Konverteringsrate.
Ordet har legendestatus blandt marketing-nørder og KPI-besatte salgschefer.
Bevares. Det er der også en god grund til. For din konverteringsrate er et afgørende målepunkt, når du driver forretning online.
Beregn din konverteringsrate her
Skriv dine tal ind her og beregn din konverteringsrate
Konverteringsraten er 0.00 %
Hvad er en konvertering?
En konvertering er, når en besøgende på din hjemmeside gennemfører en handling, du ønsker. Det kan være at udfylde en særlig kontaktformular, tilmelde sig nyhedsbrevet eller at gennemføre et køb i din shop.
Procentdelen af besøgende, der gennemfører en bestemt handling er din konverteringsrate for det individuelle mål.
Du skal derfor både have styr på at indsamle de korrekte data og tracke dine mål præcist for at beregne konverteringsraten.
Formel til at udregne konverteringsrate
Formel til at udregne konverteringsraten er ret enkel:
( Antal konverteringer / Antal besøgende ) * 100 = konverteringsrate i procent
Det kan i praksis se sådan her ud:
(18 salg / 965 besøgende) * 100 = 1,86 %
Hvorfor skal du kende din konverteringsrate?
Når du kender din konverteringsrate (og følger den tæt), så kan du:
- Forudsige og skalere effekten af din annonceringsindsats
- Lure om din forretning giver penge eller ej
- Pinpointe, hvor du skal prioritere din arbejdsindsats.
Men beregner du konverteringsraten forkert, så kan det gå ræddi’ galt.
Du kan nemt ende med at betale for meget for dine enkelte leads, fordi du fejlagtigt tror, at de konverterer bedre end de reelt gør. Eller du kan skalere din annoncering for langsomt, fordi du kunstigt sløje konverteringsrater for fremtiden for din forretning til se haltende ud.
Derfor er det vigtigt, at du regner ud fra solide data.
Oplagte steder at måle din konverteringsrate
Sælger du noget-som-helst online (produkter, kurser, timer, services), så er det primære tal, du skal kende, hvor mange af dine besøgende, der ender med at købe noget hos dig.
Men du kan måle konverteringsraten mange steder. Eksempelvis:
- Hvor mange af dine besøgende tilmelder sig nyhedsbrevet?
- Hvor mange køber noget via dit nyhedsbrev?
- Hvor mange kommer fra en bestemt annoncekampagne og ender med at købe noget?
- Hvor mange opretter en konto?
- Hvor mange downloader din whitepaper?
I virkeligheden kan du måle konverteringsraten på alle handlinger, du ønsker at dine potentielle kunder skal udføre på deres kunderejse.
Forskellen på mikro- og makro-konverteringer
Du kan sætte ind mange steder, når du måler konverteringsrate, men det er selvsagt ikke alle punkter, du tillægger lige stor værdi.
Har du en webshop med fysiske produkter, så placering af en ordre ekstremt vigtigt. Tilmeldinger til nyhedsbrevet er en konvertering, der støtter op om det endelige mål.
Nogle forretninger vil tillægge nyhedsbrevet et langt større fokus, fordi de bygger autoritet og loyalitet op gennem nyhedsbrevet. Og bruger det til at sælge ganske få, men meget dyre produkter.
MOZ (et populært værktøj for søgemaskineoptimeringsnørderne) skelner derfor mellem mikro- og makro-konverteringer:
- makro-konvertering: Dit primære mål (at sælge et produkt eller sende et tilbud)
- mikro-konvertering: En målsætning, der understøtter dine makro-konverteringer (tilføje produkter til kurven eller en tilmelding til nyhedsbrevet)
Hvad er en god konverteringsrate?
Svaret kommer til at lyde fesent. Men vi er tilbage ved den gode gamle det-kommer-an-på-så-meget anekdote. For det kommer vitterligt an på rigtig meget, hvad der er en god konverteringsrate i din virkelighed.
Det kommer eksempelvis an på, hvor dyrt det er at skaffe din trafik. Det kommer an på, hvad du tjener på dine varer. Det kommer an på, hvor god du er til gensalg.
For noget er en konverteringsrate på 2 % fantastisk. For andre er det lig med at lukke forretningen.
Dit fokus skal være på, hvordan du optimerer konverteringsraten. Både i forhold til det endelige salg. Men husk, at der også er mange trin på vejen mod salget, hvor du kan optimere:
- kan du få en større procentdel af dine besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev?
- kan du få flere til at klikke på dine annoncer?
- kan du få flere til at købe via dine nyhedsbreve?
- kan du få færre til at forlade siden i dit checkout flow?
Her bliver konverteringsraten en vigtig parameter. For måske kan du godt skaffe 10.000 besøgende mere om måneden med en ordentlig spand søgemaskineoptimerede artikel. Men hvis trafikken er irrelevant og konverterer dårligt hele vejen ned gennem din salgstragt, så har de besøgende næsten ikke nogen værdi for dig.
Kan du se, hvorfor konverteringsraten er vigtig? Det er der, du kan måle, om dit arbejde reelt giver en effekt.