Befordringsfradag …
Logistikplaner …
Persondataforordning …
Ja. Det er jo ikke ligefrem emner, der løfter stemningen til Moster Odas runde fødselsdag.
Men hør her:
Der findes ikke kedelige brancher.
Der findes emner, som du synes er kedelige.
Og der findes emner, som jeg synes er kedelige.
Men uanset emnet, så er der altid nogen, der er lige ved at få hjertet galt i halsen af bare begejstring.
Problemet er ikke emnet. Problemet er at vi tænker: “Informationsarkitektur … det lyder som en tør kiks.” Og så serverer vi intet andet end støvede klichéer til læseren.
For alle emner kan formidles, så de skinner.
Tror du mig ikke?
Her er bevis nummer 1:
Tape …
Det er oplagt at trække på skuldrene med et opgivende suk.
Men så se lige Lise Juhl Kelkal ovre på LinkedIn.
Hun skriver om tape hele tiden. Og hun gør det godt!
Her er bare ét af mange opslag:
✅ Fængende hook – Tjek
✅ Nørdet viden i et tilgængelig sprog – Tjek
✅ Personlig og professionelt på samme tid – Tjek
Og har det fået mig til at købe dyrere tape? Tjek 🤷♂️
Alligevel støder jeg stadig på de samme gamle travere, når ordene skal smedes om de seriøse, faglige og tunge emner.
3 typiske (og dårlige undskyldninger) for ikke at skrive om sin niche
Undskyldning #1: Jeg er i en konservativ branche …
Jeg er i en konservativ branche …
Brancher kan sagtens virke domineret af kedelige spillere, der skriver uinteressante og kedelige tekster. Men der vil udfordre dig og sige, at det netop giver dig alle muligheder for at skille dig ud og stå frem. Det er sådan de nye overhaler de sløje ronkedorer.
Hvis Lise fra Tesa kan skrive fede opslag om tape, så kan du også finde en spændende vinkel på dit emne.
Og lige om lidt skal du sågar se, hvordan vi gør vindtør lovgivning relevant.
Dårlig undskyldning #2: Det er der da ingen, der gider høre om …
Ved du hvad? Det er jeg ret sikker på, at der er.
Hver dag bliver der streamet 10.000-vis af timers video på YouTube, hvor mennesker fra hele verden skærer i farverige sæbeblokke. Og publikum labber det i sig.
Så kan persondataforordningen også formidles på en måde, så vi stopper op og læser med.
GDPR ender let i kassen med kedelige emner. Det lyder tungt, når du skal trække afsted med ord som dataminimering, persondataforordning og et endeløst hav af kringlede regler.
Men så kommer Thorleif Gotved på banen.
En afgørelse fra Datatilsynet bliver formidlet:
- så det bliver tydeligt, hvorfor det er relevant for mig
- i et sprog, hvor jeg kan følge med
- med kant og en personlig holdning.
Og pludselig vil vi gerne læse med og interagere.
Dårlig undskyldning #3: Jeg kan ikke finde på noget spændende at fortælle
Hvis du føler dig ramt her, så tag det roligt. Her får du 7 råd til, hvordan du gør alle emner spændende – lige fra malertape til informationsarkitektur.
7 råd til at skrive en tæskelækker tekst om kedelige alle emner
Råd #1: Stil de rigtige spørgsmål
Det vigtigste er selvfølgelig, at du har noget skrive om. Det handler om at få åbnet emnet op. Og det hele starter med, at du stiller de rigtige spørgsmål.
Og måske endnu vigtigere: At du stiller en masse spørgsmål!
I How to Write Interesting Content for a “Boring” Topic tackler Pratik Dholakiya det oplagt kedelig emne: Kaffekoppen.
Og vi kan gøre ham kunsten efter. Lad os snuppe et kedeligt emne og stille en masse spørgsmål …
*kigger febrilsk rundt på kontoret*
Ledninger!
Ja. Vi skal stille spørgsmål til emnet ledninger.
- Hvem opfandt den første ledning?
- Hvor er verdens længste ledning?
- Hvad består ledninger af?
- Hvorfor knækker ledningen på min oplader konstant?
- Hvordan undgår jeg at ledninger filtret sammen både under skrivebordet og på høretelefonerne i min lomme?
- Hvor mange forskellige slags ledninger er der?
- Hvad er verdens vigtigste ledning? Og hvad flyder i den (strøm, information, lyd)?
- Hvad er den dyreste ledning (pris pr. meter), hvad bliver den brugt til, og hvem køber den?
(For eksemplets skyld, så har du der fået min rene 5-minutters brainstorm. Uredigeret.)
Når du først kommer i gang og sporer hovedet ind på et emne, så ser du pludselig ledninger overalt. Telefonledninger, højttalerkabler, opladere, lamper, internetkabler.
Og bum. Så tager ideen form foran dig. Ledninger bliver mere end gummibelagt kobber, der fungerer som snubletråde på kontoret. Ledninger er informationssamfundets infrastruktur.
Bonusråd: Kig i din søgeordsanalyse
Du kan også angribe idéen her fra en anden vinkel: Find ud af, hvilke spørgsmål din målgruppe stiller. I vores serie om søgemaskineoptimering får du en guide til at lave en søgeordsanalyse. Den kan du også bruge til at brainstorme nye emner.
Råd #2: Del gavmildt ud af din viden
Det er let at sparke content marketing-drømmene til hjørne med et opgivende: “det gider ingen da at høre om!”
Tro mig.
Det gider vi faktisk godt.
Jeg har stadig to ting til gode i mit liv:
- Skrive en niche-artikel, som ingen har læst
- Møde et menneske, der ikke bærer rundt på en viden, som var virkelig spændende, da jeg først gav dem plads til at folde emnet ud for mig.
Folkene bag regnskabsværktøjet Dinero satte drøn på deres trafiktal med en solid bunke indhold håndsmurt til deres eksisterende og potentielle kunder.
Opskriften er enkel: Svar på alle spørgsmål om regnskab. På smukkeste vis giver det nu både nye leads til forretningen og hjælper eksisterende kunder.
Du kan høre Patrick Rasmussen fra Dinero fortælle om deres arbejde i podcasten Pottercut.
Mangler du inspiration til at formidle faglig viden, så alle lytter med?
Jeg har gravet en gammel favorit frem på min liste med Podcast. Showet hedder Surprisingly Awesome.
Præmissen er enkel. Rigtig mange ting i livet virker almindelige og kedelige. Men når vi dykker ned i emnerne, så finder vi overraskende og spændende indsigter.
Første episode handler eksempelvis om skimmel. 28 minutter og to sekunder kun med fascinerende facts om skimmel.
Tag en lærerig-lytter her
Råd #3: Find supernørden
Der er altid nogen, der går så meget op i et emne, at vi andre sidder måbende tilbage og tænker: “Det var pokkers. Jeg havde aldrig troet, der var så meget at vide om historiske søkort fra østersøen.”
Jeg har haft det privilegium at lave feltarbejde i en del private virksomheder og offentlige organisationer. Og det fejler ikke. De er der altid:
- Fagnørden, der ved så meget om topografien i østjyske kommuner, at jeg må skifte batterier på diktafonen under interviewet.
- En udvikler, der talte i timevis om skøn kode.
- En sygeplejerske, der fortæller hvordan alle legeområder er udviklet både til at stimulere de indlagte børn og gøre det muligt for personalet at observere fremskridt i forløbet på afstand.
De findes i alle nicher. Dit job er at finde dem, forstå dem og formidle deres viden til os andre.
Sæt i sving.
Råd #4: Hvordan påvirker det mig?
Jeg var egentlig ret ligeglad med pærerne i mine lamper, da jeg flyttede hjemmefra. Men så fandt jeg ud af, hvordan:
- lysets temperatur (farve) påvirker døgnrytmen
- forskellige lyskilder påvirker min elregning
- valget af lyskilder påvirker miljøet.
Ting jeg lærte, fordi engagerede mennesker gjorde det tydeligt, hvordan lys påvirker mig og mit liv.
Derfor er skriveråd nummer 4: Vis hvordan jeres produkter påvirker mit liv.
Det er de færreste, der savner at høre om din cloud-computing-omni-solution-yakkedi-yakkedi. Men det ændrer sig hurtigt, når du viser, hvordan din løsning sikrer, at du ikke mister familiebillederne.
Forskellen på egenskaber, fordele og udbytte
Vil du vide mere om, hvordan du vender kikkerten fra at fortælle om, hvad jeres produkt kan til, hvordan det påvirker målgruppen, så skal du dykke ned i EFU-modellen.
Her lærer du at skelne mellem og formidle:
- Egenskaber: Hvad produktet er (smartphone med dobbelt 12-megapixel-kamera)
- Fordele: Hvad produktet gør (kameraet skyder billeder i høj opløsning)
- Udbytte: Hvordan produktet gør en forskel for kunden (glem teknologien, kameraet giver dig altid flotte billeder med hjem fra familieferien)
Råd #5: Løs dine læseres problemer
Hvordan regner man procent?
Hvordan tager man screenshot på en Mac?
Hvordan skriver man en opsigelse?
Tre lidt tilfældige spørgsmål, der alle har det tilfælles at mere end 500 mennesker hver måned søger efter svaret i en internettets søgemaskiner.
Din målgruppe har også spørgsmål. Og du har en perfekt mulighed for få en stjerne i bogen hos potentielle kunder, når du øser ud af din faglighed og hjælper dem med deres spørgsmål.
Og hvorfor skal du så investere tid i en guide til at udskifte pakdåsen i en radiatorventil?
Det handler helt grundlæggende om tillid.
Vi handler hos dem, som vi har tillid til.
Når jeg står med tre børn hængende på ryggen og skal give den som hjemme-handy-type, så har jeg brug for hjælp. Og når jeg så lander på din VVS-shop og får en solid guide til at udskifte pakdåsen, så er det oplagt at få lagt delene i kurven og trykke ‘bestil’ med det samme.
Spark gang i din content marketing-strategi
I vores tema om content marketing har vi samlet en stribe artikler, der hjælper dig i gang, når du skal ud og skabe langsigtede relationer med dit indhold.
Råd #6: Lad passionen skinne igennem
Passivt sprog og støvede formulering kan hive passionen ud af det meste.
Og det kommer vi hurtigt til, når vi bevæger os i de såkaldt kedelige emner. Fordi det er svært, når vi gerne vil have forskellige tekniske detaljer med. Fordi vi bliver bange for at virke useriøse. Fordi vi frygter, at vores faglighed ikke skinner igennem.
Men lad os lige vende den om. For der er ikke noget, der skriger faglighed som det, at jeg kan mærke din passion.
Her er et eksempel fra endnu et af de såkaldt kedelige emner: Informationsarkitektur.
Et emne, der let kan formidles så kedeligt, at jeg går tidligt i seng (på sofaen). Men prøv så lige at dyrke den her bid af introen fra: “Everyday Information Architecture” af Lisa Maria Martin:
“All the while, we’ll be thinking about why we’re doing this at all: to help people find, understand, and use information – information that can make a difference in their lives. Because if we aren’t going to use our power for good, who will?
…
Whatever our role, we are designers of information. Our choices alter the presentation and flow of human knowledge. We control how people find, understand, and use information in every facet of their lives.”
Kan du se det? Informationsarkitektur handler ikke kun om at placere internetsider i et diagram. Det handler om at gøre den rigtige viden tilgængelig for de rigtige mennesker.
Her på Tekstr.dk er arkitekturen i vores temasektioner måske ikke gnisten, der starter den næste revolution. Men hos Livslinien er det forskellen på liv og død.
Det viser Lisa Maria Martin os. Hun gør et tilsyneladende kedeligt emne meningsfuldt. Og jeg kan afsløre at jeg åd resten af bogen råt.
Så vis os din passion. Fortæl mig, hvorfor dit emne er vigtigt.
Råd #7: Drop klicheerne
At undgå branchens fortærskede udtryk og klichéer er generelt et godt råd. Det er på tide, at vi kun i nødstilfælde tænker ud af boksen og skyder papegøjen.
Men særligt når vi skriver om de her kedelige emner, skal du navigere varsomt. For i iveren efter at gøre emnet relevant og snubler vi hurtigt i klicheerne.
Kan du genkende det her:
- Revisionsvirksomheder vil spare dig tid og bekymringer.
- Restauranter vil give dig en unik smagsoplevelse.
- HR-bureauer vil hjælpe dig med at nå dit fulde potentiale.
- Projektstyringsværktøjer vil give dig det fulde overblik.
- … fortsæt selv 🙂
Hvilke klichéer bruger din branche? Spot dem, så du kan undgå dem.
Kan du skrue for meget op for charmen?
Jeg forstår udmærket din bekymrede mine. Kan det ikke også blive for meget?
Vi er tilbage ved Undskyldning #1.
Frygten for at fremstå uprofessionel, usaglig eller useriøs.
Og selvfølgelig kan det blive for meget. Spørgsmålet er, om det bliver for meget for lige præcis din målgruppe?
Ja. Det kan da godt være, at revisionsfirmaet på den anden side af gaden synes, at du deler selvfølgeligheder om befordringsfradrag og feriepengeregler. Fordi det er helt almindelig viden – for en revisor! For mig er det det ligeså intuitivt som sorte huller, cryptovalutaer og relativitetsteorien.
Men er det dig, der gør den viden tilgængelig for mig, så kan du også godt regne med, at du får plads på min hot-dial, når årsregnskabet skal gennem møllen.
Du skal kende din målgruppe, og du skal tilpasse budskabet.
Når jeg siger, at du skal skrive inspirerende og motiverende om de kedelige emner, så er det ikke (nødvendigvis) lig med, at du skal løse opgaven ved at smøre budskabet ind i ligegyldig ordgejl og ekstremt billedsprog.
Men ja. Jeg placerede ‘nødvendigvis’ i en parentes. For du kan sagtens gøre den vilde formidling til en stil, der adskiller dig fra konkurrenterne.
Et godt eksempel på den tilgang er Volatil, der sælger naturvin.
Her er fra beskrivelsen af en Susucaru Rosso ‘19:
“Vinens svar på Kashmir. Det var sådan lidt vildt og edgy engang. Nu er det markant pænere og mere folkeligt”
Eller den her Pétnat:
“Hvor meget mudder har du egentlig drukket på det seneste? Hahaha. Nu har du endelig chancen (SCORE!), for den gode Michael Zimmer (og hans usynlige ven, Scherer) har hældt drueplummer i nogle flasker og sat kapsler på.
Det smager af blomster og gær og syre og vildskab og enhjørningefødsler.”
Og skal vi et trin (eller tre) længere op ad stien med vildskab, så er der selvfølgelig den her klassiker.
Det handler ikke om, hvorvidt dit emne kan formidles engagerende. Det handler om, at du samtidig skal arbejde med din tone-of-voice.
Det kan gøres helt enkelt. Som Lise fra Tesa, der sætter tape på min dagsorden med inspirerende LinkedIn-opslag.
Du må bare ikke falde i fælden og tænke, at:
- det går ikke i din branche
- ingen gider høre om det
- du aldrig finder på noget at skrive om.
Begår du også Jeg-vil-bare-gerne-elskes-af-alle-fejlen?
Har du brug for lidt mere spark-i-røven-motivation til at komme ud over rampen, så stik lige forbi Kathrine Louises dejlige indlæg om tone-of-voice her.
Formlen fungerer ganske simpelt
Så nu er der ingen undskyldninger tilbage. Ingen kedelige emner. Stryg ud i verden og lad engagementet og passionen skinne igennem.
Formlen er ganske enkel:
Dit engagement smitter → mennesker har lyst til at danne en relation med dig → de følger med dig → du sælger.
Go get ‘em. Prøv dig frem. Og del meget gerne dine erfaringer i kommentarsporet her på siden.
Del dine indspark