301 redirect er en måde, hvor du viderestiller den besøgende til en anden side end det link, der er blevet klikket på.
Det er lidt ligesom, når du får videresendt din post efter en flytning (hvis du da kan huske, hvordan fysiske breve ser ud).
Her kan du læse om, hvorfor 301-redirects er så vigtige for dit SEO arbejde.
Hvorfor lave et 301-redirect?
Hjemmesider ændrer sig. Måske skal I skifte til et helt nyt domæne. Måske beslutter I jer for at informationsarkitekturen trænger til en rusketur. Måske er det blevet tid til lækkert nyt design. Eller bare nogle mere tilgængelige URL’er til jeres evergreenartikel om billige gasfjedre til Renault Scenic 2.1.
Uanset årsagen, så skal: “Få styr på redirects!” være topprioriteten på din to-do liste.
Hvorfor?
Fordi hverken Google eller Gud kan redde dig, når du ændrer en URL. Bliver der ikke lavet et redirect, så går dine besøgende forgæves og knalder panden direkte ind i den lukkede dør, der hedder en 404-fejlside.
Nogle Content Management Systemer kan holde styr på dine interne redirects automatisk. Så ændrer du lige URL’en på en enkelt artikel, så husker systemet at holde styr på redirects for dig. Lækkert.
Hvordan fungerer et redirect?
Lad os sige, at du oprindeligt har udgivet denne artikel:
https://tekstr.dk/den-ultimative-guide-til-seo-for-tekstforfattere-2020/
Men nu har besluttet, at den skal hedde:
https://tekstr.dk/seo-tekstforfatter/
Så har du permanent flyttet alt indholdet til en ny URL. I dit system ligner det måske, at det ligger lidt det samme sted. Det er stadig bare et indlæg på bloggen.
Men i det store internettet har det specifikke stykke indhold nu skiftet sin adresse.
Det er her, du skal bruge 301-redirect til at sende den besøgende videre til den nye adresse. Ligesom vi gør med fysisk post, når vi flytter.
Misser du det, så rammer alle, der besøger den gamle URL nu bare en fejlside.
Hvorfor er 301-redirects så vigtige for min søgemaskineoptimering?
Det virker måske som en lille ting, når du står med redesignet af en enorm ny og meget dyr hjemmeside eller webshop. Men det kan blive katastrofalt ud for din søgetrafik, hvis du glemmer redirects.
Og det kan være en hård virkelighed at vågne op til, hvis du har betalt for en dyr relaunch af din webshop og al organisk trafik så pludselig rammer fejlsider i stedet for de produkter, du skulle have solgt.
Ændrer du URL’en til en side (eksempelvis fra https://tekstr.dk/seo-guide-for-tekstforfattere til https://tekstr.dk/seo-tekstforfatter), så skal du huske at lave et 301 redirect.
Skal det altid være en 301-redirect?
Der findes forskellige måder at lave redirects på. Og det er ikke altid 301-redirect, der er den bedste. Men det er ofte 301-redirect, der er den rigtige.
Men helt konkret kan du vælge mellem:
- 300-redirect: Multiple choices
- 301-redirect: Moved permanently
Her signalerer du til eksempelvis søgemaskinerne, at du permanent har flyttet siden. Det får ofte søgemaskinerne til at flytte autoriteten med over på den nye URL og opdatere det i deres indeks.
Du undgår altså ofte at tabe placeringer i søgeresultaterne, når du bruger et 301-redirect. - 302-redirect: Temporary Redirect
Her fortæller du søgemaskinerne, at det er et midlertidigt fænomen. Så du kan skifte tilbage, når det skal være. Og så overfører de ikke autoriteten til den nye URL. Det kan være katastrofalt for dine placeringer i de organiske søgeresultater.
Der findes også andre redirects. Dem har du sjældent brug for:
- 303-redirect: See other
- 304-redirect: Not modified
- 305-redirect: Use Proxy
- 307-redirect: Temporarily Redirect
Du kan finde den fulde forklaring af alle statuskoderne på Wikipedia.
En snedig måde at udnytte 301-redirect, når andre laver fejl
Forestil dig det her mareridt i marketingafdelingen:
Virksomhedsbloggens nyeste indlæg er lige blevet delt i en central nyhedstjeneste. Den bliver opsnattet af de landsdækkende medier på rekordtid. Lokalsprøjterne er ikke sene til at følge efter. Og dryp efter dryp får du det ene labre link efter det andet ind til virksomhedens blog og hjemmeside.
“Det lyder ikke som et mareridt?” tænker du måske.
Men det bliver et mareridt. For nu går det op for dig, at linket i den oprindelige nyhed er forkert.
Det vælter ind med 404-fejl på serveren. De potentielle kunder rammer en mur. Og du er grædefærdig. Der er ingen chance i verden for, at du kan kontakte alle medierne og få dem til at ændre i linket.
Hvad gør du?
Du laver selvfølgelig bare et 301-redirect ind på den rigtige URL. Kaboom. Så er den fikset.
Jeg ved godt, at linkværdien gennem et 301-redirect har ry for at være lidt svagere. Men helt ærligt. Det er mucho-møj bedre end ingenting.
(Ja. Jeg lærte det her, dengang jeg ved en fejl fik sendt et link til en 404-side afsted og pludselig var blevet delt på fem andre hjemmesider – med det gale link. Her blev 301-redirect min redning)