Der er en lille skrivefejl, som koster dig både leads og kunder.
Jeg ser den igen og igen, når jeg klikker på annoncer og derefter havner på en landingsside, som forvirrer mig.
Fordi:
Overskriften på landingssiden matcher ikke ordene i annoncen. Og så er det ofte bare nemmere at skynde sig væk fra siden igen.
For jeg bliver usikker på, om jeg er landet det rigtige sted – og det gør de andre potentielle kunder og leads også. Vi orker ærlig talt ikke at bruge for mange mentale kræfter på at orientere os.
Derfor skal du sørge for at lave message match – altså at sørge for at overskriften på din landingsside har samme ordlyd som teksten i din annonce. Og det er heldigvis pærenemt.
Lad os se nærmere på 6 eksempler fra den virkelige verden, som viser dig, præcis hvad du skal gøre – og undlade at gøre.
Det ene eksempel er fra en sværvægter, når vi taler optimering af landingssider: Selveste Michael Aagaard, som har mere end 10 års erfaring inden for disciplinen.
Der gemmer sig også et bonustip til dig i artiklen + du lærer 2 former for message match at kende.
Og så uddeler jeg (i bedste Politiken-stil) 6 ud af 6 hjerter til et message match, som sidder lige i skabet tastaturet.
Men lad os lige hurtigt få styr på det basale først:
Hvad tænker jeg på, når jeg siger annonce?
Så tænker jeg for eksempel på de klassiske Google Ads-annoncer, som du finder øverst i søgeresultaterne på Google:
Men jeg tænker også på alle de andre typer af annoncer og kampagner out there on the internet, som sender trafik ind til en landingsside.
For eksempel annoncer på:
- YouTube
- Hjemmesider.
Og links i:
- E-mail-kampagner
- Nyhedsbreve.
Lad os snuppe et eksempel mere. Her en bannerannonce fra en hjemmeside, hvor man først ser dette billede:
Og så efterfølgende det her:
Hvad er en landingsside?
En landingsside er en side, du lander på, når du har klikket på en annonce.
Den har et enkelt konverteringsmål – for eksempel et salg eller at du udfylder en formular og bytter din e-mail for en e-bog eller et webinar. På den måde adskiller den sig fra de andre sider på en hjemmeside, hvor der ofte er flere forskellige konverteringsmål.
Her er et lille udsnit af landingssiden til den bannerannonce, du lige har set – hvor konverteringsmålet er at booke en synstest:
Sådan laver du et godt message match: Lad os snuppe et eksempel fra sværvægteren Michael Aagaard
Kast et blik på den her annonce:
Altså:
Bliv
Fitnessinstruktør
Spar mange tusinde kroner
Eksemplet er fra Michael Aagaards overlegne* kursus om effektive landingssider: Sådan laver du en effektiv landingsside (inkl. 6 skabeloner). Og kurset handler bl.a. om, hvordan man laver et godt message match.
*Det er det bedste landingssidekursus, jeg har været på – i min verden slår det for eksempel kurset om landingssider, som mægtige Copyhackers har på deres virtuelle hylde.
Lad os se nærmere på Aagaard-eksemplet. For overskriften på landingssiden matcher ikke annonceteksten. På landingssiden står der bare:
Uddannelse til fitnessinstruktør
Som Aagaard siger i kurset, er det vigtigt, at du gentager annoncebudskabet på din landingssiden, fordi det budskab, du har klikket på, har motiveret dig til at besøge landingssiden.
Derfor har han de her to bud på en ny overskrift:
#1
Bliv fitnessinstruktør
Altså en overskrift, hvor der er 100 % message match.
#2
Tilmeld dig vores fitnessuddannelse, og bliv fitnessinstruktør
Altså en overskrift, hvor der er en logisk udvikling i forhold til annonceteksten.
Så der er altså 2 former for message match, som du kan skrive dig bag øret og bruge igen og igen:
- Et match, hvor overskriften på landingssiden og annonceteksten er helt ens.
- Et match, hvor overskriften på landingssiden bygger videre på annonceteksten på en logisk måde.
Så du det?
Når nu vi er ved det med de gode message matches – så scroll lige op og se, hvor godt et message match der er mellem annoncen for brillerne og teksten på landingssiden👏
Et bud mere …
Hvis jeg selv skulle smide et bud i puljen, ville det være:
Bliv fitnessinstruktør, og spar op til 4750 kr.
For mon ikke ‘spar tusindvis af kroner’ fra annonceteksten i tårnhøj grad har været noget af det, der har motiveret de besøgende til at klikke på annoncen?
Det tror jeg. Og så kan det være med til at skabe yderligere opmærksomhed for tilbuddet (og altså fastholde de besøgende), når den konkrete pris bliver fremhævet – for det er en pæn pose penge, man kan spare.
👉 Vil du have flere tips til, hvordan du kan skrive mere konkret (og overbevisende) ved at bruge tal i dine tekster?
Så se de her 7 eksempler.
5 eksempler mere (både gode og dårlige)
#1
Annonce:
Landingsside:
Message match?
Nope.
Her ville det have fungeret rigtig godt med en overskrift, der på logisk vis bygger videre på annonceteksten. For eksempel sådan her:
Puf – hjemmebagt på den nemme måde
Eller:
Puf – hjemmebagt på 15 minutter
Altså en overskrift, hvor man bygger en fordel på:
- At det her er nemt.
- At det kun tager 15 minutter.
#2
Annonce:
Landingsside:
Message match?
Nope.
Det ku’ ha’ været nice med en overskrift a la denne på landingssiden:
24 timer med nice priser
Eller en af de her varianter:
- 24 timer med nice priser – se dem her
- Nice priser i 24 timer
- Nice priser i 24 timer – se alle tilbuddene her
- Nice priser i 24 timer – få op til 75 % rabat
Der er heller ikke visuelt match …
… i de to eksempler, vi lige har kigget på:
Altså billederne på landingssiderne er ret så forskellige fra billederne i annoncerne. Og det er også med til at sætte hjernen på overarbejde og dermed få potentielle kunder til at liste væk igen.
🎉Så dagens BONUSTIP er:
Husk (også) altid at lave et visuelt match. Det hjælper hjernen med intuitivt at forstå, at man er havnet det rigtige sted.
#3
Annonce:
Annoncen er fra LinkedIn, og derfor er der også en lille tekstbid med, som vi lige tager med her:
Og her landingssiden:
Message match?
Jep!
For teksten på landingssiden hænger rigtig godt sammen med teksten i annoncen. Der er en rigtig fin, logisk udvikling – du er helt sikker på, du landet det rigtige sted.
Så her undgår du at bruge en masse (hjerne)krudt på at opklare et kommunikationsmysterie. Du kan koncentrere dig om konverteringsmålet: At udfylde formularen.
#4
Annonce:
Landingsside:
Message match?
Nope.
Vi får bare at vide, at her kan vi se ‘POPULÆRE I DENNE KATEGORI’.
Det er faktisk slet ikke en landingsside, vi er landet på (altså en side med et enkelt konverteringsmål). Nej, det er kategoriside med flere forskellige konverteringsmål (man kan faktisk klikke sig ind på 37 forskellige slags shampooer …).
Som minimum ville det være fint at få en overskrift ind på siden. For eksempel en af de her:
- Shampoo til krøllet hår – uden skadelige kemikalier
- Shampoo til krøllet hår uden skadelige kemikalier – se vores udvalg her
#5
Annonce:
Landingsside:
Message match?
Ja!
(Og se lige, hvor godt det visuelle match også er her👆)
Du er ikke et sekund i tvivl om, om du er landet det rigtige sted.
Hvis det her var en anmeldelse til Politiken, ville jeg gi’ 6 ud af 6 hjerter💖
*Fingerknips*
Nu er du klar til – med et fingerknips – at optimere et af de vigtigste elementer på din landingsside:
Overskriften.
For du ved, at der ik’ er nogen grund til at spænde ben for dine læsere, så de snubler og skynder sig væk igen (sammen med deres pengepung).
Nej, du tager godt imod dem ved at sikre, at der er message match:
Altså at overskriften på din landingsside samler op på teksten i din annonce.
“Men hvad med resten af teksten på min landingsside?”, spørger du måske.
Den hjælper Heine dig med at få styr på lige her:
Sådan skriver du en killer landingsside med de 4 P’er💪
Del dine indspark