skal lave en content plan. Når du er overbevist (hvilket du helt sikkert bliver), får du også et par tips til, hvordan du laver en content plan og selvfølgelig et par skabeloner, så du kommer godt i gang.
Hvorfor skal du lave en content plan? 4 argumenter, der overbeviser dig
Okay, nu forestil dig det her: Du har en blog med 15.000 månedlige læsere. (Det er i øvrigt flere, end der bor i Middelfart – og hvis vi beholder ja-hatten på; modsat Middelfart kommer der kun flere til din blog.)
Hvad har du gjort for at nå hertil? Du skriver først og fremmest hamrende godt, og så udgiver du jævnligt artikler, der passer som perler på en snor.
Det kan godt lade sig gøre uden en plan. Du sparer bare en masse blod, sved og tårer, hvis du har en plan.
Der er mange gode grunde til, at du skal have en content plan. Her er de fire vigtigste:
1. Du kan planlægge og være i god tid
Med en content plan er du i god tid. Du tænker fremad, og du lægger en plan for, hvornår du skal udkomme med hvad. Så slipper du for igen at skulle trylle en kaffepatineret strøtanke fra notesbogen om til højtbesungne artikler.
Du har på forhånd gjort forarbejdet og besluttet dig for, hvad du vil fokusere på. Nu kan du stille skarpt på at sparke gang i skriveprocessen.
Og helt ærligt, ville det ikke være dejligt at være i god tid og få prioriteret de der blogindlæg for engangs skyld?
2. Du har styr på vigtige (og relevante) dage og begivenheder
Måske er du i en branche, hvor du kan planlægge indhold efter specifikke datoer eller begivenheder. Måske sidder du med større initiativer som et event. Eller måske udgivelser, som du planlægger dit indhold efter.
En content plan sikrer dig overblikket. Du kender de vigtige dage. Uanset om du er til ”vink til din nabo”-dage eller har særlige initiativer i din virksomhed, som du kan bygge en masse indhold op omkring.
3. Du får (og bevarer) overblik
Når du har overblik, kan du bedre strukturere dit indhold, så du undgår huller. Du kan lettere fordele dine guldkorn på den røde tråd. Og du sikrer en god fordeling på dine forskellige kanaler (hvis du har mere end en blog).
4. Du samarbejder bedre med andre
En content plan er også et værktøj til dig, der samarbejder med andre om indhold. Med en content plan er I enige om, hvad der skal udkomme hvornår. Her kan I også udvide jeres content plan, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. En plan er – i min optik – nødvendig, hvis I er flere, der deler skriveopgaverne mellem jer.
Mange typer content planer – fra årsoverblik til detaljeret dag-til-dag
En content plan kan være simpel. Eller detaljeret. Den kan være for en uge, en måned eller et år. Du kan sætte den op som en kalender, en to-do liste eller et kanban-inspireret board.
Der findes mange måder at lave en content plan på. Heldigvis er der hverken rigtige eller forkerte opsætninger. Så længe det altså passer ind i dine (eller jeres) arbejdsgange.
Din content plan skal indeholde lige akkurat det, du har brug for – i et format, der passer til dig.
Jeg arbejder med to planer. Den ene er et årsoverblik over temaer. Den anden er mere detaljeret med specifikke datoer, overskrifter og kanaler.
Årsoverblikket styrer retningen på mit indhold i løbet af året. Den sikrer, at jeg er fokuseret i det indhold, jeg laver. At der er en rød tråd mellem de blogindlæg, jeg skriver.
Min dag-til-dag-plan giver mig et overblik over, hvad jeg skal lave hvornår. Den fungerer samtidig som en to-do-liste, fordi jeg i god tid (det er i hvert fald intentionen) gør mit indhold klar.
6 ting din content plan (måske) skal indeholde
Som sagt er der ikke nogen bestemt måde, din content plan skal se ud på. Men der er alligevel nogle ting, der giver ret god mening at have med i din content plan. Her er seks forslag:
1. Indhold – overskrifter og beskrivelser
Det allervigtigste i din content plan er selvfølgelig selve indholdet. I den simple version bruger du kun overskriften på de enkelte stykker indhold. Så har du vinklen på plads.
Du kan også vælge at tage den et nyk længere og tilføje en beskrivelse af din ide. Hvis du planlægger langt frem, er det en god ide at sætte lidt flere ord på. Ellers er du lige vidt, når du om to måneder skal skrive et blogindlæg om noget, du simpelthen ikke kan huske, hvad er.
2. Udgivelsesdato (selvfølgelig)
Der er ikke så meget ved en plan uden tidspunkter og deadlines.
Som nævnt kan din content plan have form som en kalender eller som en to-do-liste. Det er op til dig. Men du kommer ikke uden om at have en deadline eller en udgivelsesdato på dit indhold. Uden udgivelsesdato har du bare en liste med indhold, som du drømmer om at udgive – en dag, når der tilfældigvis er tid..
3. Kanal
Du har formentlig andre kanaler end bloggen. Som minimum nogle kanaler, du deler dine blogindlæg på. Eksempelvis et nyhedsbrev og Facebook.
Din content plan kan med fordel også indeholde den kanal, dit indhold er tiltænkt. Der vil formentlig være forskellige vinkler på dit indhold på de forskellige kanaler. Og derfor skal du skrive forskellige versioner til hver kanal.
Jeg foretrækker at have alle de kanaler, jeg arbejder med, i min content plan. Det sikrer, at jeg allerede i planlægningen tænker lidt mere målrettet.
4. Målgruppe
Hvis du virkelig vil arbejde målrettet allerede i din planlægning, kan det være en god ide at tilføje målgruppe til din plan. Bare et enkelt ord på, hvem indholdet er til. Du har måske en persona.
Det giver selvfølgelig kun mening, hvis du arbejder med mere end én målgruppe. Eksempelvis skriver jeg til forskellige faggrupper inden for kommunikation og marketing, og der er forskel på, om jeg skriver til en pressechef eller en community manager.
Hvis jeg allerede i min content plan har defineret målgruppen, bliver min tekst også skarpere, når den skal til at tage form.
5. Format
Som Content Manager er min erfaring, at tekster kommer i mange formater. Fra overskrifter til undertekster. Fra blogindlæg til korte tweets.
Hvis det giver mening for dig, kan du tilføje format til din content plan. Formatet kan eksempelvis være blogindlæg, e-bøger eller video. Du ved selvfølgelig bedst selv, hvad du arbejder med.
6. Ansvarlig
Det sidste, du skal overveje at putte i din content plan, er, hvem der er ansvarlig for indholdet. Det er kun relevant for dig, der samarbejder med andre, men det er ret afgørende for, at din plan fungerer.
Det behøver ikke være mere end et par initialer, men skal du lykkes med din planlægning, skal det med.
En skabelon (faktisk tre) til dig
Nu til det sted, hvor gærdet er lavest – og nok i virkeligheden det, du har ventet på, hvis du allerede er overbevist om, at en content plan er noget for dig: Skabeloner.
Skabeloner, som du kan downloade og tage i brug med det samme, når du tilmelder dig vores nyhedsbrev.
Den er god nok. Du får tre skabeloner til en content plan. En plan for et år, en måned og en uge.
Så kan du vælge den, der passer bedst til dig.
Årsplanen giver dig overblik over de temaer, du forestiller dig, du vil tage fat på i løbet af året. Månedsplanen er et simpelt overblik over overskrifter fordelt på dine vigtigste kanaler. Og ugeoverblikket er langt mere detaljeret og indeholder alt fra målgruppe til format og status.
Du kan tage dem i brug, som de er – eller redigere dem lige så tosset, du vil.
Er du til Excel, Trello eller noget helt tredje?
Der findes mange værktøjer, der hjælper dig med at lave din content plan. Skabelonerne ovenfor er i et godt gammeldags regneark. Det funker for mig (selvom jeg faktisk ikke er særlig god til Excel).
Vil du prøve noget andet end veldesignede regneark? Her får du et par alternative værktøjer, der kan hjælpe dig med at skabe det forkromede overblik.
Trello
Trello er et projektstyringsværktøj, du kan bruge sammen med dit team – eller alene, hvis du er en lone writer.
I Trello opretter du forskellige boards til dine forskellige formål (eller virksomheder eller blogs). På hvert board kan du bygge lister og til hver liste, kan du tilføje kort.
Dine lister kan du strukturere, som du vil. En liste kan eksempelvis svare til en måned, mens hvert kort dækker over et stykke indhold.
På hvert kort kan du tilføje en udgivelsesdato. Og du kan tilføje labels, som markerer, hvilken kanal indholdet er til, og så har du noget, der minder om en content plan.
Og så kan du selvfølgelig tilføje forskellige personer til forskellige indholdsbidder, hvis du deler dit Trello-board med andre.
Asana
Asana kan lidt det samme som Trello. Det er også et projektstyringsværktøj. Og også her kan du lave lister til hver måned og strukturere dit indhold derefter.
Du kan eksempelvis lave en kalendervisning, hvis det giver dig et bedre overblik.
Asana er – ligesom Trello – godt, hvis du samarbejder med andre om dit indhold. Og hvis du godt kan lide en lidt mere dynamisk plan.
Start din content marketing-motor op i dag
Skriv dig direkte ind i kundernes hjerter med værdiskabende indhold, der både styrker din autoritet og knytter bånd mellem dig og dine kunder. Dyk ned i vores tema om content marketing her.
Det vigtigste i din content plan: Indholdet
Nu har du styr på skabelonen til din content plan. Nu mangler du det vigtigste: Indhold.
Men hvordan bruger du din content plan til at planlægge indhold?
En god ide kan være at starte med et år. Eller et halvt. Eller måske bare et kvartal. Find ud af, hvad du overordnet set gerne vil fokusere på – og i hvor lange perioder, du vil skrive om det specifikke emne.
Du beslutter måske, at du i næste kvartal vil fokusere på godt arbejdsmiljø, regnvejr eller chokoladeopskrifter.
Med et tema på plads kan du bryde det op i mindre bidder, som du plotter ind i din content plan. Du kan fordele det over tid, og samtidig sørge for, at det bliver delt på forskellige kanaler (hvis du har mere end en blog).
Find ideer til indhold
Jeg har allerede skrevet et blogindlæg om, hvordan du finder på nye ideer til indhold. Her er den korte version:
- Brainstorm på datoer og begivenheder, som er relevante for dig, og som du kan lægge et par blogindlæg op ad.
- Undersøg oftest stillede spørgsmål fra dine kunder eller dit netværk, og læg en plan for at besvare dem på din blog (eller lav how-to-guides, hvis dit produkt tillader det).
- Tænk i serier af indhold. Lidt ligesom små kapitler i en bog, der uddanner læseren lidt efter lidt. På den måde har du også indhold til mere end én gang.
- Hold øje med, hvad andre som dig skriver om og lad dig inspirere (vi kigger jo alligevel alle sammen med hos konkurrenterne engang i mellem).
Når du plotter alt dit indhold ind i din content plan, kan du specificere det lidt mere. Udover, at en content plan tvinger dig til at beslutte dig for en udgivelsesdato, kan du, når du alligevel er i sving, gøre dig gode tanker om format, tiltænkt målgruppe, vinkel og kanal.
Og når du så rammer den der uge, hvor det er tid til at skrive næste uges blogindlæg, har du allerede bygget rammen. Og voilá! Du undgår at ramme den der desperate følelse et kvarter i deadline.
Hvis du er nået så langt som hertil, håber jeg, at du er blevet overbevist om, at du skal lave en content plan.
Hvis du allerede arbejder med en content plan (og alligevel er nået helt herned – i så fald stikker jeg dig lige en kæmpe high-five), vil jeg meget gerne høre, hvordan du arbejder med din planlægning. Del det meget gerne i en kommentar, så vi alle bliver klogere.
Og ellers: God fornøjelse med at planlægge de næste mange tekster, du skal skrive.
Tak Thea!
Super konstruktiv tilgang, som passer perfekt til mit projektleder-hjerte.
Og af hele dét hjerte: Tak for skabelonerne – du har lige sparet mig for (alt for) mange timers nørden rundt i (endnu) et excel-ark 😉
Hej Luna
Det var virkelig så lidt – er bare glad for, at du kan bruge dem ????????
^Thea