Du har et problem:
Din læser scanner din tekst (av).
Men du vil jo gerne have, hun læser den.
Så hvordan pokker sørger du for, at hun bliver hængende, når hun har guffet din fængende overskrift i sig?
Når hun har slugt din indledning?
Og når hun nu med en utålmodig pegefinger scroller ned over resten af din tekst for lige at se, om den er værd at bruge mere tid på?
Du sørger naturligvis for at gøre dig pokkers umage med dine underoverskrifter.
For de øger sandsynligheden for, at hun får appetit på mere, så du for alvor kan få leveret dit hovedbudskab og dine salgsargumenter.
Men hvordan kokkererer du labre underoverskrifter, der fastholder den rastløse læser?
Det får du tre genveje til her (+ 9 eksempler).
Det kan du glæde dig til:
#1: Gør, som du altid har gjort (når du skriver overskrifter)
Hvis du har læst med her på Tekstr_, skulle du gerne vide lidt om, hvordan du skriver gode overskrifter.
Og den viden skal du bruge, når du kreerer underoverskrifter.
For den samme gyldne regel gør sig gældende:
Din underoverskrift skal appellere til din læsers egeninteresse. Den skal give din læser en virkelig god grund til, at det er værd at læse med.
Og hvordan gør man så helt konkret det?
Jo, man planter en fordel eller et udbytte i underoverskriften med sine kyndige skrivegartnerfingre.
3 eksempler på underoverskrifter med egeninteresse:
Eksempel 1:
‘Sådan skriver du en underoverskrift, der fastholder din læser’
Her er fordelen at fastholde læserne – for hvem vil ikke gerne det?
Eksempel 2:
‘Derfor sparer du masser af tid, når du skriver underoverskrifter som disse 3 legender’
Her er udbyttet at spare tid – hvem vil ikke gerne være en hurtigere ordsmed?
Eksempel 3:
‘Laver du denne brøler i dine underoverskrifter igen og igen?’
Her er udbyttet enten at blive bekræftet i, at man ikke laver en eller anden åbenlys fejl – eller at se, hvordan man bliver en endnu bedre skribent.
———
Hov, har du i øvrigt kigget vores to guides om overskrifter igennem? Eller er det måske tid til at få dem genopfrisket?
Du kan nørde løs lige her – det vil gi’ dig masser af inspiration til dine underoverskrifter:
- Skriv en røvfed overskrift på 10 sekunder: 21 skabeloner du kan “stjæle” lige nu
- Din lynguide til bedre overskrifter og flere læsere (3 klassiske formularer og 1 forbudt)
#2: Lav en listeartikel
Din læser er smaskforelsket i dem.
De kommunikerer nærmest direkte med din læsers pegefinger, der jo bare scroller og scroller:
‘Hov, dér er en liste’. Klik.
Det sker næsten automatisk.
For når du laver din artikel til en liste, ved læseren med det samme, hvad hun kan forvente. Og hun ved endda, at – aaaeh – teksten nemt kan skimmes.
Som Jon Morrow (ham skal du altså kende) siger i de legendariske Headline Hacks:
”[…] a list […] declares its intentions upfront […]. You know exactly what you’re getting into before you click”.
Så der er ingen vej udenom.
Du skal i gang med at bruge listestrukturen i dine underoverskrifter.
3 eksempler på underoverskrifter, der fungerer som en liste:
Eksempel 1:
Se her, hvordan Thea gør i artiklen Sådan skriver du en indledning, der tryllebinder din læser (med 10 lækre teknikker).
Artiklen er delt op på denne måde (her får du bare lige de første fem):
- Et spørgsmål
- En historie eller anekdote
- PAS
- ”Godt arbejde, men…”
- Et fact
Kontrakten med læseren er klar:
I overskriften har Thea teaset, at her får du 10 lækre teknikker – og dem kan du så gå ombord i én efter én ned gennem artiklen.
Eksempel 2:
Og her er det Heine, der gør sig udi underoverskrifter i listeform i artiklen 11 skarpe skrivemodeller, der gør tekstproduktion legende let (her får du også de første 5):
- #1 AIDA
- #2 PAS(O)
- #3 PPPP
- #4 PASTOR
- #5 6+1
Eksempel 3:
Sidst men ikke mindst er der artiklen her, som du sidder/står/ligger og læser lige nu.
Den er også en klassisk listeartikel med underoverskrifter.
Men den er også noget lidt andet.
For jeg har også brugt dette tip:
#3: Sæt i gang med en effektiv parallelisme
En parallel-hvad-for-noget?
Jo, nu skal du høre:
En parallelisme er to eller flere syntaktisk enslydende sætninger.
Og inden for copywriting og underoverskrifter er den mest brugte uden tvivl at indlede hver underoverskrift med en bydeform – dvs. en ordre eller en anvisning.
For eksempel:
’Skriv bedre underoverskrifter’, hvor ’Skriv’ er selve bydeformen.
Det gode ved dem er, at læseren får en klar anvisning til, hvordan hun kan gøre noget bedre eller nemmere (her er vi tilbage ved egeninteressen) – og hvem vil ikke gerne det?
3 eksempler på underoverskrifter med parallelisme:
Eksempel 1:
Se bare her, hvordan Mark gør i SEO-tekster: 7 copywriting hacks, der får dine tekster til at stryge til tops i Google:
Eksempel 2:
Bevæger vi os til det store udland og copyblogger.com, der er flittigt besøgt af copywritere kloden rundt – så ser et eksempel på en parallelisme sådan her ud:
- Teach yourself everything
- Boil down your to-do list to two or three items
- Recycle everything
- Get up early and stay up late
- Watch television on a small screen
Den fra mesterskribenten Demian Farnworths artikel 10 Productivity Tips from a Blue-Collar Genius (jep, her listede jeg også kun de 5 første punkter).
Eksempel 3:
Her skal du (igen) kigge på nærværende artikels underoverskrifter.
De er nemlig også et styks eksempel på en parallelisme med bydeformer:
Bonustip: Sig det heeelt up front (puslespil for tekstforfattere)
Okay, lad mig bare være ærlig.
Du kan naturligvis aldrig være sikker på, at din læser rent faktisk kommer igennem hele din tekst.
Uanset hvor dygtig en skribent du er (og det ved jeg, du er).
Men med gode underoverskrifter øger du sandsynligheden for det.
Derfor er et afsluttende råd også, at hvis du sidder og skriver en tekst, hvor det er pokkers vigtigt, at læseren tager et minimum af information med sig videre – så få den trukket op i underoverskrifterne.
Heeelt up front.
Hvis du f.eks. gerne vil have, at din læser ringer til dig, efter hun har fået et nyhedsbrev eller en mail fra dig – så sig det i en underoverskrift, der jo visuelt skiller sig ud ved at være fremhævet.
Øjet fanger den.
Skriv også gerne telefonnummeret i underoverskriften ud fra principperne ‘don’t make me think’ og salience.
Med andre ord:
Fremhæv dine vigtigste budskaber i dine underoverskrifter, så din læser i princippet kan fange, hvad du har på hjerte alene ved at skimme dine labre underoverskrifter.
Det er en helt lille copywriting-kunstform.
Og den er altså sjov at sidde med:
Hvad skal der stå i underoverskrifterne for at min læser i princippet kun behøver at læse dem?
Vi kan kalde det for puslespil for tekstforfattere.
Eller sudoku eller kryds og tværs.
For det er en lille leg, hvor noget skal gå op.
Og det er naturligvis ikke bare for sjov – der er konverteringer i det, forstås.
Men sjovt er det at sidde og nørkle med.
May the force …
Så har jeg bare tilbage at ønske dig en ‘fingrene susende hen over tastaturet’-fantastisk skrivedag.
Og må underoverskrifterne være med dig.
Del dine indspark