Alle de gode skrivere har én ting til fælles:
De bruger sanseord.
Sanseord er (mit navn for) ord, som du kan føle, dufte, smage, høre og se.
Forskning viser nemlig, at sanseord aktiverer andre områder i hjernen hos læseren end ikke-sanseord.
Fx aktiverer det andre områder i din hjerne (mere præcist den somatosensoriske cortex), hvis jeg bruger metaforen “hun er skarp” i stedet for den bogstavelige betydning “hun er klog”.
Fordi ‘skarp’ aktiverer vores følesans – vi ved, hvordan en skarp genstand mod huden føles.
Eller hvis jeg siger “der var mange bump på vejen” i stedet for “der var mange udfordringer”. Så aktiveres det område i hjernen, som registrerer den fysiske følelse af at køre på en bumpet vej.
Og hvad kan du så bruge det til?
Det kan du bruge til at skrive tekster, som vækker din læseres interesse og bliver husket.
I artiklen her kigger vi på, hvad sanseord er for en størrelse, og hvordan du kan bruge dem til at krydre dine tekster. Jeg løfter sløret for tre typiske steder i din tekst (helt nede på ordniveau), hvor du kan flette sanseord ind. Og jeg stikker dig spandevis af konkrete eksempler.
Lad os først se på, hvad sanseord er.
I artiklen bliver du klog på:
Hvad er sanseord?
Sanseord er ord, som beskriver, hvordan vi oplever verden gennem vores sanser.
Vi kan inddele dem i kategorier baseret på vores fem sanser:
Synssansen
Ord, som beskriver farver, former eller udseende.
Fx lyse, bugne, snige, dyster, mørk, strålende, blinke.
Høresansen
Ord, der henviser til eller efterligner lyde.
Fx smække, suse, stille, tyst, buldre, brage, skrige, råbe, hviske, pibende.
Lydord som fx bang, boom, bip og pling hører også i denne kategori.
Følesansen
Ord, som har at gøre med noget, du kan føle eller mærke.
Fx fængslende, bump, klistret, pirrende, skarp, iskold, stikke, klemme, flette, piske, blød.
Lugte- og smagssansen
Ord, som beskriver dufte eller smage.
Fx sød, krydre, bitter, sur, stinke, pikant, saftig.
Som den skarpe læser har bemærket, tilhører sanseord ikke kun én ordklasse. Dog stammer de ofte fra udsagnsord (at bugne, at stinke, at smække, at fængsle), men kan også bruges som tillægsord (en fængslende oplevelse, en stinkende bunke).
Fællesnævneren er, at ordet – uanset ordklasse – relaterer til én af vores fem sanser.
Hvorfor virker sanseord?
Sanseord skaber en større respons i hjernen og er lettere at huske, fordi de kobler en fysisk dimension på det, du beskriver. Ordet får læseren til at forestille sig, hvordan det, du skriver, føles, dufter, smager, lyder, eller ser ud.
Når du læser en tekst uden sanseord, bearbejder din hjerne så at sige kun teksten. Men forskning viser, at når du fx læser en tekst med sanseord, der relaterer til følesansen, bliver den somatosensoriske cortex i hjernen aktiveret (det er en del af hjernen, som bearbejder fysisk berøring).
Det vilde er, at sanseord øger hjerneaktiviteten, selvom ordets betydning ikke er bogstavelig. Vi ved godt at ‘hun er skarp’ ikke betyder, at vi skærer os på hende.
Sanseord maler et sprogligt billede for din læser – det får din læser til at sætte et konkret billede på dine ord.
“Det er rigtig fint, Heine, men jeg skriver ikke romaner. Mine tekster skal sælge!”
Okay, okay. Hop videre til næste afsnit.
Sælger sanseord?
Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken og sige, at sanseord kan booste online salg og konverteringer – meeeeeeeeeeeen måske er der noget om det.
For det første fordi vi ved, at sanseord aktiverer flere områder i hjernen end ikke-sanseord.
Tag dén viden og kobl den med forskning, der tyder på, at når vi rører ved en genstand, stiger vores følelse af ejerskab over genstanden.
Hvad nu hvis det, at vores følesans bliver aktiveret, er nok til at påvirke vores købetrang?
Måske er det et stretch. Måske er der noget om det.
Det er – som man ynder at sige i den akademiske verden – et område, som forskerne skal granske mere i for at forstå.
Og man kunne jo indskyde, at det er en forudsætning for at sælge noget, at din potentielle kunde er interesseret i og husker dine ord.
Måske skulle du alligevel snige et lillebitte sanseord ind her og der i din salgstekst …
Tre steder, du kan flette sanseord ind
Her får du tre oplagte steder, du kan flette sanseord ind i din tekst og forføre din læser. Vi er nede på ordniveau, så det bliver lidt nørdet. Hold fast!
Første oplagte sted er dine udsagnsord.
#1 Udsagnsord
Alle sætninger indeholder udsagnsord. (Alle de ord du kan sætte ‘at’ foran: at løbe, at hoppe, at lave, at gøre, at være, at tage, at systematisere, osv.)
Og mange af os har en tendens til at vælge almindelige, liiidt kedelige udsagnsord, når vi skriver. Ord som lave, gøre, have, ville, være og kunne. Og de kan ofte trylles lidt mere spændende.
Her er et par eksempler (udsagnsordet er med kursiv):
Der er stadig flere på hylderne.
Hylderne bugner af dem.
Jeg har travlt i denne uge.
Jeg vælter i opgaver denne uge.
Vi laver præsentationen til sidst.
Vi smækker præsentationen sammen til sidst.
Tager du en fridag i næste uge?
Napper du en fridag i næste uge?
Vi gør det hurtigt onsdag.
Vi suser igennem det onsdag.
Kan du se forskellen? Når du vælger et lidt sjovere og sjældnere udsagnsord, vækker du sproget til live – og det er meget mere interessant at læse.
Især kombinationen af et udsagnsord og et adverbium skal du være opmærksom på (de såkaldte mådesadverbier). Det er ord, der beskriver udsagnsordet.
I sætningen “han lukker døren hårdt” er ‘hårdt’ et adverbium, der siger noget om måden, hvorpå han lukker døren.
Og det er der ikke noget galt i. Det giver bare et mere tydeligt sprogligt billede, hvis du skriver “Han smækker døren” i stedet.
Altså skifter udsagnsord + adverbium ud med et mere malerisk udsagnsord.
Her er et par eksempler:
Hun gik hurtigt væk.
Hun hastede væk.
De gik forsigtigt forbi monsteret.
De listede forbi monsteret.
Han sagde det stille.
Han hviskede det.
#2 Beskrivelser
Vi kommer ikke rigtigt uden om at beskrive ting i vores tekster (det er ofte formålet med at have et sprog i det hele taget).
Udfordringen med beskrivelser opstår, når vi skal beskrive abstrakte koncepter. Prøv fx at visualisere følgende ord:
- Hurtig
- Sikker
- Kvalitet
- God
- Udfordring
- Mangelfuld
Det er ikke så nemt, vel? Det er hammersvært at visualisere abstrakte koncepter.
Og derfor kan du bruge metaforer til at gøre det abstrakte mere håndgribeligt og lettere at visualisere.
Appen er hurtig.
Appen lyner derudaf.
Vi yder god support.
Vi giver dig en hjælpende hånd.
Vores løsning er fleksibel.
Vores løsning har flere funktioner end en schweizerkniv.
Forklaringen var mangelfuld.
Forklaringen var hullet som en si.
Der er mange måder at bruge sproglige billeder eller metaforer på. Nogle steder giver det mening, andre steder ikke.
Men det er ofte oplagt at tage fat i beskrivelser af især abstrakte koncepter og vride dem lidt rundt for at gøre teksten mere spændende at læse.
#3 Tillægsord
Tillægsord beskriver det, der står bagefter (typisk et navneord).
Her er tillægsordet markeret med kursiv:
- En kraftig løsning.
- En brugervenlig app.
- En fleksibelt system.
- En kundeorienteret tilgang.
- Et sikkert program.
- Verdensklasse service.
- Kompetent rådgivning.
- Et erfarent team.
Problemet med tillægsord er, at de tit er lidt flade. Og intetsigende. Og ukonkrete. (Og du ved selvfølgelig, at konkrete eksempler er lettere at forstå end abstrakte koncepter, ikke?)
Så derfor er tillægsord oplagte steder, hvor du kan pille lidt ved teksten og gøre den mere interessant.
Ligesom med beskrivelser kan du male et sprogligt billede for læseren og undgå at bruge ikke-konkrete og ikke-sanselige tillægsord som ovenstående.
Hvad sker der, hvis du i stedet for at gentage klicheen om, at I har en kraftig løsning, skriver:
“Vores løsning har bøffer som Hulk.”
I mine øjne er din tekst pludselig interessant og anderledes – og du har malet et billede for mit indre øje. Go, you!
Lad os kigge på nogle af de andre eksempler:
En brugervenlig app.
Din mormor kan finde ud af vores app – med bind for øjnene.
Et fleksibelt system
Systemet snakker med +80 andre af dine favorit-værktøjer.
En kundeorienteret tilgang.
Vores ører blafrer, når du taler. Vi vil vide alt om dig – så vi kan skræddersy en løsning til dig.
Et sikkert program
Med 256-bit kryptering holder du tyveknægte for døren.
Verdensklasse service
Vi griber knoglen inden 30 sekunder – og vi lægger først på, når sagen er løst.
Kompetent rådgivning
Vi har haft hænderne i maskinrummet i 20 år. Vi ved, hvor vi skal sætte ind.
Et erfarent team
Vi er tørre bag ørerne. Skal vi tage en voksensnak om dit brand?
Ofte kan du bruge metaforer til at give dine abstrakte kvaliteter mere power. Du giver nemlig din læser et konkret billede, og det får hjernen til at lyse op som Times Square den 31/12 ved midnat.
(Og når du støder på den slags sprogfyrværkeri, gemmer du det straks i din swipe file, ikke?)
Bemærk, at jeg ikke siger, du bør ændre alle udsagnsord, beskrivelser og tillægsord. Det er bare steder, hvor teksten ofte kan skrives skarpere.
Læs også: Sådan undgår du at ødelægge din tekst med tomme tillægsord (3 enkle råd)
Det handler om at være på udkig efter og kunne genkende de typiske formuleringer, hvor du kan gøre teksten mere medrivende. Det kræver træning. Men prøv det.
Nu har du styr på tre typiske steder (på ordniveau) i din tekst, hvor du kan bruge sanseord.
Men HVOR i dine tekster (på et lidt mere overordnet niveau) kan du så bruge sanseord til at sørge for, at dine produkttekster, e-mails, Facebook-opslag og you name it klæber sig fast i din læsers hukommelse?
Det skal vi kigge nærmere på nu.
Sådan bruger du sanseord
Uanset hvilket format din tekst skal klemmes ned i, kan du flette sanseord ind. (See what I did there?)
Lad os tage et par eksempler:
I overskrifter
7 tips til at skrive en god overskrift
7 tips til at skrive en fængslende overskrift
Bliv en bedre content manager med disse 117 tools
Bliv en stærkere content manager med disse 117 tools
I produktbeskrivelser
Vores møbler gør det let at give din stue et moderne look.
Vores møbler gør det let at krydre din stue med et friskt look.
Computeren har et flot design.
Computeren er så lækker, at du kaster lange blikke efter den, når den står på spisebordet.
I artikler
Læs mere om det i næste afsnit.
Spring ned til næste afsnit og læs mere.
Der er masser af konkrete eksempler i artiklen.
Vi propper artiklen med massevis af konkrete eksempler til dig.
I jobannoncer
Du er løsningsorienteret og selvstændig. (Den kliche kender vi vist alle.)
Du smøger ærmerne op, sætter luppen for øjet og finder en løsning på problemet. Og så sidder du ikke med foldede hænder og venter på, chefen fortæller dig, hvad du skal kaste dig over.
I e-mails
Har I noget at lave?
Har I noget at rykke i?
Har du tid i næste uge?
Har du et hul i kalenderen næste uge?
I CTA’er
Ja tak, reservér min plads ved webinaret
Ja tak, stik mig fluks en plads ved webinaret
Bestil e-bogen her
Snup e-bogen her
Hvilke sanseord er du vild med?
Nu har jeg klasket et par eksempler på bordet. Din tur.
Stik snuden i din swipe file, og stik os dine bedste formuleringer med sanseord. Kommentarsporet er åbent.
Tina skriver
Så har jeg været en tur i min swipe file. Og jeg er altså reeet vild med denne formulering af Klaus Lynggaard i Weekendavisen (fra en anmeldelse af en Kate Bush-udgivelse, som han er godt og grundigt forelsket i):
“Vildest og mest sigende er måske a cappellaversionen af den traditionelle folkesang ‘My Lagan Love’, hvor hendes pragtstemme folder sig fuldstændigt fantastisk underspillet ud. Den performance alene giver kuldegysninger nok til en dobbeltsidet lungebetændelse.”
Det der med, at en performance kan give så mange kuldegysninger, at det kan række til en uge eller mere under dynen. Det er sørme da en effektiv måde at få sagt noget om, hvilket indtryk hendes stemme gør.
(Jeg er med på, at ingen jo ønsker sig en omgang dobbeltsidet lungebetændelse. Men det er stadig en formulering, der kan noget, synes jeg:-))