Din om-side er ofte den anden mest besøgte side på din hjemmeside.
Så den er vigtig.
Alligevel er den tit så forsømt (og uhøflig), at den hurtigt får de nysgerrige læsere til at smutte igen.
Og det betyder, at du går glip af gyldne muligheder:
👉 Både for at fortælle, hvordan du kan hjælpe dine læsere, så de får lyst til at vide mere om dig.
👉 Men også for at få banket leads ind på kontoen, så du kan få knyttet læserne endnu tættere til dig og øge sandsynligheden for et salg.
Så lad os kigge nærmere på 5 fejl, som typisk forpurrer de to målsætninger – og hvad du skal gøre for at skrive en om-side, der fænger, fastholder og konverterer.
Vi skal bl.a. omkring:
- den største fejl, som flest laver på deres om-side (og som er pokkers uhøflig)
- hvordan du kan bruge ‘du-reglen’ til at rette op på fejlen
- hvorfor din overskrift skal være en helt anden, end du tror
- en sandhed, der kan være svær at skylle ned med morgenkaffen, host.
Og så skal vi i case-hjørnet.
Vi skal nærstudere et par tekstbidder fra om-siden hos Emma, som primært sælger madrasser.
De er nemlig gledet i bananskralden og begår 4 ud af de 5 fejl. Så deres om-side får lige et (optimerings)knus🍌❤
Let’s get to it.
Her får du Søren Ryge-skills til at luge ud i det ukrudt, der (måske) har bredt sig i om-hjørnet af din hjemmeside.
Fejl #1: Din overskrift fokuserer på det forkerte
Lad os få en sandhed på bordet, der kan være svær at skylle ned med den nybryggede morgenkaffe☕:
“… your About page isn’t really about you. It may be tough to hear, but your site visitors, they don’t really care about you. They care about whether you can help them solve their problems or fulfill their desires.”
Altså: Din om-side handler ikke om dig.
Men det er den største fejl, som flest begår, når den skal skrives: At tro, at den udelukkende skal handle om dem selv.
Den skal handle om læseren.
Derfor dur det heller ikke at lægge ud med en overskrift som den her, der har fokus på dig som afsender:
- ‘Om’
- ‘Om os’
- ‘Vores historie’.
I stedet skal du have fokus over på din læser. Og det får du nemt ved at skrive en overskrift, der formidler en fordel eller et udbytte.
Og så blev det case-tid. Vi skal kigge nærmere på Emmas om-side, og gi’ et bud på, hvordan overskriften nemt kan optimeres.
Først et par ord om Emma:
Virksomheden sælger primært madrasser. Sælger en bedre søvn til dig.
Og lige nu ser overskriften på deres om-side sådan her ud:
‘Vores historie’
👇
Men hvis om-siden nu havde en af de her overskrifter:
- Bedre søvn til dig
- Vågn veludhvilet, og få mere ud af dagen
- Zzz … Sov bedre med en Emma-madras
- En bedre nattesøvn venter dig lige om hjørnet
- Sov bedre med en madras fra Emma – prøv den i 100 dage, og mærk forskellen
- Vi vil forbedre din søvn – prøv en af vores madrasser i 100 dage, og mærk forskellen, zzz …
Så ville den have fokus på læseren og være langt mere fængende, fordi den fortæller noget om, hvordan en Emma-madras kan gøre en forskel for læseren.
Få flere input til fængende overskrifter👇
Fejl #2: Du mangler en indledning, der handler om din læser
Forestil dig det her:
Du er lige stødt på en gut til en konference.
Det er i pausen mellem to oplæg, og I står med hver jeres kop kaffe. Klar til at netværke. Han virker flink, men så åbner han munden:
“Hej! Jeg blev født i 1993 i Nørre Kedsomhed på Gabevejen.
I marts 1994 tog jeg mit første skridt, og …”
…
…
…
😴
Det er lige præcis sådan rigtig mange om-sider begynder:
Med en indledning, der handler om virksomheden selv.
Men husk ordene fra Copyhackers’ kursus om om-sider:
“… your About page isn’t really about you.”
Så efter din overskrift med fordele/udbytter skal du fortsætte med at ha’ fokus på din læser.
Hvis vi slår et smut forbi Emmas om-side, kan du se, hvordan de lynhurtigt begynder at fortælle om deres historie:
De fortæller, at:
“Vi blev grundlagt i Tyskland i 2015 og har siden da ekspanderet til over 20 lande på 5 kontinenter.”
Men det skal de vente lidt med. De skal indlede på en lidt anden måde, som vi skal se nærmere på i #4.
Du må godt🎉
Du må selvfølgelig også gerne fortælle om dig selv på din om-side.
Det er jo en side om dig, din virksomhed – eller den virksomhed, du arbejder for. Så den klassiske biografiske tekstblok hører bestemt også hjemme dér.
Men du skal vente med den. Du skal holde den vrinskende ‘mig, mig, mig!’-hest lidt og indlede om-siden på en anden måde, som vi zoomer ind på i #4.
Først skal du dog lige ha’ tjek på den her navlepillende fejl:
Fejl #3: Du bruger ‘vi’ alt for mange gange …
… og det flytter spotlightet væk fra din læser.
Som her i en tekstbid fra Emmas om-side:
“Vi adskiller os fra vores konkurrenter, ved at vi kan stå 100% inde for vores produkter. Derfor er vi de eneste der tilbyder 100 nætters risikofri prøveperiode. Det betyder, at hvis vi ikke lever op til de forventninger du har til os, refunderer vi det fulde beløb. Over 90% af vores kunder vælger også at beholde deres produkt, da vores produkter har forbedret vores kunders søvn ved at løse forskellige søvnproblemer, hvilket strækker sig over alt fra stivhed til rygproblemer.
I dag er alle vores produkter leveret helt uden mellemled. De kommer direkte fra vores produktion i Tyskland til dit hjem i Danmark i løbet af et par dage. Dette gør købsoplevelsen mere bekvemmelig og prisvenlig.”
Du er ‘vi’-mæt nu, ikke?
Derfor skal du bruge ‘du-reglen’, så det samme ikke sker på din egen side.
Og reglen er simpel:
👉 Der skal være en klar overvægt af ‘du’ i din om-tekst.
Se her, hvad der sker, hvis Emma skruer gevaldigt op for ‘du’ i deres tekst:
“Du kan prøve madrassen i hele 100 dage. Og hvis du ikke er 100 % tilfreds, får du pengene tilbage. Sådan en prøveperiode finder du ikke andre steder.
Faktisk får 90 % en bedre søvn – så vi tør godt sige, at du kan glæde dig til prøve en af vores madrasser.
Du får madrassen leveret direkte fra vores fabrik i Tyskland på 5-10 hverdage. Vi har nemlig skåret alle mellemled væk, så vi kan holde prisen nede – til din fordel.”
Det er nemt at se, hvordan teksten nu har fået mere fokus på læseren, ik’?
Så sæt i gang med du-reglen på din om-side.
Fejl #4: Du mangler struktur på din indledning
En anden måde at gøre din læser til festens midtpunkt er ved at bruge en effektiv skrivemodel.
Der er mange at vælge imellem, men fælles for dem er, at de tvinger dig til at tune ind på din målgruppes problemer, følelser og behov.
Her vil jeg fremhæve en enkelt af dem. En model, vi knuselsker her på Tekstr_ – og det er vi ikke alene om:
“A variety of frameworks are suitable for About pages. But when in doubt, you can’t go wrong with Problem Agitation Solution, PAS for short.”
Lad os se nærmere på PAS-modellen.
Når du bruger den, bliver din indledning struktureret sådan her:
P 👉 Problem – du sætter fokus på et problem, din læser har
A 👉 Agitate – du uddyber problemet
S 👉 Solve – og så viser du løsningen.
Hvis vi kigger på Emmas om-tekst, står der, at de løser forskellige søvnproblemer – for eksempel rygproblemer og stivhed:
Og det kan vi strikke ind i en indledning, som så kan se sådan her ud:
Bedre søvn til dig
Vågner du af og til med ondt i ryggen eller stivhed i kroppen? Eller er du ofte træt og dvask, fordi du har ligget dårligt og ikke har lukket et øje?
Både smerter og minus på energikontoen kan spænde ben for, at du får en god start på dagen – og har energi til både arbejde, børn, fritidsinteresser mv.
Vores mål er at forbedre din søvn, og derfor designer vi madrasser, der tilpasser sig din krop og fordeler tryk og vægt, så du ligger optimalt. For så kan du både sove bedre og vågne med energi til at det, der betyder noget for dig.
Sådan her er P, A og S fordelt i teksten:
Bedre søvn til dig
Problem: Vågner du af og til med ondt i ryggen eller stivhed i kroppen? Eller er du ofte træt og dvask, fordi du har ligget dårligt og ikke har lukket et øje?
Agitate: Både smerter og minus på energikontoen kan spænde ben for, at du får en god start på dagen – og har energi til både arbejde, børn, fritidsinteresser mv.
Solve: Vores mål er at forbedre din søvn, og derfor designer vi madrasser, der tilpasser sig din krop og fordeler tryk og vægt, så du ligger optimalt. For så kan du både sove bedre og vågne med energi til at det, der betyder noget for dig.
Og lad os da lige snuppe et PAS-eksempel fra den virkelige verden.
Her indledningen på Enchanting Marketings om-side:
🔥 Nysgerrig efter at vide, hvilke andre skrivemodeller du kan bruge på din om-side?
Heine har din ryg og viser dig (udover PAS) 10 andre skrivemodeller her.
Fejl #5: Du snyder din læser for et godt call to action
Hvis du undlader at runde din side af med et godt call to action, krøller du en god mulighed sammen og klasker den i skraldespanden:
“It’s probably one of the biggest missed opportunities on the web. Your web visitors are so interested in you that they’ve clicked to read your About page. You’ve engaged them with your story. Now what? Nada? Nichts? Nothing?”
Sådan siger den (mere end) kyndige skribent Henneke Duisermaat i sin artikel Is your About page embarrassing? Here are 7 mistakes you may be making (det er hende, der står bag Enchanting Marketing-siden).
Men se bare her, hvordan Emma gør som det sidste på deres om-side👏:
Værsgo’:
Et relevant næste skridt for læseren i form af en lille rabat. Og et nyt lead til dig.
Og lad os da lige optimere teksten en smule, når nu vi er i gang på den front – så der kommer endnu mere fokus på den værdi, de tilbyder:
Få 3 % rabat, når du tilmelder dig vores nyhedsbrev
Og så skal knapteksten naturligvis hedde ‘Få din rabat’ i stedet for bare ‘Tilmeld’, som du ved, når du kan din ‘call to action’-abc.
💡 Lige et par andre idéer til, hvad du kan tilbyde din læser:
- Få en guide til, hvordan du …
- Se vores bedste tilbud på …
- Spørgsmål? Ring til os på [nummer], eller fang os på [mail]
- Få et godt tilbud med det samme
- Se, hvordan andre … (et link til relevante cases)
- Start din gratis prøveperiode med det samme
✔ Din tjekliste til en bedre om-side
#1) Sørg for, at din overskrift hedder noget andet end ‘Om’, ‘Om os’ eller ‘Vores historie’
Skriv i stedet en fængende overskrift, hvor du fremhæver en fordel eller et udbytte for læseren.
For eksempel sådan her:
“Vores historie” —> “Bedre søvn til dig”
#2) Vent med at fortælle om dig selv – din selvbiografi må du aldrig placere som det første på din om-side
Indled i stedet din om-tekst med et afsnit, der gi’r din læser en kongestol.
Det gør du bl.a. ved at gøre det her:
#3) Brug ‘du-reglen’, som siger, at der skal være en klar overvægt at ‘du’ på din om-side
Så du skal i gang med at omskrive din tekst, så den på høflig vis får fokus på læseren ved at luge ud i ‘vi’ …
Vi adskiller os fra vores konkurrenter, ved at vi kan stå 100% inde for vores produkter. Derfor er vi de eneste der tilbyder 100 nætters risikofri prøveperiode. Det betyder, at hvis vi ikke lever op til de forventninger du har til os, refunderer vi det fulde beløb.
… og sætte ‘du’ ind i stedet:
“Du kan prøve madrassen i hele 100 dage. Og hvis du ikke er 100 % tilfreds, får du pengene tilbage. Sådan en prøveperiode finder du ikke andre steder.
Faktisk får 90 % en bedre søvn – så vi tør godt sige, at du kan glæde dig til prøve en af vores madrasser.
Du får madrassen leveret direkte fra vores fabrik i Tyskland på 5-10 hverdage. Vi har nemlig skåret alle mellemled væk, så vi kan holde prisen nede – til din fordel.”
#4) Brug PAS-modellen i din indledning – den hjælper dig med at holde fokus på læseren
Skift det her …
“Vi blev grundlagt i Tyskland i 2015 og har siden da ekspanderet til over 20 lande på 5 kontinenter. Vi …”
… ud med:
“Vågner du af og til med ondt i ryggen og stivhed i kroppen. Eller er du træt og dvask, fordi du har ligget dårligt og ikke har lukket et øje?”
Og se også listen her med andre skrivemodeller, der holder dig in sync med din læsers problemer, følelser og behov.
#5) Rund af med et relevant call to action, så du får knyttet din læser endnu tættere til dig
Det kan for eksempel være at gi’ en rabat i bytte for en e-mailadresse.
Eller at slutte om-teksten med et call to action a la:
- Få en guide til, hvordan du …
- Se vores bedste tilbud på …
- Spørgsmål? Ring til os på [nummer], eller fang os på [mail]
- Få et godt tilbud med det samme
- Se, hvordan andre … (et link til relevante cases)
- Start din gratis prøveperiode med det samme
🥳 Woop
Nu’ det din tur til at dirigere tastaturet.
Mon ikke du kan kan bruge et enkelt tip eller to fra tjeklisten på din egen om-side?
Eller hvad med den virksomhed du arbejder for – mon deres om-side trænger til et (optimerings)knus?
Michael Bredahl skriver
TAK for et super godt indspark, det er næsten lige efter mit manuskript. Alle sider på hjemmesiden har værdi, og det skal udnyttes fuldt ud.
Jeg vil godt tilføje, at kundeudtalelser, FAQ og en videopræsentation også er elementer der bør være på alle sider i dag 🙂
Videopræsentationen skal selvfølgelig være indlejret fra YouTube, med link tilbage til siden der har video.
Fyld siden med indhold der giver brugeren værdi, og samtidig kan du fylde godt i søgeresultaterne.
Tina Thor Jørgensen skriver
Hej Michael
TAK for DIT gode indspark!
Og jeg er helt enig med dig – det er supervigtigt at have de tillidsskabende elementer med på om-siden.
Vi kunne også tilføje:
– udvalgte logoer (fra nogle af de virksomheder, man har arbejdet for)
– cases
– certificeringer
– priser (man har vundet)
– andre relevante badges.
Jeg tog dog ik’ de tillidsskabende elementer/proof bars med i artiklen, fordi det er mit indtryk, at det er noget, rigtig mange husker at krydre deres om-tekst med. Især kundeudtalelser.
En anden ting i den forbindelse er jo så, at man skal huske at bruge dem, hvor det giver mening – så de får en strategisk placering på siden: At man plotter dem ind, hvor de er relevante i forhold til den tekst, man har skrevet.
Det må vi også hellere lige få med her🤩