“Jeg vil vide mere – NU!”
Hvordan får du din læser til at tænke sådan, når hun kaster et blik på dine sætninger?
Altså så hun klikker på din emnelinje. Tilmelder sig dit webinar. Eller bliver så nysgerrig på dit produkt, at hun trykker ‘Køb’.
Det spørgsmål stiller alle ambitiøse copywritere (som dig) sig selv igen og igen.
Og en af teknikkerne til at nå i mål med sætninger, der konverterer nysgerrighed til handling, skal vi kigge nærmere på i dag:
Det skal handle om ‘fascinations’ – altså sætninger, der teaser og giver din læser lyst til at gøre noget mæ’ de’ vons.
I artiklen her får du:
- 41 hacks til at skrive fascinations, der er lige så svære at ignorere, som duften fra den lokale bager kl. 8.36 lørdag morgen.
- 2-trins-metoden til at komme nemt i gang med at skrive fascinations.
- En simpel teknik, der gør dig bedre til at skrive fascinations på under 1 time (til din fordel er den overset af mindst 8 ud af 10 copywriters).
Bonusinfo:
De første 29 hacks på listen er håndplukket af copy-virtuosen Joanna Wiebe. De er fra hendes Copy School-kursus 10x Landing Pages. Så glæd dig. Glæd dig til at se dem og bruge dem. (De sidste 12 hacks har jeg ydmygt tilføjet.)
Let’s get to it.
Hvad er fascinations?
“Fascinations are sentences designed to conjure intense curiosity and compel action, in that order.”
Sådan definerer ordmesteren Eddie Shleyner fascinations i kurset Master Fascinations: The Single Most Important Copywriting Skill.
De er sætninger, der teaser og gør dig så nysgerrig, at du bliver nødt til at skride til handling.
For de viser dig kun en flig af, hvad du har i vente:
Du skal tilmelde dig webinaret, købe produktet eller hoppe med på nyhedsbrevet for at få den e-bog (nu!) – e-bogen, der gi’r dig:
- De tre simple copywriting-teknikker, der på få uger kan få selv en nybegynder med flakkende øjne til at tro på sig selv og skrive landingssider, der konverterer så godt, at kunderne er villige til at betale tre gange så meget for teksterne.
- 15 ord, du skal sende i en mail til dine kunder, så de med det samme godkender din nye pris (se side 9 i e-bogen).
- En lektion i den ofte oversete ‘Grow it’-metode, der lærer dig, hvordan du sætter en prop i bunden af din bankkonto, så den bliver ved med at bugne – også selvom priserne på fødevarer og el bliver ved med at stige (og coronaen måske igen prøver at få ram på din forretning flere måneder i træk til vinter).
You see?
Du får løftet sløret for, hvad der venter dig, hvis du slår til – på en måde, der er svær at ignorere. På en måde, der er fascinerende.
Fascinations bliver typisk brugt i:
- punktopstillinger
- emnelinjer i emails
- PS’er
- underoverskrifter
- overskrifter.
Oprindeligt var fascinations lig med fængende punktopstillinger. Altså når man sagde ‘fascinations’, så mente man punktopstillinger, man ikke kunne ignorere.
Men det giver mening at sige – som Eddie Shleyner gør – at fascinations er teasende sætninger, fordi man kan bruge dem så mange forskellige steder (i emnelinjer, overskrifter mv.).
Fascinations blev opfundet af copywriting-legenden Mel Martin i 1960’erne. Her kan du se en punktopstilling, som ‘the Godfather of fascinations’ har skrevet (klik på billedet for at få forstørret teksten):
Mere Mel? Så kig forbi denne (video)gennemgang af et af hans STORsælgende salgsbreve, hvor den ene fascination efter den anden teeeaser.
Hvorfor virker de?
Du har nok fanget det:
Vi mennesker er nysgerrige.
Vi vil vide …
- … hvad der sker på den næste side i Jussi-krimien.
- … hvad der sker efter reklamerne, når TV-værten lige har sagt, ‘at efter pausen skal det handle om ny forskning fra England, der måske kan gøre os klogere på, hvordan vi kan leve op til 5 et halvt år længere ved at spise en ganske ukendt grøntsag’.
- … hvad der sker i næste afsnit af vores yndlingsserie, når den slutter med, at hovedpersonen snubler og ruller 20 meter ned ad en stejl bjergside.
Vi kan (næsten ikke) modstå en god cliffhanger. Og en fascination er lige præcis en cliffhanger. En cliffhanger, der skaber et såkaldt curiosity gap.
Det vil sige en afstand mellem det, vi ved lige nu – eller det, vi kan lige nu. Og så det vi gerne vil vide eller kunne.
Og når vi ved, hvor vi kan få den viden eller kunnen henne – så bliver vi draget i den retning. For vi vil gerne ha’.
Man kan sige, at fascinations giver læseren en del af puslespillet – men ikke det hele. De skal gøre noget for at få resten af brikkerne. Og det er styrken ved fascinations.
Lad os se på 2-trins-metoden til at skrive fascinations, der får dine konkurrenter til at kradse sig i hovedbunden over, hvordan du lige fik overtrukket din tekst med så meget glasur.
2-trins-metoden til at skrive uimodståelige fascinations
Trin 1
Når du gerne vil skrive fængende om dit produkt, din service, dit nyhedsbrev, webinar, foredrag, nye e-bog eller, ja, you name it – så start med at skrive de features, tips eller det indhold ned, du gerne vil skrive fascinations til.
Hvis du for eksempel udlejer containere, kan det være, du gerne vil tease et webinar med 6 praktiske tips til de potentielle kunder. Til dem, der måske gerne vil leje en container til opbevaring af møbler og fyldte flyttekasser, fordi huset skal renoveres indvendigt.
I webinaret vil du fortælle om:
- hvilken farve container I anbefaler, hvis containeren skal stå i haven.
- hvordan man bedst muligt pakker en container med møbler, så de ikke går i stykker.
- hvordan det bedst kan betale sig at stable flyttekasserne, så de potentielle kunder nemt kan få fat i deres ting, mens de bygger om.
- hvordan den potentielle kunde undgår at kasserne med skrøbelige ting vælter.
- at man i øvrigt kan bruge en container til mange andre formål (mersalg).
- en ting, man altid skal huske, når man lejer en container.
Det er altså din liste med det indhold, du gerne vil skrive fascinations til.
Step 2
Nu skal du i gang med at bruge løs af de 41 hacks, der kan sætte fuld teaser-smadder på din tekst.
Du får listen om et øjeblik. Først skal du have en instruks til, hvordan du bruger den – og lige se, hvordan et udvalg af de forskellige hacks kan forvandle de 6 container-bullets, så de bliver noget mere fængende.
Instruks til brug af de 41 hacks: Pluk 2-3 af dem, og få dem æltet ind i den tekstbid, du gerne vil gøre mere teasende.
For så kan en tekst om et container-webinar for eksempel komme til at se sådan her ud:
- Den no brainer-farve, designekspert Janni Lucca-Mortensen (kendt fra DR) anbefaler til containeren, der skal stå i din have – så naboerne ikke tænker ‘sikke et skrummel’, når de går forbi den.
- Hvordan du pakker en container som en pro ved at følge vores ‘Max it up’-metode – så du undgår, at sofaen får en flænge og der ryger et hjørne af bogreolen, når du skal bære dem ind i containeren.
- Hemmeligheden bag at stable flyttekasser, så du nemt kan få adgang til dem, mens du bygger om (hvis du for eksempel pludselig får brug for plaster og brintoverilte, fordi hammeren, ja … #!!%!)
- Måden som kun de mest erfarne flyttemænd stabler flyttekasser på (den er ukendt for de fleste), så du er sikker på, at mormors spisestel og de nye designerlamper ikke bliver smadret, fordi kasserne vælter.
- Hvorfor en container også kan være løsningen på et ofte overset problem, som 7 ud af 10 husejere oplever.
- Den ene ting, du aldrig må gøre, når du lejer en container (men som 91 % af alle førstegangslejere glemmer).
Og nu til listen.
Enjoy:
41 hacks, du kan bruge til at gøre dine sætninger uimodståelige
1) Den gode nyhed inde i den dårlige
Eksempel:
95 % af alle Danskere kommer til at mærke de højere priser på bl.a. el, fødevarer og olie på deres pengepung – den gode nyhed er, at det ikke behøver være sådan. Her fortæller vi hvorfor, og giver dig en konkret metode til at styre skuden sikkert igennem det oprørte farvand.
2) Hemmeligheden bag
Eksempel:
Hemmeligheden bag et call to action, der får flere til at klikke.
3) Giv det en spændende navn
Eksempel:
HjerneRO-metoden giver dig mere overskud på fire uger. Den er udviklet af psykologer og testet af læger.
(Tak for lån af HjerneRO-navnet til Mads og Martin fra Mindcamp.)
4) Sammenlign med andre
Eksempel:
Den ene ting, der gør dig bedre til at skrive fascinations på under 1 time (en teknik, som – til din fordel – mindst er overset af 8 ud af 10 copywriters).
[Regibemærkning: Du får teknikken senere her i artiklen.]
5) Hvis det [store system] ændrer sig
Eksempel:
Tilbud: Prøv online-værktøjet, der sikrer din økonomi en gang for alle, hvis coronaen igen får dine kunder til at begrave dankortet i lommen og ignorere dine købsknapper. Vi sænker prisen med 75 % måneden ud, så din pris er 49 kr. ekskl. moms de første tre måneder.
6) (Hvor du kan finde det)
Eksempel:
15 ord, du skal sende til dine kunder i en mail, så de med det samme godkender din nye pris (side 9 i e-bogen).
7) Indtjeningspotentialet
Eksempel:
Cecilie solgte for 78 % mere, efter hun ændrede denne ene ting i sin salgsmail.
8) Ond verden / ond regering / ondt system
Eksempel:
Når du føler, det er dig og dine forkrampede skrivefingre mod hele verden – så brug disse tre teknikker (og et heltemodigt tip fra Game of Thrones) til at trodse skrivefrygten.
9) En overraskende god verden
Eksempel:
“Så smertefrit forventede jeg ikke, tandlægebesøget ville være. Mød Malte, der sørgede for, at min puls ikke stak af på et eneste tidspunkt, mens jeg lå i tandlægestolen.”
10) At udfordre den måde et produkt normalt bruges på
Eksempel:
Du tror måske, at en container (kun) er noget, Maersk sejler rundt med – og lastbilchaufføren kører landet tyndt i. Men faktisk kan den aflange metalkasse være løsningen på et problem, som 7 ud af 10 husejere oplever.
Tag testen, og se, om du er en af dem, der kan lægge hovedpinen på hylden ved at have en container plantet mellem græsstråene i din have.
11) Den ofte oversete
Eksempel:
Den ofte oversete skrivefinte til at vinde en VIP-billet til din læsers hjerte.
12) Det virker rigtigt, men det er faktisk forkert
Eksempel:
“Jamen man skal da have mindst 10 års erfaring for at kunne skrive tekster, der sælger”, tænker du måske. Men. Det er en myte.
I kurset her får du 13 konkrete teknikker, du kan bruge til at skrive, så du STORsælger – uanset om du opdagede ordet copywriting i går eller har trænet skrivemusklerne ved tastaturet længe.
13) Den ene
Eksempel:
Den ene og nemme ting, du kan slå til på din mobil, så du endelig kan lægge den væk – så du undgår at sidde med (zombie)snuden plantet i skærmen.
14) Et kendt fact / et ukendt fact
Eksempel:
15) Den ____este måde
Eksempel:
Den eneste måde, du virkelig kan sikre dit hjem mod ubudne gæster med brækjern under armene.
17) Bedre end
Eksempel:
18) Sådan / Hvordan
Eksempel:
Se punkt 17👆
19) Derfor / Hvorfor
Eksempel:
20) Derfor skal du aldrig
Eksempel:
Derfor skal du aldrig kritisere dig selv og give op, når dit første udkast ligner noget, katten har slæbt med ind (på din skærm).
21) Hvad
Eksempel:
Hvad alle tekstforfattere burde vide om adfærdsdesign.
22) Hvad du har savnet
Eksempel:
Her er værktøjet, du har savnet, hvis du gerne vil gøre din tekst endnu nemmere at læse.
23) Hvad du aldrig skal
Eksempel:
Den ene ting, du aldrig må slå til i MailChimp, hvis du gerne vil have din åbningsrate til at stikke af i et lynende formel 1-tempo.
24) På det her tidspunkt skal du ikke
Eksempel:
På det her tidspunkt skal du ikke lægge dig til at sove, hvis du gerne vil vågne 10 % mere frisk hver dag året rundt.
25) Her skal du ikke
Eksempel:
På dette punkt skal du ikke give dit barn zoneterapi, hvis du gerne vil have, at den timelange gråd skal stoppe.
26) Er du …? Gør du? Gør din …?
Eksempel:
Er du også en af dem, der lægger ansigtet i skeptiske folder, når jeg siger, at du bliver en bedre tekstforfatter af at gå væk fra tastaturet? Så prøv at læse med her.
27) Tal
Eksempel:
31 retoriske virkemidler til at forføre din læser (og +100 eksempler).
28) X kr. / X %
Eksempel:
Jeg vil gætte på, at 70 % af alle på LinkedIn ikke helt ved, hvad de skal skrive om for at brænde igennem som en anden Heine Aaen. Er du en af dem? Så få det ændret på under 15 minutter. Lige her.
29) Har du nogensinde?
Eksempel:
Er du nogensinde gået sukkerkold i Netto kl. cika 17-ish efter arbjede? Så skal du kende denne snack, der ‘genstarter maskinen’ på under fem minutter – samtidig med den er sund som to gulerødder og et broccolihoved. Og så smager den endda godt.
🥹 Så nåede vi til enden af Joanna Wiebes liste med hacks. Som hun siger, så skal man selv fortsætte den. Og det har jeg gjort. Her får du 12 ‘byggeklodser’ mere til dine fascinations:
30) Undgå
Eksempel:
Den nemme måde at undgå, at 20 % af dine billeder fra brylluppet er uskarpe og lige til at slette (mens du ærgrer dig til salte tårer).
31) Derfor skal du altid
Eksempel:
Derfor skal du altid indlede din salgstekst med dette ene ord.
32) Sproglige billeder
Eksempel:
Det tomme Word-dokument rækker tunge af dig.
[Psst!: Her kan du i øvrigt få det sorte bælte i disciplinen billedsprog.]
33) ___ere end
Eksempel:
Her er tippet til en bedre kondi, der er nemmere at bruge end tændknappen på din kaffemaskine om morgenen.
34) Myter
Eksempel:
3 myter om såkaldt gode tekster, du skal kende.
35) Den nye trend
Eksempel:
Kom bagom den nye trend blandt de bedste tekstforfattere i verden. Hvad er den? Og hvordan kan du selv komme i gang?
36) En enkelt ting skiller sig ud
Eksempel:
Denne tekst ser glimrende ud – men en enkelt ting falder i øjnene og trækker ned.
37) Flere og flere
Eksempel:
Flere og flere danskere bruger denne metode til nemt at komme i form (inden bikinien og badeshortsene skal findes frem fra tøjskabets gemmer).
38) Tal til følelserne
Eksempel:
Den no brainer-farve, designekspert Janni Lucca-Mortensen (kendt fra DR) anbefaler til opbevaringscontaineren, der skal stå i din have – så naboerne ikke tænker ‘sikke et skrummel’, når de går forbi den.
39) Autoritet
Eksempel:
Danmarks førende forsker inden for kosttilskud anbefaler nu, at du tager disse tre vitaminpiller i vinterhalvåret – hvis du vil polstre dit immunforsvar bedst muligt mod forkølelser, influenza og en eventuel ny coronavariant.
40) Et overraskende element
Eksempel:
Hvad klamme biller kan lære dig om salgstekster.
[Sætningen er venligst udlånt fra en emnelinje, Heine har leveret i din indbakke, hvis du er med på hans nyhedsbrev.]
41) Din genvej til
Eksempel:
Disse tre konkrete råd er din genvej til en sommerferie, hvor du rent faktisk får koblet helt af – så dit (måske sløve) batteri når op på de 100 % igen.
Disse hacks er de 6 container-fascinations fra tidligere sat sammen af
Kan du huske de 6 container-fascinations?
Vi kaster lige et blik mere på dem, så du kan se, præcis hvilke af de 41 hacks, jeg har brugt til at skrive dem – så du kan få en endnu bedre idé om, hvordan du selv kan flikke fascinerende teasere sammen:
#1
Den no brainer-farve, designekspert Janni Lucca-Mortensen (kendt fra DR) anbefaler til containeren, der skal stå i din have – så naboerne ikke tænker ‘sikke et skrummel’, når de går forbi den.
Sat sammen af:
- 3) Giv det en spændende navn (no-brainer-farve)
- 38) Tal til følelserne (‘hvad vil naboerne ikke tænke!?’)
- 39) Autoritet (når designeksperten fra DR siger det, må det være sandt).
#2
Hvordan du pakker en container som en pro ved at følge vores ‘Max it up’-metode – så du undgår, at sofaen får en flænge og der ryger et hjørne af bogreolen, når du skal bære dem ind i containeren.
Sat sammen af:
- 3) Giv det en spændende navn (‘Max it up’-metoden)
- 18) Sådan / Hvordan (Hvordan du …)
- 38) Tal til følelserne (undgå, at sofaen får en flænge og der ryger et hjørne af bogreolen)
- 30) Undgå (undgå, at …).
#3
Hemmeligheden bag at stable flyttekasser, så du nemt kan få adgang til dem, mens du bygger om (hvis du for eksempel pludselig får brug for plaster og brintoverilte, fordi hammeren, ja … #!!%!)
Sat sammen af:
- 2) Hemmeligheden bag (Hemmeligheden bag at stable …)
- 38) Tal til følelserne (… hvis du for eksempel pludselig får brug for plaster og brintoverilte, fordi hammeren, ja … #!!%!).
#4
Måden som kun de mest erfarne flyttemænd stabler flyttekasser på (den er ukendt for de fleste), så du er sikker på, at mormors spisestel og de nye designerlamper ikke bliver smadret, fordi kasserne vælter.
Sat sammen af:
- 14) Et kendt fact / et ukendt fact (den er ukendt for de fleste)
- 38) Tal til følelserne (… så du er sikker på, at mormors spisestel og de nye designerlamper ikke bliver smadret …).
#5
Hvorfor en container også kan være løsningen på et ofte overset problem, som 7 ud af 10 husejere oplever.
Sat sammen af:
- 10) At udfordre den måde et produkt normalt bruges på (‘også’ fortæller her, at der er en anden måde end den gængse, man kan bruge en container på)
- 11) Den ofte oversete (… et ofte overset problem …)
- 19) Derfor / Hvorfor (Hvorfor en container …)
- 27) Tal (7 ud af 10).
#6
Den ene ting, du aldrig må gøre, når du lejer en container (men som 91 % af alle førstegangslejere glemmer)
Sat sammen af:
- 13) Den ene (Den ene ting …)
- 20) Derfor skal du aldrig (… du må aldrig …)
- 28) X kr. / X % (91 %)
- 38) Tal til følelserne (“Argh, jamen det lyder jo lidt alvorligt – og jeg er førstegangslejer. Der er noget, jeg skal vide her. Og jeg vil jo heller ikke se dum ud, hvis jeg falder pladask i og laver en fejl, jeg kunne have undgået.”).
✏ Hov … Du har jo slet ikke set et par eksempler på fascinations fra Joanna Wiebes hånd. Det laver vi om på med det samme.
Her kan du se, hvordan hun teaser regnskabsprogrammet QuickBooks:
Den ene ting, der gør dig bedre til at skrive fascinations på under 1 time (en teknik, som mindst – til din fordel – er overset af 8 ud af 10 copywriters)
Kender du copyworking?
Det er en metode til at blive en bedre skribent. Den går i al sin enkelhed ud på, at du kigger på en fascination – og så skriver du den ord for ord ned på et stykke papir.
“Og hvorfor nu det?”, spørger du. “Hvorfor kan jeg ikke bare læse dem og lade mig inspirere? Eller skrive dem ind på min computer?”
Det er fordi, der er en ganske eftertragtet fordel ved at gå old school og skrive i hånden:
Det sænker dit skrivetempo, så du får bedre tid til at dvæle og reflektere over, hvad det er, der virker i den tekst, du skriver af. Det siger Eddie Shleyner selv:
“If you’re copyworking, you are transcribing proven copy by hand. It sounds painstaking — and it can be — but it’s one of the best ways to internalize the voice and tone and style of another writer. Because transcribing copy by hand slows you down, giving you time to think critically about the original author’s decision-making (e.g. word choice, punctuation, order).”
Og Shleyner har kurateret en liste til dig med 100 fascinations skrevet af en håndfuld copywriting-legender (bl.a. Mel Martin, Gary Halbert og Joe Sugarman).
Det vil sige, det er fascinations, som er testet af i virkeligheden. De har helt konkret været med til at sælge for hundrede af millioner af dollars.
De blev bl.a. brugt i direct mail-kampagner – blev for eksempel trykt på konvolutter, som gerne skulle åbnes, så modtageren ku’ få læst det vedlagte salgsbrev.
Shleyner har delt de 100 fascinations ind i fem portioner med 20 i hver – og tanken er, at du så øver dig hver dag i fem dage. Skriver 20 af i hånden hver dag.
Det tager under en time at få plottet 20 styks af dem ned.
Jeg har selv været i gang med at skrive listen af i hånden – og jeg kan bekræfte, at det er en virkelig god måde at få fascinations arbejdet ind i skrivefingrene.
Eller …
Du kan selvfølgelig også gå i gang med at skrive dine egne fascinations med det samme ved hjælp af 2-trins-metoden:
Trin 1
Vælg en feature eller en bid information, du gerne vil tease for dine potentielle kunder:
For eksempel en feature ved dit produkt, din service, dit kommende webinar, nyhedsbrev eller kampagnemail. Eller måske vil du tease i et PS et sted?
Da jeg skulle skrive underoverskriften til dette afsnit, var mit udkast:
Sådan bliver du bedre til at skrive fascinations med copyworking
Det var her, jeg startede. Men jeg ville gerne tease copyworking-metoden liiidt mere.
Og det blev så til denne fascination:
Den ene ting, der gør dig bedre til at skrive fascinations på under 1 time (en teknik, som mindst – til din fordel – er overset af 8 ud af 10 copywriters)
Trin 2
Vælg så 2-3 hacks fra listen, og brug dem til at skrive sætninger, der teeeaser.
Jeg valgte de her hacks:
- 4) Sammenlign med andre
- 13) Den ene
- 27) Tal
- 11) Den ofte oversete.
👇
Den ene ting, der gør dig bedre til at skrive Fascinations på under 1 time (en teknik, som mindst – til din fordel – er overset af 8 ud af 10 copywriters)
Nu’ det din tur:
Besøg Eddies kuraterede liste med 100 fascinations fra legenderne, og skriv de første 20 af i hånden.
Eller skriv dine egne fascinations ved hjælp af 2-trins-metoden.
Har du brug for input til dine første fascinations, rækker du bare hånden op nede i kommentarfeltet – så skal din underviser nok kigge forbi dit skrivebord.
Del dine indspark