Yeah yeah, vi ved det godt alle sammen:
👉 Pengene er i listen.
👉 E-mailmarkedsføring har højere ROI end nogen anden kanal.
👉 Alle de store påstår, at hvis de kunne ændre én ting i deres forretning, ville de have satset på e-mails fra dag 1.
And yet …
Hos mange af os (bemærk: anekdotisk bevisførelse) bliver e-mailmarkedsføring ofte GROFT underprioriteret:
- Det er den første kanal, vi dropper, når det går skidt (“Ingen opdager det jo alligevel”).
- Vi sætter ikke tid nok af til at lave kvalitetsindhold og en solid strategi (“Kan du ikke lige hurtigt skrive en mail, så vi kan sende noget ud i morgen?”).
- Der bliver lavet utallige fodfejl, selvom vi burde vide bedre (“Preview-text? Ej, det går nok – bare send”).
Det er tydeligvis et enormt potentiale, vi går glip af.
I artiklen her får du 3 taktikker, du skal huske, når du gerne vil have dine mails til at sælge mere – uden at ligne en desperat Sælger Helge.
Jeg har valgt dem, fordi det er så åbenlyst, at det er en god ide at bruge dem … men samtidig noget, som mange overser eller glemmer.
Så hermed en venlig påmindelse fra undertegnede. 🙏
Inden du går videre, skal du lige vide, at når jeg i resten af artiklen taler om e-mails, er det både kampagnemails, automatiserede mails, segmenterede mails og nyhedsbreve. Så altså … das alles. Det er lidt nemmere bare at kalde det en e-mail, når nu det er det, det er.
Hermed de tre taktikker, der øger dit salg:
#1 Re-send til non-openers
#2 Send til KOK’erne og KUK’erne
#3 Send, inden du lancerer
#1 Re-send til non-openers (+ to strategier, du skal kende)
Ja, overskriften er måske lidt kryptisk, så lad mig prøve at brække den ned.
Når du sender en e-mail, deler modtagerne sig i to grupper: Dem, der åbner. Og dem, der ikke åbner.
Sidstnævnte kalder man på marketingsprog for ‘non-openers’.
‘Re-send’ er fancy speak for ‘gensend’.
Så altså ‘Gensend til dem, der ikke har åbnet mailen’.
Lad mig forklare 👇
Hvad nu hvis du har læsere, som egentlig er interesserede i din mail, men som ikke lige havde tid, da du sendte den – og som ikke fik åbnet den senere, fordi, well, life happens?
Eller hvis du har læsere, som ville få masser af værdi ud af indholdet i mailen, men som ikke åbnede den, fordi emnelinjen ikke tændte dem?
Tjo, så ville det nok give god mening at prøve at sende dem mailen igen.
Og helt overordnet kan du jo spørge dig selv: Hvis du kunne få flere til at åbne din mail, ville du så gøre det?
(Jeg gætter på, du svarer ja.)
Dernæst: Hvis flere åbner din mail, er der så også flere, der køber?
(Jeg gætter på, du svarer ja.)
Ergo er det logisk, at det ville være fedt at få flere til at åbne dine mails.
Pointen er:
Du har en række læsere, der har modtaget din mail, men ikke har åbnet den. Og dem bør du give en chance til.
Både for deres og din egen skyld.
Må jeg her præsentere to strategier:
Strategi #1: Den hurtige
Strategi #2: Den effektive
Choose wisely.
Strategi #1: Den hurtige
Hvis du har travlt, men køber ideen om at give din e-mail en tur mere i manegen, kører du ‘Den hurtige’:
Du ændrer emnelinjen og preview-teksten – og sender så den samme mail igen.
Er det svært? Nix.
Tager det lang tid? Næh.
Giver det resultater? Formentlig.
Når du ændrer emnelinjen, vil du måske kunne lokke dem, der ikke åbnede den oprindelige e-mail netop på grund af emnelinjen.
Læg dertil, at du gensender på et andet tidspunkt – hvilket jo i sig selv kan have en effekt på åbningsraten.
Og ja, jeg ved godt, at du også kunne sende den samme mail igen UDEN at ændre noget som helst i den, men det anbefaler jeg altså ikke.
Husk på, at dit e-mailsystem er upålideligt. Selvom du gensender kun til dem, der ikke har åbnet den oprindelige mail, kan du ikke være sikker. Du risikerer dermed, at nogle af dine læsere bliver liiidt emsige over at få den samme mail to gange. (Jo jo, it happens.)
Så: Minimumsindsatsen er, at du ændrer emnelinjen og preview-teksten.
Det er ‘Den hurtige’. Men vil du have mere effekt – for en lillebitte ekstraindsats – så kører du strategi #2:
Strategi #2: Den effektive
Med ‘Den effektive’ tager du den lige et nøk op:
Du laver ikke kun en ny emnelinjne, men justerer indholdet i mailen.
Læg mærke til ordet ‘justerer’: Det er ikke en maraton-redigering eller omskrivning.
Du finpudser. Skærer fedtet fra.
Det, du gør, er:
Skær ned, så der kun er det mest essentielle budskab tilbage. 🔥
Ingen fluff. Ingen fyld. Ingen intro. Bare straight to the point.
Det tager måske 5-10 minutter – men hvis du kan hæve din åbningsrate med tilsvarende 5-10 % (eller mere?), så er det måske en fornuftig investering. Det ved kun du. Det afhænger af din klikrate og konverteringsrate.
Men hvis du ved, at du kan sælge mere ved at bruge lidt ekstra tid på at gensende en tilpasset version af din mail til dine non-openers, så virker det åbenlyst som en klog taktik.
Summa summarum:
Gensend din mail til dem, der ikke har åbnet den i første omgang – enten med ‘Den hurtige’ eller ‘Den effektive’. Det er en ekstremt lille indsats, der potentielt kan give din åbningsrate og dit salg et boost. It’s a no-brainer.
#2 Send til KOK’erne og KUK’erne
Alright, nu bliver det måske lidt højttravende … men hæng i.
Dem, der åbner din mail, fordeler sig i tre grupper:
- Dem, der ikke klikker på et link i din mail.
- Dem, der klikker på et link uden at købe fra dig.
- Dem, der klikker på et link og køber noget fra dig.
Her er vi interesseret i de to sidste.
Jeg kalder dem KOK’erne og KUK’erne:
Dem, der har Klikket Og Købt.
Og dem, der har Klikket Uden at Købe.
Vi lægger ud med førstnævnte.
Til KOK’erne – den helt åbenlyse
Den her kender du jo godt …
… men hvor tit gør du det?
Hvor tit laver du en kampagne på 1-3 mails til dem, der tidligere har købt et af dine produkter?
Mit gæt er: Ikke tit nok.
Men det er tosset. For når de én gang har købt fra dig, så ved du, at de er interesserede i (et af) dine produkter. Og er det i sig selv ikke en god grund til at fortælle dem om dine andre produkter (eller minde dem om, at det måske er tid til at købe produktet igen)?
Du ved altså, at de én gang HAR passeret den nogle gange uoverskuelige barriere, det er at hive tegnebogen frem og lange sedler over disken …
… og som de fleste ved, er det langt lettere at få nogen til at købe, som har købt ved dig før.
Det er logisk og intuitivt – og heldigvis er der også nogen, der har undersøgt det:
Ifølge artiklen her er det fem gange så dyrt at tiltrække en ny kunde i forhold til at beholde en eksisterende kunde.
Ooog så er sandsynligheden for at sælge til en eksisterende kunde 60-70 %, mens sandsynligheden for at sælge til en ny kunde blot er 5-20 %.
Såæh … bare gør det. Du har ikke noget at miste.
Til KUK’erne – den næsten lige så åbenlyse
Dem, der har klikket uden at købe, udgør en særlig del af din målgruppe.
For de er måske interesserede … og siden de ikke har købt (endnu), må der være et potentiale.
Det kan selvfølgelig godt være, at de ombestemte sig eller valgte en anden udbyder …
… men hvad nu hvis de faktisk bare kom fra det igen – og gerne vil købe hos dig?
Jeg stemmer for, at du giver dem chancen. Det kan jo være, at de lige nu står og mangler netop dit produkt. Så ville det da være synd og skam ikke at minde dem om det, ikke?
Summa summarum:
Send målrettede mails til dem, der har købt ved dig før – og dem, der har klikket på dine links uden at købe. De har vist interesse for dig (eller dine produkter), og derfor vil det være tosset ikke at servicere dem fx med et skræddersyet tilbud eller budskab. Og lur mig om ikke, din ROI er større på en kampagne til køberne/klikkerne end en kampagne til hele din liste.
#3 Send, inden du lancerer
Har du også ‘sleazy sælger’-aversioner?
Det har mange af os. For vi kan ikke lide at blive solgt til.
Stribevis af oplevelser med pressende sælgertyper, der ikke forstår et nej, ikke har sat sig ind i dit behov eller slet og ret er superirriterende har spoleret vores syn på salg.
Det at sælge bliver ofte opfattet som noget negativt – og måske i forlængelse heraf hader, når vi selv er i sælgerrollen.
Det føles … som om vi forsøger at udnytte modparten. 😬
MEN – hvis du genkender ‘sleazy sælger’-aversionen, vil du kunne lide ’Send, inden du lancerer’-taktikken. For her skal du slet ikke sælge noget.
Here we go:
Når du har et nyt produkt/service i støbeskeen, så send din emailliste en mail og fortæl om det.
Fordelen?
Jo, den er dobbelt:
1. Du opbygger forventning hos dine modtagere.
2. Du behøver slet ikke sælge – for der er ikke noget at sælge (endnu).
Det rimer måske ikke på raffineret og bureau-verificeret marketingstrategi at sende en oplysningsmail og fortælle om et kommende produkt …
… men det er enkelt og effektivt.
Og så er det tid til at være brutalt ærlig:
Husker du at sende den mail?
Det behøver ikke engang være avanceret:
- Fortæl, at du brygger på noget godt.
- Fortæl, at du glæder mig megameget.
- Fortæl, hvem det hjælper, hvilket problem det løser, og hvorfor du har lavet det.
- … and spread the love.
Se det som en service til dine læsere:
Du tilbyder jo noget, der faktisk kan hjælpe folk og løse et problem for dem. Det er da fantastisk. Hvorfor skulle du have det dårligt over det?
Næh, før du dine ydelser og produkter ud i verden som den boss, du er. It’s all good. 💪
Summa summarum:
Send en mail til din liste, når du har et nyt produkt på vej. Det gør dem nysgerrige og bygger forventning (husk, at forventningens glæde er den største). Og du slipper for at skulle sælge.
TL;DR
Det var det – tre taktikker til at sælge mere med e-mails uden at ligne en aggressiv nar.
Du får dem her igen:
1. Re-send til non-openers.
Gensend din mail til dem, der ikke har åbnet den i første omgang – enten med ‘Den hurtige’ eller ‘Den effektive’ (se længere oppe). Det er en ekstremt lille indsats, der potentielt kan give din åbningsrate og dit salg et boost. It’s a no-brainer.
2. Send til KOK’erne og KOK’erne.
Send målrettede mails til dem, der har Klikket Og Købt – og dem, der har Klikket Uden at Købe. De har vist interesse for dig (eller dine produkter), og derfor vil det være tosset ikke at servicere dem fx med et skræddersyet tilbud eller budskab. Og lur mig om ikke, din ROI er større på en kampagne til køberne/klikkerne end en kampagne til hele din liste.
3. Send, inden du lancerer.
Send en mail til din liste, når du har et nyt produkt på vej. Det gør dem nysgerrige og bygger forventning (husk, at forventningens glæde er den største). Og du slipper for at skulle sælge.
Tak, fordi du læste med.
Del dine indspark