FAQ om copywriting

Her kan du læse vores spørgsmål og svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål om copywriting.

Har du spørgsmål, som du ikke har fundet svar på? Du er altid velkommen til at kontakte os og spørge.

Skriv til os her

Hvad er copywriting?

Copywriting er kunsten at skrive tekster, der får mennesker til at reagere. Det mest almindelige er at bruge det om tekster, der skal sælge.

Men i virkeligheden vil vi hellere tale om tekster, der konverterer. For copywriting handler om mere end det endelige salg. Det handler eksempelvis også om at få mennesker til at klikke videre fra dit opslag på sociale medier (interaktion), tilmelde sig et nyhedsbrev (leadgenerering) og oprette en prøvekonto.

Det handler om at få mennesker til at foretage en handling. Eller det vi også kalder en konvertering.

Hvorfor hedder det copywriting?

Ordet copy virker måske forvirrende i starten. For hvad vil det egentlig sige at skrive copy? Ordet copy betyder i klassisk forstand noget, der er værd at trykke eller med særlig nyhedsværdi. Altså et stykke tekst, det er værd at sende ud i den gode gamle trykpresse med alt, hvad det kræver.

Ja. Det var dengang, du ikke bare kunne publicere hvor som helst på det store vide internet.

En anden forklaring giver måske mere mening i dag. Nemlig at copywriters er en flok snedige tyveknægte, der samler andres små guldklumper op og bruger dem i deres egne tekster. Ikke så meget deres endelige tekster, men de mange små indsigter i adfærd og tekstformularer som fx PAS-modellen.

Hvad laver en copywriter?

En copywriter skriver tekster, der konverterer. Det gør hun typisk ved være målrettet i sin research og god til at skrive, så det overbeviser din potentielle kunde til at foretage en bestemt handling.

Så en copywriter skriver – kort sagt – tekst, der skaber et ønsket resultat.