Du stoler ikke på hvad som helst, vel?
Nej.
Og det gør dine læsere heller ikke.
De er trætte af at blive lovet Joakim von And-guld og lysegrønne skove (hvor enhjørninger 110 % sikkert traver rundt):
- Vi har byens bedste is, burger, morgenbrød [og you name it]
- Vi har Danmarks hurtigste dit …
- … og her får du Danmarks største dat.
Som Flint McGlaughlin, der har det sorte bælte i konverteringsoptimering, siger:
“The post modern consumer is jaded*, and you are going to work really hard to earn their trust.”
*At være træt og udmattet efter at have fået for meget af noget.
Altså:
Dine læsere er trætte af for meget fluff.
Og problemet er, at udsagn som ‘Vi har byens bedste is‘ halter, fordi afsenderen glemmer at fortælle, hvorfor isen er den bedste.
På den måde er hun lysår fra at få kommunikeret sin value proposition effektivt nok – altså det værditilbud, som gerne skulle sælge varen.
For at undgå at havne i samme situation, skal du gøre dig umage med at underbygge dit værditilbud med et solidt fundament, så det bliver troværdigt.
Du skal med andre ord finde de beviser frem, der får dine læserne til at live op og tænke “hun er s** da go’ nok hende der!”
Og netop McGlaughlin ved mere end de fleste om, hvordan man gør det👇
På baggrund af tusindvis af tests har han sammen med sit hold af marketingninjaer fra instituttet MECLABS identificeret 3 teknikker, som kan gøre dine tekster troværdige og få konverteringsraterne til at sætte kurs mod de blinkende stjerner på nattehimlen.
Her viser jeg dig teknikkerne.
Og den ene tør jeg godt gætte på, du kender.
Men de 2 andre?
De er mere sjældne.
Så kig med her, og få opgraderet dit penalhus.
Jeg har også 17 eksempler med til dig fra den virkelige verden – så du kan se, hvordan du nemmere kommer i mål med at skabe troværdighed.
Trust me😉
Din genvej til troværdige tekster (og sjovere konverteringsrater)👇
1) Brug tal, der gør din tekst mere konkret
Nu skal du finde din indre talnørd frem.
Ej, bare rolig. Det’ ik’ så slemt.
Men du skal på jagt efter tal, der kan understøtte dine udsagn. Det hedder også kvantifikation.
Og du kvantificerer, hvis du for eksempel i en jobansøgning skriver, at du har 9 års erfaring med copywriting i stedet for bare at skrible ned, at du er en erfaren ordsmed.
Her får du 7 eksempler fra den virkelige verden – så du ikke er i tvivl om, hvordan du kan bruge tal til at skabe tillid i din næste tekst.
#1: De glutenfrie kiks
Hvis du for eksempel sælger glutenfrie kiks og skriver det her på pakken:
“45% less sugar than the average gluten free biscuit”
Så er det en god idé, at der også står det her:
“We’ve compared our Oaties to over 100 sweet gluten free biscuits, and the good news is that they contain 45% less sugar that the average of those biscuits. See our website for more details […]”
Og på deres hjemmeside kan man endda med egne øjne se hele listen med de mere end 100 andre glutenfrie kiks, de har sammenlignet med.
Altså ingen fluff, men bare fuld plade i troværdighed.
#2 Lister med e-mails
Hvis du sælger lister med e-mails og slår dig op på det her:
“The Most Accurate Mailing Lists Available!”
Så kan du underbygge dit udsagn på den her måde med masser af tal:
Altså at de bl.a. har flere end 600 researchers, der laver over 26 millioner verifikationsopkald om året – hvilket svarer til ca. 80.000 opkald om dagen.
Og lad os da bare dvæle lidt ved casen.
Det er dygtige folk fra MECLABS, der har stået for den. De forsker i, hvad der virker inden for marketing.
Da de hjalp virksomheden med at optimere deres side, var der 201 % flere, der valgte at udfylde lead gen-formularen på billedet – bl.a. fordi siden nu var mere troværdig.
Sådan her så teksten ud, før de gik i gang:
Her får de ikke på troværdig nok vis kommunikeret kvaliteten af deres lister med e-mails – altså at de faktisk gør sig umage for at ringe rundt og få verificeret adresserne, så kunderne undgår at købe lister med adresser, som ikke længere er i brug og derfor er uden værdi.
De nøjedes med bare at postulere, at de har ‘the Most Accurate Mailing Lists’ + at oplyse, at man får 500 gratis leads, hvis man udfylder deres lead gen-formular – som de så viser dig med det samme.
I den optimerede version underbygger de postulatet, inden du når ned til lead gen-formularen.
Det gør en Himalaya-stor forskel.
#3 Novasol
Hvis du er Novasol (som udlejer sommerhuse) og lokker med …
“Branchens største udlejningspotentiale”
… fordi du gerne vil overbevise sommerhusejere om, at de skal leje deres sommerhus ud via Novasol-hjemmesiden (og ikke de mange konkurrenters) – så kan du understøtte dit udsagn med et tal som dette:
Mere end 80.000 besøgende kigger hver dag forbi deres hjemmeside.
Tallet fortæller dig, at der er noget om snakken.
Det er ikke bare dig … 😉
… hvis du synes, du har set eksemplerne før.
For lige nu læser du tredje og sidste del i serien om value propositions (aka værditilbud på dansk) – altså tekst, der giver dig flere kunder i biksen, fordi du husker at fortælle, hvilken værdi du tilbyder din læser.
Og altså i del 1 brugte jeg de 3 eksempler, da jeg forklarede, hvad en value proposition er.
🎉 Vild med value?
Så sus forbi del 1 og 2 lige her:
👉 I del 1 får du en grundig intro til spørgsmålet, der er nøglen til at skrive tekster, der kommunikerer værdi.
👉 I del 2 får du styr på, hvordan du får flere til at sige “ja tak!” ved at gi’ din tekst mere appel og formidle eksklusivitet (og på den måde skrue op for værdien).
#4 MCS Foreningen
Hvis du er MCS Foreningen – en forening for duft- og kemikalieoverfølsomme, der arbejder for mindre kemi i det offentlige rum – kan du gøre et slogan troværdigt på den her måde:
“Ren luft uden duft, tak!
300.000 danskere er generelt generet af parfumedufte.
Mere end 17.000 af dem bliver decideret syge, når de udsættes for luftbårne dufte og kemikalier.”
På den måde svarer du med tal på, hvorfor ren luft er vigtigt – og altså hvorfor udsagnet er værd at tage seriøst.
#5: e-Boks
Hvis du er e-Boks og gerne vil fortælle, at du er en virksomhed, der gør noget godt for miljøet, så kan du skrive sådan her:
Altså i stedet for bare at skrive, at “vi gør noget godt for miljøet”, så fortæller du, at:
“… verden sparer 1 ton papir og 2513 kg. CO2 hver eneste time døgnet rundt – 365 dage om året.”
#6: bro
Hvis du er bro og siger det her om din blog:
“Danmarks største blog om kommunikation og adfærd”
Så kan du skabe tillid ved at huske også at sige, at:
“bro blog har 38.000 pennevenner.”
#7: Silent Leadership Masterclass
Hvis du gerne vil overbevise dine potentielle kunder om, at din masterclass er lige så god, som du siger, den er – så kan du bruge tal på denne måde:
“9 ud af 10 deltagere anbefaler denne masterclass til kolleger – med en gennemsnitligt evaluerings-score på 9,5 ud af 10”
2) Vær hulens specifik
Bytte bytte købmand.
Det skal du i gang med nu. For når du skal skrive specifikt, skal du bytte generelle beskrivelser ud med – ja – specifikke facts. Det hedder også specifikation.
Her får du 3 eksempler fra den virkelige verden – så du ved, præcis hvordan du får skiftet stjernespillerne ind på dit teksthold.
#1: Rigtigmad
Forestil dig, at du står i Føtex og ser en færdigret i fryseren, som der står “100 % naturligt indhold” på.
Stoler du så uden videre på postulatet?
Njaa …
Men hvis der nu stod:
“Fri for alle kunstige e-numre, konserveringsmidler, farvestoffer, GMO og alt andet, der ikke hører hjemme på din tallerken. Altid 100 % naturligt indhold.”
Så er det en anden sag, ikke?
Det generelle udsagn “100 % naturligt indhold” er nu underbygget med specifikke facts.
#2 Hosting
Nu bliver det lidt teknisk.
Men jeg har taget de her to hosting-eksempler med, da de så fint viser, hvordan man kan gøre en tekst specifik (de er venligst udlånt af MECLABS):
Se, hvordan de erstatter det generiske ‘backed by proven accreditations’ (altså certificeringer og uvildige standarder inden for et område) til en liste med de specifikke certificeringer:
“IS027001, AS/BS7799, SunTone, RedHat, ASIO and DSD”.
Og i det andet eksempel sørger de for at bytte det generiske ‘reliable services’ ud med en liste på tre ting, som er vigtige inden for hosting:
“1) 99.9% uptime guaranteed 2) guaranteed response time 3) guaranteed time to repair.”
Og hvis du ikke lige er med på alle de her teknikaliteter (jeg er det dårligt), så gør det ikke så meget. For jeg håber, du alligevel kan se, hvordan du kan gøre det samme med dine tekster:
Tage et generelt udsagn og erstatte det med en specifik liste.
#3 Neutral
Nu tænker du måske på håndsæbe, shampoo og vaskemiddel uden duft.
Men der er også et andet brand, der hedder Neutral. Og de laver tøj, hvor de bruger så lidt kemi som muligt i produktionsprocessen.
Det er dem, det handler om her.
For at skabe troværdighed i forhold til, at de rent faktisk har skåret gevaldig ned på deres kemiforbrug i tøjproduktionen, er de certificerede. Og på den måde kan de dokumentere, at de lever op til laaangt flere standarder end (gætter jeg på) 95 % af alle andre tøjbrands.
Og deres side med alle certifikaterne er pokkers (tekst)interessant.
Først og fremmest siger de selv:
“DON’T TAKE OUR WORD”
Som i “læs selv om alle certifikaterne her!“. Og så går de ellers i dybden med at fortælle om dem.
For eksempel sådan her, når de skal fortælle, hvilken forskel deres GOTS-certificering gør (GOTS står for ‘Global Organic Textile Standard’, og når du har den certificering, er det en garanti for, at dit bomuldstøj er økologisk):
“It’s biological fertilizers and earthworms instead of chemicals.
It’s cleaner rivers and groundwater, enriched biodiversity and toxic free handpicking by farmers.”
Så i stedet for bare at sige, at “vores bomuld er økologisk og dermed godt for både miljø og mennesker”, så får vi specifikke facts serveret:
De bruger biologisk gødning (og ikke kemisk), hvilket betyder renere vand, øget biodiversitet og nul gift i bomuldsplanterne – så dem, der plukker bomulden, undgår at blive syge.
Og så er der endda et link, hvor du kan finde endnu mere specifik information om GOTS-certificeringen.
Jeg sidder og klapper lige nu. Det er jo så herligt specifikt.
👏
3) Lad nu de andre fortælle, hvor fantastisk du er
Let the others do the bragging, som man siger.
For når du får andre til at skyde de rosende ord af sted om dig selv, så er det jo bare 1081 % mere troværdig, end hvis du selv stiller dig op på ølkassen i Kongens Have og råber “jeg eeer verdens bedste!”
At give andre ordet kender du måske også under navnene tredjepartsvalidering eller verifikation.
Her får du 6 eksempler på, hvordan andre gør sig i den disciplin.
#1 nemlig.com
Det siger de om sig selv:
“Vi er billigst online”
Og sådan underbygger de påstanden:
“nemlig.com er vinder af B.T.s og Politikens pristjek.”
#2 Fastspeed
Det siger de om sig selv:
“Danmarks hurtigste bredbånd”
Og sådan underbygger de:
De er er kåret af Ookla.
#3 Hiper
Det her siger Hiper om sig selv:
“Mest værdi for pengene”
Og sådan underbygger de påstanden:
Hiper er kåret af Loyalty Groups Brancheindex Internet 2020 og 2021 – og det er blandt alle internetudbydere.
De fortæller også, at undersøgelsen er din garanti for, at du får den bedste internetløsning på markedet – både målt på hastighed og pris.
#4 CBB
Det siger de om sig selv:
“DANMARKS MEST TILFREDSE KUNDER”
Og sådan underbygger de:
De er vinder af Loyalty Award 2021.
Og de uddyber:
“Vi har de mest tilfredse mobilkunder, når de skal vurdere CBB Mobil i forhold til resten af markedet.”
#5 WAOO
Det siger de om sig selv:
“DANMARKS BEDSTE INTERNET X 10”
Og sådan underbygger de:
“WAOO ER DANMARKS BEDSTE INTERNETSELSKAB – NU FOR 10. ÅR I TRÆK
Vi er glade for og stolte af at kunne sige, at vi nu for 10. år i træk er blevet kåret af forbrugerne som Danmarks bedste internetselskab (Kilde: Loyalty Groups BrancheIndex™ Internet 2021).
Tak til streamerne, gamerne, googlerne – ja, alle vores fantastiske kunder.
Det betyder, at vi for 10. år kan kalde os for leverandør af Danmarks bedste internet til Danmarks mest tilfredse og loyale kunder.
Vi vil selvfølgelig fortsat arbejde hårdt for at leve op til den fornemme hæder og blive ved med at gøre din digitale verden endnu nemmere, hurtigere, sjovere og rigere.”
#6 … og hvad gør vi så selv her på Tekstr_?
Jamen vi gi’r egentlig bare ordet til en læser, når vi gerne vil fortælle lidt om vores nyhedsbrev:
✏️ “Jeg ELSKER jeres nyhedsbreve. De giver så meget værdi og er med i den lille udsøgte stak af nyhedsbreve, som jeg altid åbner, læser og bliver klogere af.”
– Helle Bentzen, søvncoach
Endnu en gang tak for ordene, Helle🙏
Og:
DU skal altså også lige have en tak:
Tak, fordi du har svunget dig fra (ord)lian til (ord)lian hele vejen herned:
🙌
Og lad os da så lige samle op på de ord, du var igennem
For sådan her ser din genvej til troværdige tekster, der konverterer bedre, ud:
- Brug tal til at underbygge dine udsagn.
- Byt generelle beskrivelser ud med specifikke facts.
- Giv andre ordet, når du gerne vil sige noget pænt om dig selv.
Del dine indspark