Kvadratisk. Praktisk. God.
Du kender Ritter Sport-sloganet.
Og du kan bruge det, når du skal skrive profilteksten til dit CV:
Form og indhold skal være spitzenklasse.
For 80 % af arbejdsgiverne starter med at kigge på dit CV. Og 49 % kommer aldrig videre til din ansøgning, hvis ikke CV’et er interessant. Det har konsulenthuset Ballisager kortlagt i en analyse.
Derfor er det vigtigt, du gør dig umage med din CV-profiltekst.
Så kom.
Lad os kigge på, hvordan du gør din tekst (halv)kvadratisk, praktisk og god – så bommen til jobsamtalen kan løfte sig.
(Forklaringen på ’(halv)kvadratisk’ får du om et øjeblik.)
Jeg har taget et eksempel med fra min egen skrivebordsskuffe. Fra et CV, der viste sig at være en effektiv lille hjælper: Jeg kom både til samtale og fik kommunikationsjobbet.
Lad os gå i gang med at lægge brikkerne i profilpuslespillet:
Her er brikkerne til en god CV-profiltekst:
- (Halv)kvadratisk: Sørg for, din tekst har en indbydende form
- Praktisk: Skriv en overskrift, der fanger opmærksomheden
- God: Sig det vigtigste på en overbevisende måde
Og værsgo – et styks opsummerende to do-liste.
1) (Halv)kvadratisk: Sørg for, din CV-profiltekst har en indbydende form
Din profiltekst på CV’et skal være kort. Det er et af de formkrav, der er til den.
Du skal sigte efter cirka 5-8 linjer.
I det layout, jeg bruger på mit CV, svarer det nogenlunde til størrelsen på en halv Ritter Sport. Derfor navnet ’(Halv)kvadratisk’. Håber, det går an;-)
Min pointe er som sagt, at du skal holde teksten kort. For det er med til at gøre den formmæssigt indbydende, da den så ser overskuelig ud at læse.
Og det er en svær skrivekunst at skrive kort og præcist.
Som Mark Twain sagde (ham med Huckleberry Finn):
“I didn’t have time to write a short letter, so I wrote a long one instead.”
Det er spot on.
Det tager tid at skrive en kort tekst, der er god.
Derfor kan du evt. skrive din ansøgning først. Der har du jo lidt mere plads at gøre godt med. Og derefter kan du så koge dine skarpeste sætninger ned til profilteksten.
Se her, hvordan du skriver en ræddi go’ ansøgning.
Gi’ lidt kærlighed til din Enter-tast
Som du ved, kigger 80 % af arbejdsgiverne på CV’et som første, når de sidder og skal håndplukke de heldige (og dygtige!) asener, der skal til samtale.
Derfor er det en god idé at gi’ lidt kærlighed til din Enter-tast.
At gi’ den en krammer i form af et tryk, så du får inddelt teksten i to afsnit.
For det også med til at gøre CV-profilen mere indbydende, fordi den så ser nemmere ud at læse. Og det øger sandsynlighed for – ja – at den bliver læst.
Ikke overbevist? Så kig forbi Marks artikel om emnet.
Til to do-listen
Næste gang du skal orkestrere en profiltekst til dit CV, så husk:
- Hold teksten på mellem 5 til 8 linjer kort
- Inddel teksten i to afsnit.
Så kan du sætte flueben ud for ’(Halv)kvadratisk’.
2) Praktisk: Skriv en overskrift, der fanger opmærksomheden
Din overskrift til profilteksten på CV’et skal pifte så højt, at din kommende arbejdsgiver drejer hovedet efter den.
For at skabe den effekt skal du sørge for, at overskriften kommunikerer den værdi, du kan tilbyde. Og det gør du ved at strikke en fordel eller et udbytte (eller et par af dem) ind i overskriften – så bossen med det samme ved, at du har noget relevant at byde ind med. Og derfor får lyst til at læse videre.
Det gode ved at vælge et udbytte er, at din overskrift så bliver ’et fordi’ – altså et svar på spørgsmålet ’hvorfor skal vi vælge dig?’ Og det er det, din læser sidder og leder efter: gode grunde til at vælge netop dig ud til en samtale.
Det er også derfor, du aldrig må lade din overskrift hedde ’Resumé’ eller ’Faglig profil’. For det formidler ingen værdi. Med de overskrifter fortæller du bare, hvad det er for en slags tekst, der står under overskriften.
Så ud med ’Resumé’ eller ’Faglig profil’ som overskrift.
Du skal bruge pladsen på at highlighte et salgsargument.
Og det kan du gøre sådan her:
Eksempel – sådan kan du strikke en overskrift sammen
”Kvalitetsbevidst kommunikatør med solid erfaring inden for kundekommunikation”
Det er et eksempel fra en af mine CV-profiltekster, der virkede, som den skulle:
Jeg kom til samtale.
Og hvilken strikkeopskrift har jeg så brugt for at få den til at se sådan ud?
Jo, jeg skrev den, så den blev et svar på spørgsmålet ’hvorfor i al verden skal vi vælge dig!?’ – så den highlightede et praktisk udbytte.
Og jeg svarede:
”I skal vælge mig, fordi I så får en kvalitetsbevidst kommunikatør med solid erfaring inden for kundekommunikation.”
Nu tænker du måske ”hmm, den er da lidt fluffy, er den ikke?” (det gjorde jeg selv, da jeg genlæste den).
Men den giver mening, når man slår et smut forbi stillingsopslaget og ser, hvad arbejdsgiveren var på udkig efter – altså hvad overskriften viste sig at være et relevant svar på.
For i opslaget var vægten lagt på netop kvalitet og kunden:
”… vores kerneopgave er at sikre, at teksterne til vores kunder er af høj kvalitet.”
”I [virksomhed] er vi ambitiøse med vores kundekommunikation.”
”Din kerneopgave er at løfte tekster. De skal helt derop, hvor de bliver til god kundeservice og gode kundeoplevelser.”
I forhold til jobopslaget, får jeg vist i min overskrift, at der meget vel kunne være et fagligt match. Og det er med til at gøre den fængende.
Til to do-listen:
Næste gang du skal skrive en profiltekst til dit CV, så prøv det af:
- Udform overskriften som et svar på spørgsmålet ”hvorfor skal virksomheden vælge at invitere mig til samtale?”
Og vupti. Så kan du sætte flueben ud for ’Praktisk’.
3) God: Sig det vigtigste på en overbevisende måde
Når du skal skrive selve din profiltekst, skal du fortsætte de gode takter, du slog an med dirigentstokken i overskriften:
Du skal stadig fortælle om, hvorfor det er dig, der skal inviteres på kaffe og en uddybende snak.
Så en god profiltekst har også fokus på den værdi, du kan tilbyde – dvs. de fordele og udbytter virksomheden får, når du sætter dig til rette ved skrivebordet på deres adresse.
Tænk på teksten som en ultrakort ansøgning.
En ansøgning er netop defineret ved at pege ind i fremtiden. Altså at tegne et billede af, hvordan du kan gi’ en hånd med.
Og det kan du gøre på en overbevisende måde ved at tage den klassiske argumentationsmodel i brug – hvor du kommer med en påstand og underbygger den med et belæg:
Jeg kan hjælpe jer med [påstand], fordi [belæg].
Det er en god måde at skabe troværdighed på, da du via eksempler få vist, at du har den faglighed, de leder efter.
Her får du et eksempel på, hvordan jeg lagde puslespilsbrikkerne i en af mine CV-profiler:
Eksempel – sådan skrev jeg en profiltekst til mit CV
Here you go – et styks profiltekst:
”Som jeres nye kommunikatør vil jeg hjælpe jer med fortsat at sikre, at teksterne, der lander i fællespostkassen, kommer til at byde kunderne velkommen og hjælpe dem til rette. Jeg har erfaringen til at løfte opgaverne, da jeg færdes hjemmevant i kundekommunikationens mange genrer.
I [virksomheds] kommunikationsafdeling var min opgave eksempelvis netop at klargøre og oversætte komplekse emner til tekster i øjenhøjde. At være kundernes ambassadør var min fornemmeste opgave. Det vil jeg ligeledes være som jeres nye medarbejder.”
Igen giver sådan et eksempel bedst mening, når du ved lidt om, hvad der stod i jobopslaget.
Så her et par bidder fra det:
”I [virksomhed] er vi ambitiøse med vores kundekommunikation. Tit er det vores tekster, der byder vores kunder velkommen og hjælper dem til rette.”
”Din kerneopgave er at løfte tekster. De skal helt derop, hvor de bliver til god kundeservice og gode kundeoplevelser.”
Som du måske allerede har spottet, lægger jeg i bedste argumentationsmodelstil ud med en påstand om, at jeg kan hjælpe til med at byde kunderne velkommen og hjælpe dem til rette.
Og derefter underbygger jeg ved at fortælle lidt om den erfaring, jeg har – med et konkret eksempel, der fortæller, at jeg har arbejdet i en lignende virksomhed.
Til to do-listen
Næste gæng du sætter dig til tasterne for at trylle en profiltekst til dit CV frem, så gi’ det et skud:
- Udform profilteksten efter argumentationsmodellen, så du fremstår overbevisende.
Så kan du også sætte flueben ud for ’God’.
Et styks opsummerende to do-liste
- (Halv)kvadratisk: Sørg for, din CV-profiltekst har en indbydende form
- Hold teksten på mellem 5 til 8 linjer kort
- Inddel teksten i to afsnit.
- Praktisk: Skriv en overskrift, der fanger opmærksomheden
- Udform overskriften som et svar på spørgsmålet ”hvorfor skal virksomheden vælge mig?” Eksempel (overskriften er i kursiv): I skal vælge mig, fordi I så får en Kvalitetsbevidst kommunikatør med solid erfaring inden for kundekommunikation.”
- God: Sig det vigtigste på en overbevisende måde
- Udform CV-profilteksten efter argumentationsmodellen, så du fremstår overbevisende: Jeg kan hjælpe jer med [påstand], fordi [belæg].
Ku’ du også godt bruge et par skrivetips til din ansøgning? Så har vi en guide klar til dig.
Lad mig så se at komme i kiosken …
… men først skal jeg lige høre dig:
Er du klar til at gå i gang med to do-listen med de tre punkter (Halv)kvadratisk, praktisk og god’?
Sig endelig til nede i kommentarsporet, hvis du har spørgsmål.
Ooog. Så blev det altså tid til et stykke chokolade.
Jeg er den, der er smuttet i kiosken.
Online-kursus:
Sådan skriver du tekster, der får dit salg til at eksplodere
Snup kurset her og få 13 konkrete lektioner i at skrive, så du sælger – uanset om det er timer, produkter eller viden.
Snup kurset her
Nivetha Balasubramaniam skriver
Sikke en god artikel! Flot design og fint skrevet!
Kunne du lave en ligeledes til legatansøgninger? 🙂