Hvad er det værste, der kan ske for din tekst?
At den ikke bliver udgivet? Ja, det er slemt.
At den ikke bliver læst? Også træls.
Men én ting er værre:
Hvis din læser begynder på din tekst, men ikke læser den færdig.
Forestil dig skræk-scenariet:
Du har fanget opmærksomheden hos din potentielle kunde. Hun har set din skarpt-skårne overskrift og tænkt: “Det er lige mig, de taler til!” Hun føler sig set. Hun tror på, at du er løsningen på hendes problemer.
Og så mister du hende.
Brhhh … 😱
Her får du en teknik, der fastholder din læser og holder hendes øjne klistret på din tekst.
Teknikken hedder Bucket Brigades.
Let’s get crackin’.
Hvad er Bucket Brigades?
Bucket Brigades er korte stumper af tekst, der binder to afsnit sammen.
En lille stump, der vækker læserens nysgerrighed ved at vifte en kommende pointe foran næsen på hende.
Copywriting-legenden Joseph Sugarman forklarer det sådan her:
“At the end of a paragraph, I will often put a very short sentence that offers some reason for the reader to read the next paragraph.”
Det er korte sætninger som:
- But there’s more.
- But I didn’t stop there.
- Now here comes the good part.
Og det sidste eksempel på listen opsummerer pointen:
Now here comes the good part.
Det er lige præcis den følelse, du vækker med en Bucket Brigade.
Forventning …
…
… der skal forløses.
Du har fanget pointen.
Lad os fluks kigge på eksemplerne:
11 eksempler på Bucket Brigades
Du skal selvfølgelig også se en perlerække af eksempler på Bucket Brigades.
Og vi kunne jo nøjes med at udvide listen med klassiske vendinger som:
- Og:
- Hør her:
- Men det bedste er:
- På den anden side …
- Tænk!
- Husk:
- Kort sagt:
- Men.
- Det er super simpelt:
- Men der er mere:
- Her kommer pointen:
- Hvad betyder det så (for dig)?
- Det bliver bedre:
- Vil du vide, hvad det bedste er?
- Lad mig forklare:
- Nu kommer det vigtigste:
Listen er jo rar nok at have.
Men:
Bucket Brigades handler ikke kun om den enkelte linje. Det handler om konteksten. Når de står alene er det som en klat kyllingesalat uden sandwich-brødet. Du kan sagtens spise det, men der mangler ligesom noget.
Derfor har jeg plukket 11 eksempler, hvor Bucket Brigades er blevet brugt i andre tekster. Så du får konteksten med.
Dyk ned i buffeten her:
Eksempel 1:
Forskere lavede i 2005 et forsøg, hvor de testede teknikken her på to grupper. Den ene gruppe blev sat til at skrive én gang om ugen. Den anden tre gange om ugen.
Forsøget viste, at de, der kun skrev én gang om ugen, oplevede den største forskel.
Hvorfor?
I stedet for at være et rart pusterum i ugen ender opgaven måske som en sur pligt, hvis man skal skrive oftere.
Eksemplet er hapset fra Taknemmelighedslister: Den videnskabelige metode til mere glæde.
Eksempel 2:
Når du lejer eller køber en container til opbevaring af indbo, byggematerialer eller varer hos os, kan du være sikker på, at dine ting står både tørt og sikkert:
- Containeren er vind- og vandtæt
- Vores låse er forsikringsgodkendte og altså bomstærke. Det er lidt som at ha’ en supermand til at vogte dine ting
Og en bonus:
- Vi gi’r låsen, når du lejer en container.
Eksemplet er fra en produktside hos ALPHA Containers.
Eksempel 3:
Hør her:
Du kan studere eksempler, suge inspiration til dig og stjæle med arme og ben. Bucket Brigades virker fantastisk. Og de kan være virkelig sjove, når du prøver at diske op med dine egne varianter.
Fra min egen artikel 7 skrivetips, der får dine tekster til at stryge til tops i Google.
Eksempel 4:
‘Smil til verden, så smiler den til dig!’ lyder en talemåde. Og ja, ja, det orker du måske ikke lige umiddelbart … som i overhovedet ikke!
Men hør lige her:
Smileriet har mindst to fordele:
For det første narrer du din hjerne til at få dig i bedre humør, når du smiler – også selvom du ikke umiddelbart føler nogen som helst grund til at smile!
Den her dobbelt-whammy Bucket Brigade er fra artiklen: I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed.
Eksempel 5:
Forestil dig, at du står i Føtex og ser en færdigret i fryseren, som der står “100 % naturligt indhold” på.
Stoler du uden videre på postulatet?
Njaa …
Men hvis der nu stod:
Forløsningen på den her tredobbelte salto finder du i artiklen: Sådan gør du din tekst troværdig (3 teknikker og 17 eksempler, der får dine ord til at sælge mere).
Eksempel 6:
Bucket brigades er den moderne online-venlige udgave af nysgerrighedsfrøet. Men selve teknikken er ældre end internettet. I gamle dage hed teknikken seeds of curiosity.
Princippet er det samme – der er blot én afgørende forskel:
Hvad forskellen er, finder du svaret på i vores online-kursus om copywriting.
Eksempel 7:
See how that works? The better your bounce rate, the better you rank.
And the longer searchers stay on your site (known as “Dwell Time”), in general, the higher you’ll rank.
So:
HOW do you actually improve your Dwell Time and bounce rate?
Eksemplet er skrevet af Brian Dean fra Backlinko.com. Den var oprindeligt med i artiklen her, men Brian har opdateret artiklen. Heldigt jeg fik den gemt til dig, ik’?
Eksempel 8:
Confession time:
When I’m stressed out, I buy online …
and 2020 has been very stressful so far, if you get what I mean …
Eksemplet er gaflet fra Talia Wolf fra Getuplift.co. Jeg kan ikke linke direkte til det, for jeg fandt det på et skærmbillede i min swipe file (Hvad er en swipe file, og hvad skal du bruge det til? Find svaret her >>).
Eksempel 9:
Sagen er, at tal lyder som Swahili for langt de fleste af os, når vi hører dem i forbifarten. Og derfor har vi brug for at få dem oversat på en måde, så de er lettere at forstå, og så de hænger bedre fast.
Je, hukubaliani?
Lad os komme i gang.
Lille perle fra Morten Münsters artikel: Sådan formidler du tal og hårde facts, så folk lytter, husker og handler på dem.
Eksempel 10:
Hvorfor kan jeg så leve fuldtid af at smække ord sammen på linjer, mens jeg sidder i hyggebuks og har udsigt til 23 højhuse i en af Nordamerikas største byer?
Af 1 simpel årsag:
Der er ingen andre, der lyder som mig.
Nix. Ingen er som dig, Kathrine. Og vi elsker dig for det. Den her godbid er klippe-klistret fra artiklen: Sådan stopper du med at lyde så sindssygt kedelig.
Eksempel 11:
… realistically, you should still expect to build links and do a lot of other SEO activities. Topical authority is not a silver bullet.
But it’s still worth your time.
In this guide, you will learn everything you need to know about topical authority and how to build it for your sites.
Fra Ahrefs Online Marketing blog og artiklen: What is Topical Authority in SEO & How to Build It.
Hvorfor hedder det Bucket Brigades?
I gaaaamle dage var en Bucket Brigade den linje af mennesker, der fragtede vand fra en branddam og frem til ilden ved at lade spande passere fra person til person.
Bucket Brigades har fået deres navn, fordi de har samme funktion i din tekst. At skabe et flow. Her er det bare læseren, du sender videre gennem teksten.
Del dine indspark