Du har styr på din søgeordsanalyse (yay you).
Nu er det endelig tid til at skrive din labre SEO-tekst.
Men hvordan får du søgefraser som: “Grov pizzadej”, “hvad er virksomhedskultur?” og “symptomer på stress” sat sammen til tekster, som dine læsere æder råt og søgemaskinerne elsker?
Lyt godt efter …
Her i kapitel 3 af den store seo-guide til tekstforfattere får du 7 skrivetips, der gør dit indhold klar-parat-go til at spurte frem i søgeresultaterne. Det er her, du som SEO-tekstforfatter for alvor skal flexe skrivemusklerne.
Du læser lige nu det første af to kapitler dedikeret til at producere labre seo-tekster
Kapitel 3 er dedikeret til, hvordan du skriver den formidable tekst, som læseren lystigt blæser igennem, når de finder frem til din side. Men det er kun den ene side af sagen. For når du arbejder med SEO, er der også en anden side. En, der er lidt mere usynlig for din bruger. Det gemmer sig i sidens kildekode. Den del tager vi fat på i kapitel 4, når vi dykker ned i title tag, meta description og semantisk HTML. For på trods af snakken om kode og de tekniske begreber, har du også her en vigtig rolle som tekstforfatter.
Det vigtigste du skal vide: Dit indhold skal skabe værdi
Drømmer du om trylleremser, krystaller eller magiske olier, der hjælper dig til at skyde genvej mod toppen af søgeresultaterne, er du gået forkert.
Når det kommer til søgemaskiner, kan du ikke regne med at danse forbi konkurrenterne, hvis du ikke er klar til at yde.
Der er i bund og grund kun en ting der virker, hvis du vil ramme førstepladsen: Hårdt arbejde.
Du skal optimere dit indhold, så det spiller bedst muligt sammen med søgemaskinernes algoritmer. Og det bliver ikke en dans på roser.
Det kan du glæde dig til:
Hack #1: Skriv en tæskelækker overskrift
Mennesker søger primært, fordi de har et problem, Dine fremtidige besøgende har startet deres favoritsøgemaskine op, fordi de har et problem, de hungrer efter at få løst.
De skal eksempelvis:
- have en billig flybillet til Malaga
- finde reserve-kobling til deres røremaskine
- inspireres med hacks til at skrive overskrifter
- lære at skifte gasfjederen i en Renault Scenic
- lure hvordan de selv rammer førstepladsen i Google på ordet ‘valutaomregner’
- få afgjort den der irriterende diskussion ved frokostbordet, som du ved, du har ret i
Og alt muligt andet.
Du har nok fanget den. Mennesker bruger søgemaskinerne til at finde en løsning på deres problemer. Derfor skal du fra første færd vise dem, at du sidder med den perfekte løsning på lige netop deres problem.
Det er her, din overskrift kommer på banen. Men hvordan får du så lige bukket og drejet den perfekte overskrift?
Det er let:
Du hopper direkte ombord i guiden: “Skriv en røvfed overskrift på 10 sekunder: 21 skabeloner, du kan “stjæle” lige nu.” Skabelonerne i guiden er tried and tested, så du er sikker på, at de virker.
Hack #2: Brug PAS-modellen på din indledning
Overskriften er på plads. Du har krogen i mundvigen af den besøgende. Nu gælder det om at få snøret linen ind. iOm lidt disker du op med den forkromede løsning. Det bli’r smukt.
Men hvordan fastholder du interessen? Du skal sikre, at din læser forstår, hvor stor en hjælp du er lige nu. Ellers drøner de bare tilbage til søgeresultaterne og klikker på det næste resultat.
Fagtermen for at hoppe frem og tilbage mellem søgeresultater hedder pogo-sticking. Og din interesse er selvfølgelig, at de besøgende bliver hængende. Tager de kængurustylten lidt for ofte, er det et signal, der i hvert fald hos Google kan påvirke dine placeringer negativt.
Du kan gøre en hel masse for at undgå pogo-sticking. Men som tekstforfatter, så er det selvfølgelig teksten, du har fokus på.
Så her får du et godt råd:
Bliv BFF med PAS-modellen.
Kort fortalt står PAS for Problem, Agitate, Solve. Du finder den store guide til PAS-modellen her. Der lærer du, hvordan din læser bliver hængende, når du:
- beskriver et problem, som læseren kender
“Så er gasfjederen til din Renault Scenic dælme gået i stykker igen.” - agiterer for og uddyber problemstillingen med brugerens følelsesmæssige smerte
“I har næsten allerede dækkene plantet på den tyske autobahn, og du orker ikke lige at vente to uger på at betale en mekaniker 2.500 kroner for meget for at få gasfjederen skiftet, vel?” - præsenterer en løsning (solution) på problemet
“Her er en video, der viser dig, hvordan du nemt skifter gasfjederen selv, så du sparer både tid og penge.”
Hack #3: Fasthold dine læsere med bucket brigades
Jeg sagde det allerede i hack #2. Der er meget, du kan gøre for at undgå pogo-sticking. Her får du endnu et hack til at holde dine læsere fanget.
Teknikken hedder Bucket Brigades. Det er et gammelt copywriting trick, jeg første gang så brugt i SEO-kontekst hos Brian Dean (søgemaskineoptimerings-guru) i artiklen her.
Men hvad er en Bucket Brigade?
En Bucket Brigade er et enkelt eller ganske få ord, der stå på sin egen linje og lokker læseren videre. Du må også gerne kalde det for en cliffhanger, hook eller sådan noget. Men i copywriting-lingo har det fået navnet Bucket Brigade – opkaldt efter de menneskekæder, der eksempelvis hjalp spande med vand frem til ildebrande før i tiden.
Det er altså en kort lille snas, der bygger bro mellem to dele af din tekst. De spiller på din nysgerrighed.
Nu vil du selvfølgelig have eksempler. Det skal du få:
- Og:
- Hør her:
- Men det bedste er:
- På den anden side
- Tænk!
- Husk!
- Kort sagt:
- Det her er skørt:
Og her et par stykker med liiidt mere kontekst:
Eksempel #1
Hør her:
Du kan studere eksempler, suge inspiration til dig og stjæle med arme og ben. Bucket Brigades virker fantastisk. Og de kan være virkelig sjove, når du prøver at diske op med dine egne varianter.
Eksempel #2
Kort sagt:
Prøv Bucket Brigades af i dine egne tekster. Jeg bruger dem meget, når jeg skriver længere artikler til digitale medier. Det kan være en hurtig måde at binde to dele af indholdet sammen. Eller en måde at fange skimmere på. Eller at skabe en lille smule ekstra spænding over din tekst.
Det er selvfølgelig bare et lille-bitte-mikro-mini udpluk af dine muligheder med Bucket Brigades. Leg med dem, og prøv dem af. Du kan også drysse dem ind i dine andre tekster. Det virker.
Hack #4: Plant et nysgerrigheds-frø og fasthold din læser
Igen skal vi have fat i en copywriting klassiker: Seeds of curiosity.
Det er de små frø, du planter i din tekst, så du fastholder din læser længere.
Ligesom når du strækker dig gennem en dødssyg tredje sæson af Handmaids Tale, fordi de stadig ikke har vist, hvordan June løser de problemer, der vælter ned over hende allerede i første afsnit.
Men hvordan pokker planter du sådan et frø i din DIY-guide til installation af gulvvarme?
Lad os tage fat på kilden til det her eminente copywriting-hack. Han hedder Joseph Sugarman, og han coiner første gang teknikken seeds of curiosity i bogen Advertising Secrets of the Written Word.
I bogen giver Sugarman enkle eksempler på, hvordan han planter et lille nysgerrighedsfrø i slutnignen af et afsnit, der ellers var gået lidt død. Lad mig vise dig et par eksempler:
Gulvvarme giver dig en god fordeling af varmen og sørger for stabile temperaturer i hjemmet. Men det kan være dyrt at få håndværkere til at klare opgaven. Det er en god gør-det-selv opgave. Der er bare lige to ting, du skal være opmærksom på, inden du starter.
Eksempel #2
Førende økonomer mener, at recessionen er på vej. Men hvad betyder det for din privatøkonomi?
Her er 4 måder, du kan implementere de små nysgerrigheds-frø i dine tekster:
- Stil et spørgsmål
Når vi ser et spørgsmål, begynder hjernen straks at sukke efter svaret. Så stil masser af små spørgsmål som dem her i din tekst:- Vil du vide, hvad det bedste er?
- Hvad betyder det så for dig?
- Kan du tåle at høre sandheden?
- Giv en forklaring
Når du skal forklare noget teknisk eller meget detaljeret, er det let at kede læseren til at smutte igen (selvfølgelig ikke med vilje). Men brug løftet om en forklaring til at holde fast i dem:- Hvad betyder det så for almindelige mennesker?
- Lad mig forklare
- En anden måde at se det på er
- Forestil dig det sådan her
- Hold vigtig viden tilbage
Et klassisk trick er at pitche en løsning i starten af teksten, som du først rigtig giver til sidst i din tekst. Så er læseren nødt til at blive hængende gennem hele teksten (og du skal huske at holde dit løfte).- Læs videre og se, hvad jeg fandt frem til
- Bare rolig. Der er en løsning
- Det forklarer vi om lidt
- Pift den op med en personlige historie
Fortællinger og smækre personlige anekdoter har altid en stærk effekt. Men du skal stadig knokle for at holde læseren til ilden. Det kan du gøre med de her små nysgerrigheds-frø:- Så slog det mig
- Men jeg skulle få endnu en overraskelse
- Det bliver bedre endnu
- Og det var der, det for alvor gik galt
Igen. Snup Joseph Sugarmans bog med hacket i lige her. Den er jävla bra.
Hack #5: Drys om dig med de magiske LSI ord
LSI er en forkortelse af Latent Semantic Index. Og hvis det er første gang, du hører om det, kan jeg godt forstå, hvis det lyder en anelse langhåret i dine ører.
Du kan tage et dyk ned i alle detaljerne her. Men det kan godt blive lidt nørdet.
Så her får du den korte version, du har brug for, når du skal snitte SEO-tekster.
Det handler i bund og grund om, hvordan Google prøver at forstå indholdet i din tekst. I gamle dage fokuserede de udelukkende på teksten i det enkelte stykke indhold. Dengang tæppebombede vi tekster med en specifik søgefrase. Det handlede bare om at skrive “billig kaffemaskine” nok gange. Og så var resten lidt lige meget.
(Jep, det er en del af forklaringen på, at SEO-tekster har et ry som noget rigtig bras.)
Sådan er det ikke længere. I dag fokuserer Google på hele tekstens indhold.
Det er eksempelvis den semantiske forståelse, der betyder, at Google ved, om du søger efter biler til leje, ny familiecontainer til indkørslen eller anmeldelser af filmen Biler – den med Lynet McQueen.
Det latente semantiske indeks, der hjælper algoritmen med at sortere indholdet korrekt.
LSI kan groft oversættes til ord, der er relateret til det emne eller søgeord, som du skriver om. Hvis vi fortsætter eksemplet ovenfor, så er der relaterer ordet biler sig til de forskellige søgefraser cirka sådan her:
- Du leder efter en lejebil
I forhold til ordet bil, så er udlejning, pris pr dag og den aktuelle lokation eksempler på LSI-ord. - Du leder efter et nyt drøn af en familiecontainer
I forhold til ordet bil, så er familievenlig, lånefinansiering, isofix, sikkerhed og Renault Scenic eksempler på LSI-ord. - Du tjekker anmeldelser af filmen Biler
I forhold til ordet bil, så er Lynet McQueen, anmeldelse og Disney eksempler på LSI-ord.
Og i forhold til ordet guitar, så er strenge, akkorder og tuner eksempler på LSI-ord.
Det er altså summen af ord, der fortæller, hvad sidens indhold er. På den måde forståralgoritmen forskellen på en produktside og en informationsside. Det kunne – i forsimplet form – være de her ord, der var med til at afgøre det:
- Produktsøgning: guitar, pris, Fender, køb
- Informationssøgning: guitar, noder, metallica, begynder
Begge stykker indhold kunne i princippet være bygget op med guitar som den central søgefrase. Det er ordene rundt om, der hjælper med at afgøre emnet.
Læg mærke til, at LSI-ord ikke er synonymer. Det betyder ikke, at du skal lade være med at bruge synonymer, for de er stadig en fin måde at variere dit sprog på (bare undgå at lave en Joey på den).
Hack #6: Skriv originalt indhold
Du kan være næsten sikker på, at andre har skrevet om det samme emne før dig et eller andet sted på nettet. Uanset hvor niche du er.
Er du på et engelsktalende marked? Bare rolig: Det er næsten umuligt at diske op med noget decideret unikt. De store huller på kortet er dækket ind.
Men uanset hvor meget indhold, der er udgivet, kan du stadig tackle et emne på din egen måde.
Så hvad sidder du inde med, som dine konkurrenter i søgemaskinerne ikke har?
- Måske har jeres virksomhed adgang til jeres egen unikke forskning – brug det!
- Måske kan du levere en mere dybdegående beskrivelse end de andre – gør det!
- Måske har du opdaget en ny måde at gøre noget på – afslør det!
Det gælder med andre ord om, at du finder din egen måde at løse brugernes problem (tilbage til hack #1), så dit indhold er interessant og relevant (Du skal for alt i verden ikke være den, der rækker hånden op, fordi “ahh, jeg vil faktisk egentlig bare sige det samme, som det Maria lige har sagt … ”).
Hack #7: Varier dit sprog
Åh, SEO var lidt mere enkelt i gamle dage. Ikke på sådan en “alt var bedre i gamle dage”-måde. Nix. Det var værre dengang. Specielt teksterne.
Dengang var søgeordstætheden i dine tekster afgørende. Så de knap-så-kreative tekstforfattere gav den fuld gas. Og eksemplet her er meget lig, hvordan en standardtekst så ud, når du optimerede til “billig kaffemaskine”:
Køb billig kaffemaskine
Det er lækkert at have en billig kaffemaskine til når der skal laves kaffe. Her har vi et stort udvalg af billige kaffemaskiner, så du kan finde en billig kaffemaskine til din morgenkaffe. Så find en billig kaffemaskine her.
Den går ikke længere. Heldigvis. Du kan ikke sigte efter en søgeordstæthed på 3 – 5 %, og satse på at være med i kampen om søgemaskinernes førstepladser.
Så husk det:
Drop fokus på søgeordstæthed – nu.
Søgeordstæthed er desværre en sejlivet myte. En af grundene er, at et vildt populært (og på mange måder rigtig godt) WordPress Plugin, der hedder Yoast SEO, stadig bruger det i deres beregning af, hvor godt optimeret dit indhold er.
Googles robot kigger selvfølgelig stadig på ordene og den sammenhæng de indgår i (altså, resten af din side). Men antallet af gange, du får skrevet ‘billig kaffemaskine’ er ikke vigtig.
Fokusér i stedet på at variere dit sprog, så du også får brugt synonymer og emnespecifikke ord. Skriv naturligt og varier dit sprog. Du skal fintune din tekst, så søgerobotterne (også) kan forstå den. Du skal bare ikke skrive som en robot.
Det kan du se frem til i kapitel 4
Så nu er det bare at hoppe til tasterne og få skrevet din næste supersprøde, originalt vinklede og fængende tekst. Med de her 7 hacks i hånden, så er du bedre rustet end de fleste, fordi du har fokus på at levere indhold, der:
- Fanger og fastholder de besøgende
- Hjælper med at løse problemer
- Er drysset over med de drøn relevante LSI-ord
Men jeg lovede også i starten, at der kom et kapitel mere. For en ting er selve brødteksten, men du er måske allerede stødt på ord som meta description, title tag og HTML. Og dem tager vi fat på i kapitel 4, når vi dykker ned i de mere tekniske sider af et godt stykke søgemaskineoptimeret indhold.
For altså …
- Hvad har de der tekniske begreber egentlig med tekstforfatteren at gøre?
- Hvordan får du styr på de tekniske termer?
- Hvad virker egentlig, og hvad er gamle myter?
Frygt ej. Selvom vi kommer til at slynge om os med tekniske termer, så får du selvfølgelig forklaret det hele, så det er let at forstå og lige til at gå i gang med for dig.