“Skriv det første til sidst.”
Sådan sagde jeg til mig selv, da jeg for Gud-ved-hvilken gang forsøgte at skrive en pageturner af en indledning.
Og nu sidder jeg her – to dage i deadline med svedige håndflader – og skal skrive en indledning, der overbeviser dig om at læse videre.
Det er så forbandet svært. At skrive en indledning altså. Du kender det sikkert godt. For den er det vigtigste i din tekst.
Den skal på få sekunder tryllebinde din læser, så hun ikke kan slippe din tekst. Så hun er nødt til at læse videre.
Men hvordan gør du lige det?
Her får du en krudttønde af teknikker til, hvordan du skriver en god indledning. 10 konkrete tips, du nærmest kan kopiere, og en lille udfordring til de modige (hint: Det handler om at slette).
(Og læser du videre herfra, er jeg lykkedes med min indledning.)
To grunde til, at din indledning er vigtig
Okay, lad os få noget på det rene. Din overskrift er selvfølgelig det vigtigste. Uden den ingen læser.
Men når først din læser er blevet draget ind til din tekst, skimmer hun de første ord. Din indledning. Og hvis den ikke fanger med det samme, klikker hun sig videre ud i cyberspace, før du får set dig om.
Og du sidder tilbage med en tekst, der ikke gør sit job.
Din indledning bærer et stort ansvar på sine skrøbelige skuldre. Og nu skal du høre hvorfor:
Grund #1:
10 % scroller aldrig, når først de er landet på en artikel.
Den famøse første sætning har ikke solgt den næste. Og den næste den næste, du ved.
Og din læser har tusindvis af andre ting, hun kan bruge sin tid på. Men du har gjort et eller andet rigtigt, for hun er havnet på din artikel. Din overskrift er noget af en kioskbasker, men din indledning er lidt… meh.
Grund #2:
Har du hørt om primacy effect?
Primacy effect er noget, der sker i din hjerne. Eller i din hukommelse.
Hvis du får en liste med ord, husker du bedst de første (og de sidste – det hedder recency effect, men mere om det næste gang).
Ordene i midten er en grå masse, og det er svært at genkalde dem.
Hvad betyder det så for dig som tekstforfatter?
Din læser husker bedst det første og sidste i din tekst (hvis hun mod alle odds når bunden af den). Derfor skal du komme godt fra start, for din indledning er det, din læser (måske) kan huske.
10 indledninger, der gør din læser desperat efter mere
Din indledning er dit hook. Den sproglige teknik, der (surprise!) sætter en krog i din læser.
Det er information, der er så interessant, at du for alvor fanger din læsers opmærksomhed. Hun er betaget. Og nødt til at læse videre.
Dit hook er din overskrifts wingwoman. For når først din overskrift får læseren ind på din tekst, skal de første linjer af din tekst – din indledning – være interessant nok til, at din læser laver hovedspring ned i næste afsnit i din artikel.
Og det kan du gøre med de her 10 stensikre måder at indlede din næste artikel:
1. Et spørgsmål
Ved du, hvad der sker i hjernen, når vi læser et spørgsmål?
Vi svarer. Altså for os selv.
Et trick, du kan bruge i din indledning.
Et spørgsmål får din læser til at reflektere over et svar – måske ubevidst, men der sker et eller andet bag pandelappen, når vi læser et spørgsmål.
Det skal selvfølgelig være relevant. Og det kan være et ja-/nej-spørgsmål:
”Har du styr på din kalender?”
”Har du set Pulp Fiction?”
Eller et spørgsmål, der kræver lidt mere hjernemuskel hos din læser:
”Hvordan skriver du den perfekte indledning?”
”Hvad sker der i din hjerne, når du snoozer?” (Eller noget der ville vække genklang herhjemme: “Hvad sker der med dit parforhold, når du snoozer?”)
2. En historie eller anekdote
“Seven months ago, I sat down at the small table in the kitchen of my 1960s apartment, nestled on the top floor of a building in a vibrant central neighbourhood of Tehran, and I did something I had done thousands of times previously. I opened my laptop and posted to my new blog. This, though, was the first time in six years. And it nearly broke my heart.”
Ordene er Hossein Derakhshans i artiklen ‘The Web We Have to Save’.
Jeg ved ikke med dig, men det er en historie, jeg må læse.
Sagen er den, at vores hjerne er kodet til historier og personlige fortællinger, og det kan du udnytte i din indledning, hvis det giver mening.
Det behøver ikke være din historie. Det kan være din kundes. Din mors. Eller din hunds.
3. PAS
PAS-modellen er en klassiker inden for skrivemodeller. Ifølge Heine er PAS-modellen en af de vigtigste skrivemodeller, hvis din tekst skal sælge.
PAS står for:
- Problem – beskriv din læsers problem
- Agitation – forstærk problemet og følelsen, din læser sidder med
- Solution – præsentér løsningen på problemet.
Samme tankegang kan du bruge i din indledning. Den skal jo sælge din tekst. Beskriv din læsers problem, forstærk det og kom med en løsning. Ultrakort selvfølgelig.
Som Heine selv har praktiseret i sin artikel om awesome redigering:
“Du har skrevet dit udkast.
Det ligger på computeren, og du ved, at du nu skal redigere teksten. Så den bliver awesome.
Men det er svært. Hvordan holder du styr på både klarhed, opbygning, vinkling, argumenter, grammatik og tone of voice, når du redigerer din tekst?
Hvis du forsøger at rette alle tingene i samme ombæring, kører du fast.
(…)
Men det behøver ikke være en uoverkommelig opgave.
(…)
I denne artikel får du 9 vinkler, som du skal igennem én efter én for at redigere din tekst til awesomeness.”
4. ”Godt arbejde, men…”
”Du kom godt i gang med din træning, men hvor blev du af?”
Sådan kunne en mail i min indbakke sagtens lyde.
Først lidt ros og så lige et venligt lille prik dér, hvor det gør lidt ondt.
Som Mark indleder i sin guide til søgeordsanalyser:
”Endelig. Du placerer veltilfreds et flueben ved endnu en tekst. En sprød artikel, der sprudlende af liv er klar til at blive udgivet og overtage internettet. Nu er det bare at læne sig tilbage og holde øje med webstatistikken, når de besøgende kommer stormende.
Men hov … der kommer ikke nogen?”
Argh. Jeg må læse videre.
5. Et fact
Start med fakta, der får din læser op af stolen. Det kan være ny viden eller wow-viden. Bare det er relevant for din læser. Og dit budskab, selvfølgelig.
”73 % har aldrig brugt en anden søgemaskine end Google.”
”Et menneske spiser 321 pizzaer i sit liv.”
Og så den lidt anderledes, men fuldstændig fantastiske start på Jonas Jonassons ’Analfabeten der kunne regne’:
”Den statistiske sandsynlighed for, at en analfabet vokser op i 1970’ernes Soweto og en dag bliver lukket inde i en kartoffelbil sammen med den svenske konge og statsministeren, er én til femogfyrre milliarder syv hundred seksogtres millioner to hundred og tolv tusind otte hundred og ti. Ifølge den pågældende analfabets egne beregninger.”
Disclaimer: Eksemplerne her er baseret på en sand løgn (du må selv regne ud, om den “statistiske sandsynlighed” i Jonassons roman er rigtig – nok ikke). Gør ikke som mig, men brug kun rigtige tal.
6. Et citat
“An introduction is a sales letter for your book. It’s a marketing tool.”
Sådan siger de på Copyblogger om at skrive bøger. Og sådan kunne jeg have indledt min artikel.
Et citat drysser lidt autoritet ud over din tekst (Copyblogger er en ret god blog for sådan nogle som os). En andens ord understøtter din pointe.
Hvis du skriver et interview, er det oplagt at bruge det bedste citat som et hook i din indledning. Det er en appetitvækker, som du kan samle op igen længere nede i teksten.
7. Et løfte
”Den her artikel fortæller dig, hvordan du skriver en indledning, der tryllebinder din læser.”
Et løfte fortæller din læser, hvordan din tekst gør hendes liv bedre. Hvordan dine ord løser hendes smertefulde problem. Eller gør hende til en bedre tekstforfatter, haveejer eller koder.
Heine gør det her:
”Copywriters har et hemmeligt våben.
Og lige om lidt skal du lære det at kende.”
Hvad? Hvad!? Hvad!!!???
Eller det kan være:
”Med den her guide kan du fordoble din modtagerliste på to uger.”
”Når du har læst den her artikel, vil du se på din dovne, intetanende kat med helt andre øjne.”
8. Et sprogligt billede
Tekstforfattere er lige så trætte af at høre ”Show it, don’t tell it” som folk med ”Carpe Diem” på lænden er trætte af livet.
Men skriv til din læsers sanseapparat allerede i din indledning.
Beskriv et syn, en duft, en lyd, en følelse eller en smag. Lad læseren forsvinde ind i din historie lige fra begyndelsen.
(Det her tip kan også bruges, når du skriver til tekstmuren på virksomhedens blog og ikke til dit fritidsprojekt af en Stephen King-roman.)
“PING. Han sidder sammenkrøllet på sit kosteskab af et kontor, der er oplyst af en nøgen pære og lyset fra hans skærm. Udenfor er nogle på vej hjem i seng efter en festlig nat, mens andre er på vej på arbejde. Natten er hans helle. Tidspunktet, hvor han har ro til at skrive, og rytmen fra tasterne fylder den lille firkant. Han lader tilfreds langemanden slå det sidste punktum, ignorerer den blinkende cursor og finder sin telefon for at tjekke det Tinder-match, der lige er pinget ind.”
Kan du se det for dig?
9. Noget nyt
”Jeg skriver dette med fødderne i køkkenvasken,” pirrer min nysgerrighed mere end:
”Jeg sidder ved mit skrivebord og skriver dette.”
Eksemplet har jeg lånt og pointen er:
Skriv noget, der ikke er blevet sagt før.
Noget, der tvinger din læser til at stoppe op og… ja, læse.
”Hun er så kort, hun drukner i sin badekåbe.”
”Roséen er ikke rødere i naboens glas.”
Begge er fra min swipefile og set et sted på sociale medier.
10. BLUF
Bottom Line Up Front. BLUF (hvem elsker ikke et akronym, der kan misforstås…).
BLUF er fra militæret (de har seriøst akronymer for alt – jeg ved det, jeg bor sammen med en). I militæret handler det om liv eller død, og derfor skal den vigtigste information stå først.
Dine tekster redder måske ikke liv, men som tekstforfattere kan vi lære lidt af militærets BLUF (høh).
Med BLUF fortæller du up front, hvad din læser får med din tekst.
Zetland gør det i deres artikler med en lille “Derfor skal du læse denne artikel”-tekstbid:
“Kloden har galopperende hedeslag, og de værste konsekvenser af klimaforandringerne bliver stadig mere sandsynlige. På baggrund af førende forskning skitserer vi, hvordan Danmark – og verden omkring os – ser ud på en række områder, hvis temperaturen stiger med fem grader. Danmark bliver på sin vis et smørhul, mens store dele af resten af kloden bliver en ubeboelig krudttønde. Velkommen til en helt ny verden.”
Ordene her er Mads Nyvolds i sin artikel om livet i en fem grader varmere verden.
Tag gerne langt tilløb, men slet det
Mange af os tager langt tilløb, når vi skal skrive. Mig selv inklusive (se bare, hvordan jeg har skrevet mindst fem udgaver af min indledning).
Vi varmer op. Skriver os ind i emnet. Får baggrundsviden på plads, mens vi skriver. Og lige pludselig sidder vi med en halv sides tekst, der umuligt kan fange vores travle læser.
Ann Handley skriver i sin bog ‘Everybody Writes’:
“If you take a running start, cover your tracks.”
Skær din indledning helt ind til benet. Slet.
Hvad sker der, hvis du sletter hele det første afsnit i den sidste tekst, du har skrevet? Mister det sin betydning, eller kommer du til sagens kerne hurtigere?
Ann Handley skriver:
“(…) in most cases I go back and erase the running start, covering my tracks completely and getting to the key point more directly.”
Jeg udfordrer dig til at gøre det samme.
Et lille trick til sidst
Din læsers øjenæbler løber hen over tusindvis af ord hver eneste dag. Og det store vide internet bugner af tilbud og tekster, der ligner din. Du har kun ganske få sekunder til at overbevise din læser om, at din tekst er hendes tid værd.
Brug de sekunder effektivt. Start din tekst med:
- Et spørgsmål
- En historie eller anekdote
- PAS-modellen
- “Godt arbejde, men…”
- Et fact
- Et citat
- Et løfte
- Et sprogligt billede
- Noget nyt
- BLUF
(See what I did there? Sandsynligheden for, at du husker noget fra min tekst, er bedre, hvis du får det én gang til her til allersidst.)
Du er nu klar til at tryllebinde din læser med en indledning, der ikke er til at slippe igen.
Take it away.
Og del gerne din egen eller andres geniale indledning til inspiration i kommentarerne.
Del dine indspark