SEO har altid været et minefelt af forandringer og tekniske termer. Og der er trends nok at blive forvirret af. Spørgsmålene popper op:
- Hvad betyder Googles ændringer i deres algoritme?
- Hvornår kommer Voice Search for alvor på banen?
- Hvordan optimerer jeg til Rank Zero?
- Træner mine konkurrenter allerede robotter til at skrive toptunede tekster?
Og hvilke spørgsmål er relevante for dig?
Hvad skal du – som tekstforfatter – egentlig vide om søgemaskineoptimering i 2020?
Her får du seks SEO-eksperters håndplukkede råd til dig, så du er klar til at skrive tekster, der rammer toppen af søgemaskinerne.
Det kan du glæde dig til at læse mere om:
- Hvem er de 6 SEO-eksperter?
- Hvordan ser søgemaskineoptimering ud i 2020?
- Har du styr på, hvordan søgemaskinerne virker?
- En lang tekst er ikke det samme som en grundig tekst!
- Case: Snup førstepladsen med semantisk forståelse for dit emne
- Brug dine data til at optimere dit indhold
- Case: +30.000 organiske besøg med kun 3 timers arbejde
- Hvad gør du, når robotterne kommer og skriver dine tekster?
- Hvor tror du, at SEO bevæger sig hen i fremtiden?
Hvem er de 6 SEO-eksperter?
Jeg har håndplukket seks SEO-eksperter til at tale om netop SEO for tekstforfattere. De er – hvis du spørger mig – de bedste til det, de laver. Og nu skal vi plukke deres guldkorn. Men først; hvem er de?
Psst … Klik her og spring direkte til deres svar.
Morten Vadskaer
Morten Vadskær er en durkdreven nordjysk købmand, der har drevet webshop siden 2001. I dag fokuserer han sin tid på shopsystemet Shoporama. Og så driver han sammen med sin hustru Faktorfobi, hvor de sælger UV-badetøj.
Mortens primære salgskanal på sine webshops har altid været SEO, og der er godt knald i salget.
Rasmus Himmelstrup
Rasmus Himmelstrup er en af de første SEO-eksperter, jeg selv begyndte at følge, fordi han altid var nysgerrig og god til at dele ud af sin viden.
I dag sidder han som Head of Resolution hos Resolution Media. En digital virksomhed med kontorer i mere end 70 lande.
Torbjørn Flensted
Torbjørn Flensted skrev den (så vidt jeg ved) første danske bog om SEO, ejer domænet seo.dk og er manden bag Storybase. Har du brug for flere credentials? Ok, han kører også podcasten SEO.
Storybase er et værktøj, der bliver brugt af tekstforfattere verden over, når de skal lave søgeordsanalyse til deres artikler.
Lars Skjoldby
Lars Skjoldby vifter pokalen i SEO-eksperternes 100-meter distance. Det er nemlig ham, der er numero uno, når du søger på “SEO” i Danmark.
Men bortset fra det, så er han høvding i det digitale bureau Skjoldby & Co, hvor fokus er på SEO, SEM og tracking for mellemstore virksomheder og kendte danske brands.
Nikolaj Mogensen
Nikolaj Mogensen er synonym med indhold i topklasse, når han deler ud af sin viden om søgemaskineoptimering på nikolajmogensen.dk og på forskellige danske konferencer.
Han sidder i dag som Head of SEO hos online marketing bureauet s360.
Christopher Hofman Laursen
Christopher Hofman Laursen har erfaring med SEO fra store internationale virksomheder og giver nogle spændende bud på, hvordan tekstforfatterens rolle kommer til at ændre sig, når vi arbejder med SEO i fremtiden.
Han sidder i dag som Lead SEO hos det digitale bureau Impact Extend.
Okay … Let’s get rockin’!
Hvordan ser søgemaskineoptimering ud i 2020?
Googles opdateringer får altid stor opmærksomhed, når de ruller ud. De er en vigtig brik i mange onlineforretninger, så det er naturligt, at vi spørger os selv: “Hvordan påvirker den her ændring mit arbejde?” Vi vil gerne gøre det godt. Vi vil gerne være up-to-speed. Og vi vil gerne lure det trick, der får os foran konkurrenterne.
Derfor er det også en kommentar, der er værd at bide mærke i, når Morten Vadskaer konstaterer:
“Faktum er, at god SEO er det samme i dag, som det var, da jeg startede i 2001. Der er kommet lidt flere parametre på. Men en god tekst vægter stadig højt i dit SEO-arbejde.”
Udfordringen er, at vi hele tiden hæver barren for, hvad den gode tekst dækker over.
Morten Vadskaer peger på, at konkurrencen bliver hårdere. Der er simpelthen flere, der drømmer om en bid af den store internetkage. Googles egne annoncer fylder snart hele søgeresultatet og de store koncerner har for alvor fået smag for et stykke højtbelagt SEO-smørrebrød. Når de først hiver gulddukaterne op af skattekisten, er det svært for os andre dødelige at følge med på kvantiteten.
De kan simpelthen købe flere links, tekster og lækre grafikker, end os andre dødelige.
Men du kan stadig slå dem. Du kan snedigt smyge dig ind på små nicher i søgeordsanalysen. Du kan ramme plet i pressen og score en håndfuld stærke links. Og du kan – fordi du er en engageret ord-aficionado – banke dem til vægs med dit indhold.
Men det kræver først og fremmest en god tekst. For teksten – helt ned i de enkelte ord – er omdrejningspunktet i SEO, fortæller Lars Skjoldby:
“I SEO er det mest centrale element ord. Det er ord, vi putter i søgemaskinen. Det er ord, der får os til at klikke. Det er ord, vi får læst op i voice search. Det er ord, vi læser på en landingsside. Det er ord, der aktiverer målgruppen til den ønskede handling.”
Det betyder, at tekstforfatterens rolle er central i det brede SEO-arbejde. Og her har Lars Skjoldby en lille – og i denne kontekst meget kærkommen – lille stikpille med:
“Det interessante er, at mens der ikke er nogen problemer med at købe en teknisk SEO-specialist til 1000 kroner i timen, så er det virkelig få, der vil købe en tekstforfatter til samme timepris. Det er til trods for, at værdien af teksten er lige så stor og mindst lige så langtidsholdbar.”
Men det kræver selvfølgelig, at du har styr på de grundlæggende elementer af SEO.
For Google bliver bedre til at spotte kvalitetsindhold. Indhold, der engarerer og fastholder dine besøgende. Indhold, der matcher deres behov. Indhold, der er optimeret med et lille drys af den SEO-eliksir, der indeholder forståelsen af, hvordan en søgemaskine som Google virker. Hvordan den læser og indekserer dit indhold. Og hvordan den prøver at afgøre om det er dig, eller de eller de 24.000.000 millioner andre sider om SMART-modellen, der skal dukke op på førstepladsen.
Og det er netop den anbefaling, du får med fra Nikolaj Mogensen.
Har du styr på, hvordan søgemaskinerne virker?
Det er selvfølgelig vigtigt, at du skriver et stærkt title tag og en god meta description. Og har du styr på at få formateret teksten korrekt, så giver det også et plus i karakterbogen. Men skal du virkelig rykke, så skal du vide, hvordan søgemaskinerne forstår din tekst, fortæller Nikolaj Mogensen:
“Grundlæggende skal du som tekstforfatter forstå Googles algoritme. Altså, hvordan Google læser indhold og forstår det. Det handler om mere end den basale on-page SEO (titel, overskrifter, tekst, billeder). Tekstforfatteren skal eksempelvis også kende Googles evne til at forstå synonymer og relaterede søgeord.”
Så hvor er det nu, at du får styr på de ting, som Nikolaj Mogensen fortæller om? Hvis du bladrer et enkelt kapitel tilbage, så kan du læse op på de grundlæggende on-page elementer. Det er en god start. Og går du tilbage til kapitel 3, så dykker vi ned i nogle af de mere avancerede ting omkring, hvordan Google forstår din tekst med eksempelvis latent semantisk indeks (LSI).
Men selvom det hele let kan fortabe sig i tekniske termer, så husk på, at omdrejningspunktet er det samme:
Den gode tekst.
For søgemaskinerne bliver hele tiden bedre til at forstå meningen i vores indhold. Derfor bliver det kun vigtigere, at vi rammer brugeren med relevant og engagerende indhold.
Og netop derfor giver det ifølge Rasmus Himmelstrup slet ikke mening at tale om SEO-tekster:
“Der er ikke noget, der hedder SEO-tekster. Der er blot tekster. Hvis du skriver SEO-tekster, er du bagud. Tekster skrives til og for brugerne – ikke til søgemaskinerne.”
Her peger Rasmus Himmelstrup på noget interessant. Du kan grundlæggende læse citatet på to måder. For det første: Den klassiske SEO-tekst, der er proppet med søgeord og kun har til formål at please en algoritme, er et skodprodukt. Den gavner hverken din forretning eller internettet som helhed. Den sang har vi danset til før, så jeg vil i stedet fokusere på noget endnu mere interessant.
For det andet er søgemaskineoptimering og tekster så gensidigt nødvendige elementer, når du skal tiltrække organisk trafik, at det ikke kan adskilles.
Du kan – hvis jeg nu stiller det lidt firkantet op – slet ikke skrive tekster til nettet uden at lave SEO. Er indholdet ikke relevant at få indekseret, så skal du også tage stilling til det med et noindex-tag. Og du kan ikke søgemaskineoptimere uden tekst.
Det giver også anledning til en lille sidebemærkning. For det er også en reminder om, at nyheder på hjemmesiden er gode muligheder for eksempelvis at understøtte den interne linkbuilding. Og medarbejdersektionen er ikke kun en handy telefonbog for dine eksisterende kunder. Det er også en måde at tiltrække relevant trafik på, hvis du drejer teksten godt.
Det hele kommer tilbage til én ting: Den gode tekst.
Okay. Der er også andre elementer, der spiller ind. Det er bare vigtigt at fremhæve, fordi alle eksperterne i artiklen her er enige med Rasmus Himmelstrup, når han siger:
“Søgemaskinerne beror langt hen ad vejen stadig på forståelse af tekst frem for noget andet. Derfor er tekster stadig en essentiel del af SEO-arbejdet.”
Så er det vist slået fast.
Desværre hersker der en myte om, at lange tekster automatisk er lig med, at de tilraner sig højere placeringer og dermed mere trafik. Men som vi skal se nærmere på nu, så er der afgørende forskel på om en tekst bare er lang, eller om den er lang, fordi den er fyldestgørende.
Den myte skal vi have slået ihjel med det samme.
En lang tekst er ikke det samme som en grundig tekst
Der er lavet en del analyser gennem tiden, der viser en sammenhæng mellem topplaceringer i Google og så længden på teksterne.
Grafen er lånt fra Backlinko. Den lugter jo umiddelbart af, at du bare lige skal lire 1.950 ord af, og så er du godt på vej mod førstepladsen.
Men det er ikke helt så simpelt …
Morten Vadskaer fremhæver, at misforståelsen opstår, fordi den har et gran af sandhed. Den gode tekst ender nemlig ofte med at være lang. Det vigtige er begrundelsen for, hvorfor den søgemaskineoptimerede tekst ofte ender med at være lang. Morten Vadskaer fortæller:
“Der er en tendens til, at folk bare skriver lange tekster, når de hellere skulle skrive grundige tekster. En god SEO-tekst besvarer alle relevante spørgsmål, som den besøgende har om det produkt, den service eller det begreb, der bliver beskrevet.”
Det er den gode gamle “kvalitet over kvantitet”-kæphest, du skal ud og galopere på her. Hvordan du for alvor får afdækket din læsers behov og finder ud af, hvad du skal svare på, kan du læse om i kapitel 2, hvor vi tager fat i søgeordsanalysen og analyserer søgehensigt. Og hvordan du så skærer indholet? Du læser artiklen: De spørger, du svarer.
Og skal du svare på alle spørgsmål, potentielle købere har, om køb af Birkenstock-sandaler, så bliver den artikel nemt ret lang.
Og nu spørger du sikkert, om al den tekst og research ned i emnet nu også kan svare sig?
Det er blevet tid til at tage fat på en case.
Case: Snup førstepladsen med semantisk forståelse for dit emne
Nu skal du se, hvordan grundlæggende søgemaskineoptimering og en grundig forståelse af et emne er afgørende, når du skal jagte topplaceringer i Google.
Her er en case, hvor Morten Vadskaer hjalp med at løfte en side fra Googles gravpladser heeelt omme på side 3 frem til side 1.
Og det er vel at mærke på det ret konkurrenceprægede søgeord: “online regnskab”.
Det første, han fik styr på, var formateringen af teksten og søgeordets placering:
“Siden handlede om online regnskab, men dengang optrådte ordene online og regnskab meget lidt på siden og slet ikke i h1-elementet og h2-elementerne.”
Og så var noget med konteksten i teksten, fortæller Morten Vadskaer:
“Der var ikke noget indhold på siden, der indeholdt ord, der var relateret til emnet regnskab.”
De kastede sig derfor over sidens tekst og tilføjede nye sektioner, så der pludselig var en masse relaterede ord, der blev brugt og beskrevet i teksten. Altså relaterede ord som SKAT, moms, bogholder og så videre. Det hjalp:
“På den måde fik vi opbygget en side, hvor selv den dummeste søgemaskine ikke er i tvivl om, at her handler det om regnskab. Alene ved at ændre på teksten løftede vi indholdet fra side 3 til plads 8 i Google. Et rigtigt godt link og noget hastighedsforbedring af siden gjorde senere, at den flyttede sig op på 1.pladsen, hvor den lå meget stabilt.”
Jeps. Nogle gange lyder søgemaskineoptimering som et fag, der kræver en større teknisk eksamen. Det lyder besværligt i en grad, så det tager pusten fra mange, der bare elsker at skrive gode tekster. Men som Morten Vadskaers case viser, så er det netop den engagerende og grundige formidling, der virker.
Det er gode nyheder for os tekstforfattere.
Og som du skal se nu, er der masser af potentiale i de her optimeringer af eksisterende indhold.
Hang tight.
Brug dine data til at optimere eksisterende indhold
Når din tekst er udgivet og begynder at dukke op i søgeresultaterne, sker der noget nærmest magisk. Den begynder at generere data.
Sætter du Google Search Console op og begynder at grave i data derinde, kan du pludselig se alle de søgefraser, der er blevet brugt til at søge hver enkelt af dine sider frem i Google.
Det ser eksempelvis sådan her ud:
Billedet viser et uddrag af de data, jeg får på min artikel om SMART-modellen.
Uddraget viser, hvor mange der klikker sig ind på siden efter at have søgt i Google på smart modellen, smart mål og smart model. Jeg kan se, hvor mange eksponeringer artiklen har fået. Jeg kan se, hvor mange der klikker fra søgeresultatet og ind på siden. Og så kan jeg se min gennemsnitlige placering.
Nu var der ikke noget overraskende i, at min artikel om SMART-modellen blev fundet på lige de her søgefraser. Det interessante er, at artiklen er blevet vist i Google på mere end 400 forskellige søgefraser den sidste måned. Det er i den underskov af søgefraser, de lækre datadiamanter gemmer sig.
For nu kan jeg se, hvordan min artikel dukker op på søgefraser, som jeg måske slet ikke har brugt i artiklen. Eller som jeg ikke har fået beskrevet i dybden. Så kan jeg tage den indsigt med mig og begynde at optimere indholdet. Og optimeret betyder i sin enkleste form ofte at få brugt de ord og vendinger noget mere i min tekst.
Det potentiale har Torbjørn Flensted også opdaget. Han giver et brag i gongongen for, at vi gør meget mere ud af at optimere vores indhold, når vi arbejder med SEO i 2020. Han mener nemlig, at vi investerer for meget energi i produktionen af nyt indhold, selvom guldet ofte er gemt i at optimere eksisterende indhold:
“Problemet med kun at fokusere på nye tekster er, at de nye tekster aldrig bliver så synlige i Googles søgemaskine, som de faktisk fortjener. Den tid og de kræfter, tekstforfatteren har lagt i teksten, kan være mere eller mindre spildte, fordi resultater i form af læsere og salg kan være svære at få øje på over tid.”
Det kræver en analyse af, hvor du skal sætte ind på dit eksisterende indhold. Men får du gang i det arbejde, så har du et solidt grundlag for at forbedre dit indhold. Og de samme data viser dig (og din chef!), at det er en solid investering at optimere indhold, for du kan se, det virker.
Mangler du stadig et godt argument?
Vi snupper en case mere. den her gang viser Torbjørn Flensted, hvor stor effekten kan være, når du optimerer eksisterende indhold.
Case: +30.000 organiske besøg med kun 3 timers arbejde
Tre timers optimering. En side. 30.000 besøgende mere om året.
Tallene er til at tage at føle på.
Og det er resultaterne af Torbjørn Flensteds arbejde med Searchvolume.io.
Optimeringsarbejdet startede med en kortlægning af målgruppens sprog og søgeadfærd. Data han hentede i sit eget værktøj Storybase. Den viden koblede han sammen med viden om, hvilke søgefraser siden blev allerede blev vist på, men hvor placeringerne langt fra var i top.
De søgefraser Torbjørn Flensted fandt i analysen var udtryk for huller mellem søgehensigten og så teksten på siden. Torbjørn Flensted gennemskrev derfor teksten, så den ramte søgehensigten endnu bedre. Effekten var markant, fortæller Torbjørn Flensted:
“Det tog få timer, og resultatet af var en trafikstigning på mere end 30.000 organiske besøg fra Google – om året. Den trafik ville med Google Ads have kostet mig tæt på én million kroner i annoncer.”
Så husk på:
Som tekstforfatter har du unikke muligheder for at bidrage til eksplosiv vækst i den organiske trafik ved at optimere eksisterende indhold.
Du kan også høre Torbjørn fortælle mere detaljeret om casen i hans podcast herunder.
Listen to “Case: 3 timers SEO = 30.000 flere organiske besøg om året…” on Spreaker.
Inden vi runder af, så skal vi se på, hvad fremtiden bringer i en verden, hvor automatiseret tekstproduktion vinder frem – også som en del af SEO-arbejdet.
Hvad gør du, når robotterne kommer og skriver dine tekster?
Christopher Hofman Laursen åbner fremtidsballet med lidt af en udmelding:
“Du skal huske, at flere opgaver bliver automatiseret. Og det bliver dele af SEO-arbejdet også.”
Jeg når lige at tænke: “Heldigvis rammer det ikke kreative tekstforfattere …”, før Christopher Hofman Laursen fortsætter:
“Jeg var for nylig på AXDX i Berlin. Det er en konference om automatiseret copywriting. Her fortalte en tysk virksomhed, hvordan de har reduceret indholdsprojekter fra 4-6 uger for en copywriter til 6-10 timer ved automatisering.”
Ups.
Det lyder som et klassisk “robotterne kommer og snupper dit job lige om lidt”-skrækscenarie. Men inden du drøner ned i et sorte hul fyldt til randen af fremtidsdystopi og frustration, så hæng lige på lidt endnu. For der er faktisk nogle virkelig spændende toner i det næste Christopher Hofman Laursen siger:
“Tradionelt har der været masser af copywriting i produktbeskrivelserne. Det er den del, der bliver automatiseret først.”
Og du kan roligt slå koldt vand i blodet. Det er ikke i 2020, at en kunstig intelligens banker dig helt ud af banen. Den automatisering Christopher Hofman Laursen taler om foregår på en lidt mere lavpraktisk måde, hvor din ekspertise som tekstforfatter stadig er nødvendig.
Jeg skal nok prøve at holde forklaringen kort.
Forestil dig så en webshop, der har 2.000 forskellige produkter. Det er lidt af et knoklearbejde, når du skal taste dig gennem 2.000 unikke tekster til den shop. Og skal de laves om, hver gang årstiderne skifter, så kan du for alvor få ømme fingre. Der bliver automatisering lokkende. Kombinerer du eksempelvis en liste med produktattributter med en avanceret tekstskabelon, kan du pludselig spytte mange unikke tekster ud.
Christopher Hofman Laursen fortæller:
“Det sker ved, at man eksempelvis kombinerer produktattributter med produktskabeloner og dermed producerer unikke, SEO-venlige produktbeskrivelser langt hurtigere og langt billigere.”
Men selvom det i sidste ende er en robotlignende funktion, der spytter teksterne ud, er der stadig brug for en tekstforfatter til at tænke elementer som ordenes overbevisende psykologi, adfærdsdesign og stærke call-to-actions ind i skabelonerne.
Automatisering er langt fra lig med, at du bare kan pakke skrivemaskinen sammen og give op. Det betyder lige omvendt, at der er nye områder, der popper op.
Hvor tror du, at søgemaskineoptimering bevæger sig hen i fremtiden?
Nu har vi hørt de spændende bud fra SEO-eksperterne på, hvordan søgemaskineoptimering ser ud i 2020 og ind i fremtiden.
Men hvad tror du? Hvordan kommer arbejdet med SEO til at ændre sig fremover (hvis det altså kommer til at ændre sig)?
Skriv dit bud i kommentarfeltet her på artiklen. Jeg venter spændt …
Petur HK skriver
I forhold til tekst, SEO og udviklingen (især med robottekster, etc.), hvordan tror du, at Googles øgede fokus på voice search kommer til at påvirke tekstforfatterfaget?
Hilsen
En bekymret tastekriger
Mark Buskbjerg skriver
Jeg skal ærligt indrømme, at voice search stadig er et nyt område for mig.
Som jeg oplever det lige nu, så er voice search jo mest en user experience ting, hvor den enkelte søgende nemt kan spørge Google om noget. Det er stadig en søgestreng i den anden ende.
Det interessante som tekstforfatter er så at kende de forskellige schema formater, så du får markeret op med åbningstider, FAQ, How-to og så videre. De formater får på samme tid indhold til at fylde mere i SERP og forbereder det også som gode svar på en voice search.
Robotteksterne bekymrer jeg mig ikke super meget over. Robotter tager det kedelige, rutineprægede arbejde først. Og arbejdet med at udvikle skabeloner, der er stærke nok til at ranke og være læseværdige, selvom de bliver autogenereret, lyder i mine ører spændende. Det kræver jo en god kombination af teknisk indsigt og samtidig tekstforfatter-skills. Gør du dig umage, så kan jeg sagtens se det fungere med eksempelvis tøjkollektioner, der skifter ofte. Men gør du det sløjt, så ender vi bare med en ny era af spinnertekster, hvor folk går ind på en { bar | pub | beværtning }.
Petur HK skriver
Tusind tak for svar.
Jeg er mere eller mindre enig, men især når det kommer til resultater i SERPen, så virker det som om, at Google eksperimenterer ekstra meget for tiden (med favicons, annonceikoner der ligner logoer, featured snippets, etc.), at der kun bliver mindre og mindre værdi i at ligge på side 1, medmindre man er nummer 1. Og det tager ikke engang ads med, som jo allerede fylder næsten hele skærmen (og muligvis kommer til at fylde endnu mere).
Måske jeg bare er pessimistisk, og jeg kan helt klart godt lide udfordringen og søge de nye muligheder, der er. Men ja. Det er svært at holde sig ovenpå, nogle gange.
Christina Faaborg skriver
Spændende artikel og indsigt.
Når kunder spørger mig, om jeg skriver SEO-tekster, siger jeg altid, at jeg godt kan skrive ud fra en række søgeord, de nævner. Men at jeg hellere vil have et emne og et tema og så arbejde på den kreative tekst, da det er det, jeg er god til. Derefter vil jeg råde dem til at få en teknisk SEO-ekspert til at optimere teksten i forhold til søgeord bagefter. Og så kan jeg igen i sidste ende kigge igennem og se, om det lyder helt tåbeligt.
Derfor har jeg faktisk aldrig sat mig særligt ind i andet end det helt basale vedrørende SEO. Det ville ødelægge min skrivestil og min kreativitet. Det lyder super smart, at man kan optimere med hjælp af robotter, men jeg tror dog, som du også skriver, aldrig vi tekstforfattere bliver helt arbejdsløse, da der er så meget mere i tekster end blot at sætte ord sammen.
Jeg blev også rigtigt glad for at læse, at myten om lange tekster ikke holder vand. Jeg har haft en kunde, der insisterede på, at hans SEO-artikler skulle være minimum 2000 ord, fordi hans SEO-studiemedarbejder sagde det – derfor har jeg trådt vande og skrevet en masse bla bla-artikler, som jeg ikke tror på, gavnede noget.
Mark Buskbjerg skriver
Tak.
Robotterne ser jeg også mest har en rolle (i det næste lange stykke tid), hvor de kan udfylde en god skabelon, når du måske skal oprette tusindvis af produkter i din webshop, når du skal skifte en varekollektion ud flere gange om året. Det er i min optik væsentligt anderledes end at producere evergreen content, der trækker trafik måned efter måned. År efter år.
Det fede ved Christopher Hofman Laursens indsigter er, at det minder os om, at SEO-arbejdet spænder enormt bredt. At det kræver en indsigt i, hvordan forskellige typer af indhold også tjener forskellige formål.
Anneke Tekstforfatter skriver
Dette er en meget interessant og nyttig artikel. Google opdaterer konstant denne algoritme, f.eks. Indeksering fra mobile enheder. Hvilket er meget vigtigt for sider med godt indhold, men der er ingen mobilversion. Den vigtigste ting at huske er, at skrivefærdigheder er interessante, forståelige og meget vigtige. Så det er værd at forbedre det uanset tendenser.
Jesper Nissen skriver
Hej Mark, godt indlæg!
Mit bud på et indsatsområde i 2020 er, at du skal sørge for at skrive lige så gode tekster på de hjemmesider/blogs, der linker ind til dig, som på din egen hjemmeside. Google bliver nemlig bedre og bedre til at forstå sammenhængen imellem forskellige hjemmesider. Et eksternt link ind til din egen hjemmeside får meget mere værdi, hvis teksten på den pågældende hjemmeside er relevant for emnet på din hjemmeside, end hvis den drejer sig om noget helt andet.. Det var bare mit korte bud 🙂
VH Jesper Nissen
Casper skriver
Hvordan mon Googles algoritmer ser ud om 10 år?