Solen går sin gang. Og inden du ser dig om, er din arbejdsdag omme.
Du har tastet løs og har med garanti været væk fra dine tekster en del gange:
Du har hentet kaffe. Besvaret mails og opkald. Været til møde og frokost. Hjulpet en kollega, der kom hen med et spørgsmål.
Jep, der er to måder, du kan komme væk fra din tekst på:
- Der er afbræk og pauser, du selv vælger.
- Og så er der dem, hvor du bliver afbrudt. Nogle gange midt i et skriveflow.
Fælles for dem begge er, at du ikke er færdig med din tekst, når du forlader den.
Og det kan godt give hovedbrud, når du kommer tilbage og skal skrive videre:
For hvor var det nu liiiiiige, du kom til!? Argh.
Du må rundt i hjernens afkroge og øde steder, før du kan juble ’fundeeeet’ og igen lege videre med ordene.
Heldigvis er der en måde, du kan gøre det lidt nemmere at vende tilbage til en opgave. En smutvej tilbage til din tekst, der både kan spare dig tid og energi – tid og energi, du kan bruge på at gøre din tekst endnu bedre.
Jeg har tippet fra Hemingway.
Det er et lille trick, der bare virker og gør det nemmere at tage fat igen.
Det, kan du glæde dig til:
Værsgo: Her er Hemingways vise ord
“The best way is always to stop when you are going good and when you know what will happen next.”
Ja, sådan lyder den store mesters tip i al sin enkelthed.
Og hæft dig især ved disse ord:
“When you know what will happen next”.
Her oversat til din skrivehverdag:
Når du gerne vil arbejde mere effektivt, skal du først gå fra din tekst, når du er skarp på, præcis hvad du skal arbejde videre med, når du kommer tilbage fra din (frivillige eller ufrivillige) pause.
Sådan bruger du helt konkret tippet i din hverdag
Surpriiise! Og en glædelig én: For det er virkelig nemt at komme i gang med at bruge Hemingways vise ord.
Alt, du skal gøre, er at skrive en lille note til dig selv.
Enten i det dokument, du skriver i. På en post it-flap eller i dit noteshæfte. Eller et andet sted.
Du bruger 10 sekunder på at skrive, hvor du skal tage fat, når du sætter dig igen.
Og det gør du før et møde. Før du henter kaffe og holder pause. Ved dagens afslutning. Og når du bliver afbrudt. Eller faktisk inden du for alvor bliver afbrudt (det er okay at smide en finger i vejret og bede om 10 sekunder).
To eksempler
Når jeg bruger tippet, skriver jeg altid lige #Hemingway – og så et par ord om, hvad jeg skal tage fat på, når jeg kommer tilbage til tastaturet.
Her et eksempel, fra da jeg skrev det her indlæg:
- #Hemingway Skrive afsnittet om type 1- og type 2-tænkning. Se Jytte-bogen s. 24.
Og her et eksempel fra mit arbejde (jeg er kommunikationsrådgiver i YouSee), hvor jeg skulle redigere en masse små tekster om bredbånd:
- #Hemingway Kigge på teksten ‘Hvad koster bredbånd fra YouSee?’ Og kigge på teksten i andet dokument, da jeg allerede er begyndt at arbejde på det dér.
Ja, det er skrevet lidt hurtigt og er nok pænt indforstået. Men det gjorde det virkelig nemt at tage hul på opgaven dagen efter.
Især på grund af påmindelsen om, at jeg skrev på teksten i to forskellige dokumenter. Jeg kan ikke lige huske hvorfor. Men det var rart at blive mindet om, så mit arbejde ikke bare gik tabt på grund af glemsel.
Og du behøver naturligvis ikke bruge Hemingway-hashtagget. Nu er han tilfældigvis bare en af mine yndlingsforfattere. Så jeg synes, det er noget så inspirerende at se hans navn.
Du kan i stedet f.eks. skrive:
- To do:
- Næste:
- Start her:
Whatever works for you.
Derfor bliver du mere effektiv (og glad), når du gør som Hemingway
Hvorfor virker det lille tip?
Forklaringen finder vi ved at kigge på, hvordan hjernen fungerer. Og plask – det dykker vi lige lidt ned i nu.
Hvis du ved lidt om adfærdsdesign, har du helt sikkert hørt om hjernens system 1 og 2, som den nobelprisvindende psykolog Daniel Kahneman har været med til at beskrive.
Ultrakort fortalt bruger vi de to systemer, når vi skal træffe beslutninger:
- System 1 tager hurtige, automatiske, ukontrollerede, ubevidste og intuitive beslutninger.
- System 2 tager reflekterede, kontrollerede og bevidste beslutninger og arbejder derfor langsommere end system 1.
Når du tænder din computer og henter morgenkaffe, er det system 1, der er i fuld sving. Du er i gang med dine morgenrutiner og har slået hjernen fra. Du tænker ikke over, hvad du gør.
Når du derimod går i gang med at researche til en ny artikel, redigere eller skal i gang med at nørde overskrifter, er det system 2, der sætter i gang.
For som den gode Morten Münster skriver i ’Jytte fra Marketing’-bogen (s. 24-25):
”System to håndterer komplekse og nye opgaver, og prisen er tankemæssig energi og tid. Det kan man også spore fysiologisk. System 2 bruger fx flere kalorier end system 1, og dine pupiller udvider sig målbart, når du udfører system 2-tænkning, ligesom din puls ofte stiger en smule. Kort sagt; det er energikrævende at bruge system 2.”
System 2 arbejder netop også på højtryk, når du sidder med hovedbrud over, hvor du var kommet til i din tekst. Og det betyder, at du bruger unødig energi og tid på at komme tilbage på sporet – energi og tid, du kunne have brugt på at gøre din tekst endnu bedre.
Og så er der også lige en anden bonus ved at skrive ned, hvor du er nået til:
Det føles som en foræring, når du ser, hvor du skal sætte i sving. Som at få en virkelig god gave. Og det bliver man da glad af.
Personlig effektivitet – to anbefalinger mere
Selvom jeg har brugt #Hemingway i pænt lang tid, er jeg – indrømmet – ikke én af dem, der har læst stakkevis af bøger om personlig effektivitet.
Faktisk er det først her i 2019, jeg for alvor har fået fokus på at indrette min hverdag, så jeg får endnu mere tid og energi til det, der er vigtigt.
Og inspirationen finder jeg primært to steder:
- I e-bogen Få styr på den effektive arbejdsdag fra onlinemagasinet Alt om ledelse
- I podcasten MindCast af Niels Vium, der er ledelseskonsulent
Der er virkelig guld at hente begge steder.
Og selvom de ikke direkte handler om effektivitet for skribenter, hjælper de til med at skabe rammerne for en megagod skrivedag.
What’s not to like?
Lige et par ord mere om e-bogen og podcasten
E-bogen om effektivitet giver dig et festfyrværkeri af praktiske tips til, hvordan du får styr på din tid og dit fokus. Både på arbejdet og i fritiden. Og jep, det er mine kollegaer her fra Tekstr_, Mark og Heine, der har skrevet den.
De er simpelthen to af de mest effektive hoveder, jeg kender. Så derfor skyndte jeg mig at trykke på købsknappen, da de annoncerede bogen. Her får du en introduktion til kapitlerne, så du kan se, om den evt. også skulle være noget for dig.
I podcasten MindCast interviewer Niels Vium erhvervsprofiler, sportsfolk, politikere og forskere. De fortæller alle om, hvordan de indretter deres hverdag og får tid og energi til alt det, de gerne vil nå.
Hvert andet afsnit er en MindCast Zoom, hvor Vium er alene ved mikrofonen og fortæller løs om emner som ’Effektive pauser er den langsigtede løsning’ og ’Sådan prioriterer du dine opgaver’.
Det er s** inspirerende.
3, 2, 1 nu! Kom godt fra start allerede i dag
Du vil gerne være en mere effektiv (og dermed ombejlet) skribent, ikke?
Jeg tænkte det nok.
Så start i det små allerede i dag:
Skriv i din tekst eller på en post it, hvad du skal arbejde videre med, når du sætter dig til tastaturet igen.
Og forresten.
Jeg kan ikke runde af uden at sende dig i retning af et af Hemingways mesterværker:
Googl den første sætning i dette indlæg, og start dér.
Den bog er simpelthen f a n t a s t i s k (min yndlings).
Michael Bredahl skriver
Det er så enkelt og logisk, at det er helt uvirkeligt, at det er nødvendigt at blive gjort opmærksom på 🙂
Nu vil jeg altid have en post-it parat, til at notere hvor jeg er nået, for hvor har jeg brugt meget tid på at vende tilbage til en tekst mange gange, og nogle gange har jeg måtte opgive, og er startet forfra.
Tak …
Tina Thor Jørgensen skriver
Hej Michael
Hvor er det en god tilbagemelding at få – mange tak for den! Det er super at høre, du kan bruge tippet:-D
Mon du også vil skrive ‘#Hemingway’ på post it-sedlerne?;-)
De bedste skrivehilsner fra mig til dig:-)