En banan tapet til væggen.
En forvrænget guitar i Dylans hænder.
Den enkelte blå prik på Miros hvide lærred.
Det gælder om at holde dit publikum på tæerne. Det er ikke en ny ide. Den er så gammel som kunsten selv.
Også for tekstsnedkere.
Det handler om at skabe liv og spænding i din tekst. For en flad rytme bliver hurtigt tør at tygge sig igennem.
Det bedste eksempel er fra Gary Provost. Og jeg har bygget et lille værktøj, der kan analysere hans eksempel og din tekst. Så du kan få rytmen i din tekst. Write music. Jeg tror på dig.
Så start tekstmaskinen herunder. Leg med det. Hvorfor det virker, det fortæller jeg dig her.
Analysér rytmen i din tekst
Hvordan virker maskinen?
Når du trykker på 'Analysér', kværner programmet din tekst og tæller antallet af ord i hver sætning. Og så bliver de farvelagt i forhold til sætningens længde. Sådan her:
- 1-3 ord
- 4-6 ord
- 7-10 ord
- 11-18 ord
- 19 - 26 ord
- Mere end 26 ord
Husk på, at der ikke findes en rigtig måde at gøre det på. Det er ikke hverken dårligere eller bedre at have enten lange eller korte sætninger. Problemet opstår først, når du har mange sætninger efter hinanden med samme længde. Så skal du sætte ind.
PS: Dine ord er dine ord. Vi gemmer ingen data i maskinen.
Derfor fanger en god rytme din læser
Skal du forstå (og det er jo derfor, du læser med), hvorfor rytmen er så vigtig for din tekst, så skal du starte med begrebet processing fluency.
Skrevet på dansk: Hvor let din læser glider gennem din tekst og husker dit budskab.
Når du dropper den monotone rytme og i stedet varierer sætningslængden i din tekst, så engagerer det din læser. Det monotone luller selv den mest tålmodige læser i søvn. Og er din læser først i drømmeland, så er hun pænt ligeglad med resten af din tekst.
Rytmen kan overraske. Skabe spænding. Tease. Den kan skabe et engagerende rum, hvor din læser automatisk og helt ubevidst glider gennem dine ord. En læseoplevelse, hvor læseren er opslugt af dine ord, og labber dem i sig, fordi rytmen tvinger hende til at læse den næste sætning. Og den næste.
Med andre ord: Varieret rytme skaber bedre processing fluency.
Og er du endnu ikke overbevist, så tjek lige David Oppenheimers studie af, hvordan din læser tænker om dig, hvis du skriver med dårlig processing fluency. Hint: De tror, at du er dum.
Når vi har svært ved at læse en tekst, så giver det os en negativ oplevelse. Vores hjerne skal bruge unødigt meget energi på at forstå svære ord. Vi bliver, forvirrede når kommaet står forkert. Og vi falder i søvn, når rytmen bliver for monoton.
Så skab variation. Du skriver ikke bare ord. Du skriver musik.
3 andre (og stærke) virkemidler til at fange din læser med rytme og overraskelser
Nu har du fået hjælp til at skrue på længden af dine sætninger. Men det er ikke nok. Du kan gøre det vildere endnu. Så her får du tre gode idéer til, hvordan du din tekst får et endnu bedre tag i din læser.
Bon appétit.
-
Skab liv, rytme og kapow med tre-trins-raketter
Jeg elsker tre-trins-raketter. De giver liv til din tekst. Et enkelt trick, der gør det umuligt for din læser at stoppe med din tekst.
Her får du alle de gode råd til at skabe liv, rytme og kapow i din tekst med tre-trins-raketter.
-
Et stærkt rim klæber dit budskab fast i læserens hjerne
Du ved lige præcis, hvad Haribo er, fordi du rimet printer sig ind på din hjerne. Lige nu siger din indre stemme allerede: “Den er go’.” Et godt rim sætter sig på hjernen.
-
Omskriv klichéer og overrask din læser
Du bakser med din tekst, og det er så nemt lige at understrege din pointe med en nedslidt kliché. Problemet er bare, at din læser keder sig, når hun igen får noget slået fast med syvtommersøm.
Men små variationer skærper opmærksomheden. Måske giver de endda et smil på læben. Så geden pludselig er glatbarberet.
Simon Krag Linde (følg ham på LinkedIn – it’s good) forklarer det perfekt i podcasten her.
Esben Slot Sørensen skriver
Fed maskine, den skal jeg helt klart prøve. Dog synes jeg at en passage som “…sluger dit budskab råt. En læseoplevelse, hvor læseren er opslugt af dine ord, labber dem i sig, ukritisk…” har en negativ klang i min optik. Det lad mig tilbage med en oplevelse af, at det produkt eller den ydelse, jeg forsøger at sælge/formidle, er så tarvelig, at jeg er nødt til at benytte mig af beskidte kneb, for at lykkes med min mission.
Mark Buskbjerg skriver
Tak for din kommentar.
Du har en vigtig pointe. Særligt med brugen af ordet ‘ukritisk’ er jeg helt enig med dig. Jeg har redigeret teksten. Og så har jeg skrevet det på vores liste over artikelidéer: Etik.
Jeg har afvist opgaver, fordi jeg skulle sælge produkter, jeg ikke selv kan stå inde for. Den grænse er forskellig fra person til person. Men jeg synes det er vigtigt, at den enkelte tager stilling.
Det er et emne, jeg glæder mig til at tage fat på.