I første kapitel skal vi for alvor have skovlen under SEO. Hvad er det, der er så magisk ved de tre bogstaver? Og hvad har det så med dig som tekstforfatter at gøre? Det får du svaret på her.
Det kan du glæde dig til i kapitel 1:
Hvad er søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering er arbejdet med at få din hjemmesides indhold op i toppen af søgeresultaterne på eksempelvis Google. Det giver nemlig en lind strøm af relevant og målrettet trafik til din hjemmeside.
Søgemaskiner er en enorm trafikkilde. Og en relevant trafikkilde. Sælger du garn i webshoppen, vil du nok gerne snuppe førstepladsen på søgninger som: billigt garn. Fordi det er topplaceringerne, der løber med stort set alle søgninger på billigt garn hver måned.
Og søgemaskiner er mere end bare Google
Ofte sætter vi lighedstegn mellem Google og søgemaskineoptimering. For det er der, de fleste søger viden, tilbud og rejser. Selv min morfar “gokkler” fra sin iPad. Men du kan søgemaskineoptimere i alle mulige søgemaskiner. Det sker eksempelvis:
- Når du søger efter varer på Amazon.
- Når du leder efter en snedig problemknuser på appstore.
- Når du i et febrilsk øjeblik ender med søge i Microsoft Bing.
- Når dine unger bingewatcher slimvideoer på YouTube.
Google er bare den største søgemaskine. Og i Danmark er de er virkelig svære at komme udenom, hvis du er på jagt efter videnshungrende og købelystne gæster til din hjemmeside. Google fungerer som indgangen for 60 % af trafikken på nettet. Så i guiden her kommer du også primært til at se eksempler på, hvordan du optimerer mod bedre placeringer i Googles søgeresultater.
Og her skal du på banen som tekstforfatter.
Hvordan er SEO relevant for dig som tekstforfatter?
Når du skal forstå, hvad optimeringsdelen af SEO handler om, er det en god idé at se på, hvordan søgemaskinerne virker.
Du kender den grundlæggende funktionalitet i en søgemaskine. Du skriver (eller indtaler) et ord, en sætning eller et spørgsmål, og hokus-pokus: Søgemaskinen viser en prioriteret liste af forslag med relevant indhold.
Men hvad sker der egentlig, når du trykker på søgeknappen?
Google viser dig resultatet efter 0,29 sekunder. På den tid har Googles komplicerede matematik prioriteret de 6.740 potentielle resultater, der matcher søgningen “skabelon til interessentanalyse”.
Hvordan virker søgemaskinerne?
Vil du lære mere om, hvordan Google crawler gennem nettet, indekserer og rangerer indhold? Så slå et smut forbi artiklen her, hvor jeg går lidt mere i detaljer med, hvordan søgemaskinerne virker.
Ingen kender helt Googles algoritme, men eksperterne gætter på, at langt mere end 200 enkelte faktorer spiller ind i vurderingen af dit indhold. Et tal, der let overvælder de fleste.
Men lad ikke det tal skræmme dig.
Helt overordnet, kan du optimere dit indhold på tre niveauer:
- Det tekniske – eksempelvis koden, serveren og mobilvenlighed.
- Links til dit indhold – eksempelvis når andre anbefaler dit indhold.
- Indholdet – eksempelvis tekst, video, billeder og lyd på siden (og det er her, du som tekstforfatter skal på banen).
Som tekstforfatter kan du gøre meget lidt ved valg af server, men du kan til gengæld:
- Skrive episke outreach mails, der overbeviser andre om at linke til indholdet.
- Fremtrylle engagerende tekster, der svarer på brugernes spørgsmål.
- Skrive lokkende title tags, der tvinger en søgende til at klikke på lige netop dit indhold i søgeresultaterne.
Det er de ting, guiden her hjælper dig med. Vi tager det skridt for skridt , så du ved, hvad du skal gøre som tekstforfatter. Og vigtigst af alt: Så søgemaskinerne kommer til at elske dine tekster (mere end konkurrenternes).
Få drønrelevant og (næsten) gratis trafik fra søgemaskinerne
Søgemaskinerne leverer hver eneste dag tonsvis af trafik. Der bliver søgt 3.5 milliarder gange på Google hver dag. Søgninger, hvor mennesker leder efter løsninger på deres problemer. Hvad enten de mangler en klamydiatest eller nye fodboldstøvler.
Og har du en hjemmeside eller webshop, så er det højest sandsynligt også fordi, du har en løsning på de her menneskers problemer.
Den trafik kan du få fingrene i på to måder:
- Du kan købe annoncer i toppen af søgemaskinen (det kalder vi betalt søgetrafik).
- Du kan optimere dit indhold, så du snupper en topplacering (det kalder vi organisk trafik).
Annoncering kan være en bekostelig affære. Du betaler, hver gang en besøgende klikker på dine annoncer, og det kan blive snotdyre klik. Derfor lyder søgemaskineoptimering jo helt magisk. Bare tanken om, at du kan få gratis trafik til din hjemmeside. Mmm…
Søgemaskineoptimering er selvfølgelig slet ikke gratis. Du har investeret mange penge i analyse, indhold, teknik og linkbuilding, før du rammer de mest lukrative førstepladser. Men når du rammer førstepladsen på en vigtig søgefrase, så får du trafikken hver dag – uden at skulle betale pr. besøg.
I praksis spiller betalt og organisk trafik selvfølgelig tæt sammen, når du skal erobre internettet. Men for lige at holde snuden i sporet, holder vi os til SEO i den her omgang.
Søgemaskine trafik er målrettet trafik
Så hvorfor er det, at lige præcis en søgemaskine som Google er så fantastisk at hive trafik ind fra?
Det handler om menneskers intention med at søge. Mennesker søger med et bestemt formål. Det er ikke tilfældigt, at svigermor har fundet læsebrillerne frem og nu skriver: “Kitchen Aid røremaskine pris” i søgefeltet hos Google.
Søgemaskinetrafik er med andre ord målrettet trafik.
Når du søger på Google, så har du et behov. Det kan være et produkt, du skal købe. Det kan være en guide til at skifte gasfjederen på din gamle Renault Scenic. Eller det kan være fakta, der skal dræbe en spændende – men lidt for ophedet – diskussion.
Kan du levere svaret på den søgendes behov, bliver du dagens internetgud i skysovs. Eller … du kommer i hvert fald tættere på et salg i webshoppen eller en ny fan til madbloggen.
“Kitchen Aid røremaskine pris” er selvfølgelig en helt anden intention end “Hvad er Maslows behovspyramide?” Det betyder, at du skal adressere de to søgninger forskelligt. De kræver forskellige svar og giver dig helt overordnet forskellige muligheder. Den snak vender vi tilbage til i næste kapitel om SEO for tekstforfattere, når vi rammer søgeordsanalysen.
SEO-tekster – fra automatiseret vrøvl til engagerende indhold
Engang var søgemaskineoptimeret tekst til din hjemmeside et katten efter musen spil, hvor tekstforfatningen primært bestod i at presse “billig espressomaskine” ind i teksten så mange gange, du overhovedet kunne.
Dit primære søgeord skulle placeres de rigtige steder og i rigelige mængder, så var lykken gjort. Desværre i en grad så folk automatiserede tekstproduktionen og skrev “espressomaskine” utallige gange med næsten-hvid-skrift på hvid baggrund.
Af samme grund klinger spørgsmålet: “Hvem kan levere SEO-tekster?” også stadig lidt af: “Hvem kan hurtigt levere 500 ord, der bare er nogenlunde sammenhængende – så billigt som muligt?”.
Men det ry skal vi selvfølgelig have pillet af. Jeg skal være den første til at sige: “Dårlige tekster kan også ranke”, for det har jeg selv leveret flere eksempler på. Men det bliver sværere. Derfor er der brug for at skrivelystne wunderkids (det er dig) bliver klogere på søgemaskinerne.
Det stærke indhold vinder fremtidens førstepladser
SEO fra et tekstforfatterperspektiv handler altså om indhold. Mums indhold, der giver mennesker – altså rigtige mennesker med følelser og drømme – har lyst til at læse dit indhold. Så de tror på dit produkt. Så de konverterer.
Selvfølgelig betyder ordene på siden stadig meget. Søgemaskiner som Google virker – groft sagt – ved at se på brugerens søgeintention og matche det op med indholdet på din side. Er du det perfekte match? Vær så artig: “Her er din førsteplads, monsieur marketer”.
For selvom Googles søgemaskine er styret af en ondt-i-skallen-kompleks algoritme, så vinder du (og dit indhold) på den lange bane, hvis du i stedet for at lege kispus med algoritmen leverer indhold med samme formål som Googles ingeniører hver dag fintuner algoritmen ud fra.
Googles ingeniører prøver nemlig hele tiden at blive bedre til at besvare spørgsmålet:
“Hvad giver værdi for brugerne?”
Det er søgemaskinens evne til at besvare det spørgsmål, der er eksistensgrundlaget. For du ville ikke vende tilbage til Google, hvis søgeresultaterne hver tredje gang sendte dig i den helt gale retning. Ligesom mennesker heller ikke orker at vende tilbage til din hjemmeside, hvis dit indhold ikke giver værdi.
Det betyder, at du skal have styr på:
- Indhold, der engagerer de besøgende (og tiltrækker links).
- De små tekniske detaljer, der gør det lettere for søgemaskinerne at forstå dit indhold.
- De lækre hacks, der får brugerne til at bruge længere tid på dit indhold.
Det er også din fordel som tekstforfatter. For det er jo de samme små psykologiske triggers, du kender fra den gode salgstekst og den lokkende overskrift, som du skal bruge, når du skal lokke andre til at linke til dit indhold. Eller gøre det så interessant, at det bliver delt på de sociale medier.
Og er du virkelig glad for at skrive, så kommer du til at elske det her fact: Længere tekster er korreleret med bedre placeringer i Googles søgeresultater.
Topplaceringer kræver godt indhold. Og godt indhold starter med en god tekst (selv et crazycool webdesign starter med, at du skriver teksten). Så kære medskribent. Lab det i dig. Tilmeld dig nyhedsbrevet her, så får du alle kapitler (og meget mere) leveret direkte til din indbakke.